Nekromanti Att tänka på när man köper tablets?

Arfert

Facit
Re: Till samtliga tråddeltagare!

OT: Det är ett fritt land. Och trådstarate har väl aldrig haft ensamrätt på vad som ska diskuteras i trådar på WRNU? Det drar alltid iväg åt olika oväntade håll.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Vad menar du med "oväntat" i den här fallet :gremwink:

*KRAAAAAAAAM*

Troberg

Sinister eater
Jarl said:
Troberg said:
Inte ens ASUS matchar dem, och skit som Apple och Denver är bara skräp.
Det kan ju vara trevligt, om man uttalar sig så här, att lägga till brasklappen "för mina specifika användningsområden". För de allra flesta är nog en iPad överlägsen som platta. För power users med speciella behov, som du, är den såklart allt för begränsad.
För power users är problemet värre, men faktum kvarstår, iPad är en rätt kass pekplatta som funkar dåligt med allt som inte har ett äpple på sig. Jag skulle inte ens välja den som en ren mobil webterminal eller bokläsare.

Men, visst, designen är snygg, så är det allt man bryr sig om så kan jag rekommendera den.

Visst ja, glaset är inte så oförstörbart som Apple påstår heller. Jag har sett jämförande tester på nätet, och det räckte med ett jämförande test mot en hagelbössa för att glaset skulle gå sönder.

Troberg

Sinister eater
Arfert said:
Troberg said:
Jag har haft möjlighet att testa många olika pekplattor på jobbet, och min erfarenhet är att Samsung Galaxy Tab skjuter konkurrensen ur vattnet med kraft och kräm (och då är det inte någon mjäkig vaniljkräm heller). Inte ens ASUS matchar dem, och skit som Apple och Denver är bara skräp.

Se till att ha gott om lagringsutrymme (eventuellt genom ett extra minneskort), det är bra om man ska börja stuffa den med film och sånt.
Japp, jag har 32 GB i telefonen och funderar på om jag ska uppgradera till 64 nu eller vänta och köra 128 GB...

Lagringsutrymme är viktigt, jag har 64 Gb, och just nu 13 Gb ledigt. Musik och filmer tar plats. Har man bara appar så klarar man sig med mindre.

Troberg

Sinister eater

Ymir said:
Jag kan dock känna att det är anmärkningsvärt att trots att trådstartaren uttryckligen säger "Apple är inte av intresse" måste alla ändå tvunget påpeka lite i förbigående att Ipad minsann är bäst.
Mmm, fast som trådskapare får man också ibland stå ut med att tråden växer utanför vad man ursprungligen tänkt sig.

Troberg

Sinister eater
Magnus Seter said:
En annan sak jag tänkt på är att jag tror att hög upplösning är viktigt, alltså runt eller över 230 ppi. Själv har jag en platta med 163 ppi och en med 264, och det är stor skillnad i hur mycket jag orkar läsa.

Mer ppi = skönare för ögonen. Och bra för lite äldra användare.

Min mor ska få en platta som har 264 ppi och 9,7 tums skärm, det blir nog bäst för hennes ögon.
Titta inte enbart på PPI, titta också på upplösningen. Ska man läsa på den, kom ihåg att det krävs minst 1200 på höjden för att kunna läsa en hel A4.

Det är främsta anledningen till att jag inte skaffat en, jag väntar tills nästa generation skärmar (som är på väg) kommer, som kommer att ha tillräckklig upplösning för att se ett helt uppslag samtidigt.

solvebring

Superhero

Kom igen nu, cirkulera. Folk får diskutera, tråden får ha sin naturliga gång – däremot klarar vi oss utan det klassiska varumärke- och tillverkarekriget som så gärna drar igång och skräpar ned alla sådana trådar. Det är det jag modererat, speciellt i förebyggande bemärkelse, ingenting utöver det.

Nu har ni alla fått kommentera och peta på varandra lite till. Modereringen gällande ovanstående problem står kvar och saken behöver inga vidare kommentarer. Sluta peta på liken.

Tack på förhand.

Arfert

Facit
Se ett helt uppslag samtidigt är inte viktigt för mig, är närsynt. :gremwink:. Får ändå zooma in. Men gärna skarpa bokstäver.

Läser böcker gör jag helst på en läsplatta med digitalt bläck, som vanliga kindle eller sony reader.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Troberg said:
Ska man läsa på den, kom ihåg att det krävs minst 1200 på höjden för att kunna läsa en hel A4.
Om man anser att det är viktigt (vilket jag inte gör) så rekommenderar jag Kindle Fire HD det Android-alternativ man ska kolla på. Upplösning 1920x1200.

Men det är inte det viktigaste, just nu. Och det är just nu som julklappen ska inhandlas, fick jag för mig.

/Magnus

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Nu när jag skulle köpa tablet i förra veckan så rekommenderade Enhörning att ta en med Android 4 eller bättre, för att det var lättare att få appar att funka bra ju nyare operativsystem man hade.

Det slutade med att jag valde en Nexus 7 som har pratats om redan i tråden. Den saknar dock möjlighet att plugga i minneskort/usb-minne. (Något jag inte trodde att jag skulle sakna, men den funkar sådär med syncning i linux, så det blev ett större problem för mig än jag väntat.) Men om din mor bara skall "surfa" på den lär hon klara sig med det inbyggda minnet.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Troberg said:
Jag har haft möjlighet att testa många olika pekplattor på jobbet, och min erfarenhet är att Samsung Galaxy Tab skjuter konkurrensen ur vattnet med kraft och kräm (och då är det inte någon mjäkig vaniljkräm heller). Inte ens ASUS matchar dem, och skit som Apple och Denver är bara skräp.

Se till att ha gott om lagringsutrymme (eventuellt genom ett extra minneskort), det är bra om man ska börja stuffa den med film och sånt.
Äh, lagringsutrymme känns väldigt 2008. Lagrar folk filer lokalt fortfarande?

Troberg

Sinister eater
Arfert said:
Det där får du utveckla.. funkar dåligt med vad exakt? Med en PC menade du?
Tja, till att börja med, allt som inte kör Apples programvara (vars namn trillat ur mitt huvud just nu). Så, tex de PC som inte kör Windows, eller de PC som inte vill köra Apples rätt kassa programvara.

Troberg

Sinister eater
Vitulv said:
Tja, det är inte alltid man har internet, och det är inte alla filer man vill ha på en server som inte är under ens egen kontroll.

Troberg

Sinister eater
Magnus Seter said:
Om man anser att det är viktigt (vilket jag inte gör) så rekommenderar jag Kindle Fire HD det Android-alternativ man ska kolla på. Upplösning 1920x1200.
Jo, hårdvaran är OK, men jag är lite misstänksam mot Amazons instängningar. De har i alla fall tidigare varit riktigt illa.

Dessutom så finns risken att de tappar möjligheten att använda Android, då de bröt mot GPL-licensen vid något tillfälle (de släppte inte all källkod förrän flera veckor efter att programvaran släppts).

Arfert

Facit
Du behöver ingen speciell programvara alls, det räcker med typ dropbox och sånt. Man behöver inte ens en dator för att uppgradera eller backa upp, det kan man göra i "molnet".

Troberg

Sinister eater
Arfert said:
Du behöver ingen speciell programvara alls, det räcker med typ dropbox och sånt. Man behöver inte ens en dator för att uppgradera eller backa upp, det kan man göra i "molnet".
Sure, men om man vill sköta det på sin egen hårdvara?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Troberg said:
Arfert said:
Sure, men om man vill sköta det på sin egen hårdvara?
Tror du att Luu-Kazh mamma vill det?

Jag tror att användaren som läsplattan i det här fallet är ämnade för inte har samma behov av kontroll på fil- och hårdvarunivå som du har, och att rekommendationerna bör utgå från det.

Så tänker i alla fall jag. Om jag skulle rekommendera den bästa plattan för mitt behov skulle jag rekommendera andra lösningar.

/M

Korpen

Hero
Vitulv said:
Det kan vara rätt viktigt om man har en billigare platta utan 3G/4G där man inte kan räkna med a streama saker hela tiden.

krank

Går ondskans ärenden
Vitulv said:
Troberg said:

Ja.

1) På mobila enheter: Begränsad bandbredd etc gör det orimligt att streama filmer och liknande över 3G. Och wifi finns verkligen inte överallt.
2) På stationära enheter: Jag har ComHem; de är de enda som har tillräckligt med bandbredd uppströms där jag bor. Ibland går ComHem ner. Då vill jag inte bli av med all min data.

Däremot har jag givetvis nästan alla ordbenandlingsfiler i Google Docs och alla andra viktiga "dokument"-filer på dropbox. Men dropbox kräver också lokal lagring (för stationära enheter) eller hög bandbredd (för surfplattor etc).

Molnlagring är ballt, men inte riktigt redo att helt ersätta kompletterande lokala lagringslösningar. Tycker jag.