@entomophobiac har du några fler exempel på spel i stilen Burning Empires, som du känner är särskilt äventyrs-inkompatibla i sin premiss?
All Flesh Must Be Eaten är uttalat spelardrivet och mycket taggarna inåt. Men det finns däremot två äventyr till det, som båda är till för att sparka igång zombieapokalypsen och sedan övergå i överlevnad. I övrigt är det mer verktygslåda. Av de exempel jag har är det nog det spel som är lättast att skriva vanliga äventyr till utan att det skulle sabba något, däremot.
Amber är uttalat drivet av Amberiternas intriger och inget som händer i spelet är tänkt att ske av godtycke, utan alltid för att en annan Amberit orsakar det. Spelare har där makten över sina rollpersoner och spelledaren har makten över spelvärlden--framförallt i form av neutralitet.
Traveller, framförallt Classic, är byggt kring sina verktyg för att skapa sektorer och planeter.
Apocalypse World är väldigt spelardrivet och drivet av utfallet från rollpersonernas interaktioner. (Lyssnade på en podd idag där någon pratade om detta som ett ögonöppnande spel som även hjälpte hen att spela sin grupps vanliga
D&D på ett helt annat sätt.)
Fate Core, om det spelas med World Creation och övriga steg från grundboken, lämpar sig rätt dåligt för skrivna äventyr. Men likt andra spel som är mer som verktygslådor är det ju inte svårare än att strunta i de sakerna för den som vill skriva mer klassiska äventyr till reglerna.
Egentligen tycker jag nog att spel som R Talsorians tidiga,
Mekton II och
Cyberpunk 2013, definitivt säger en sak med sina lifepaths och relationsslag, och en helt annan genom sina äventyr. Dock ännu mer i det metaplottiga
Cyberpunk 2020 där karaktärerna från exemplen i första spelet görs till kanon.
Om jag hårddrar det ännu mer kan jag nog tycka att spel som
7th Sea, där din rollpersons bakgrund är tänkt att vara en central del av det drama som skapas, lämpar sig sämre för skrivna äventyr eftersom dessa bakgrunder kan sätta käppar i hjulen för vilken spelledare som helst. Men även där finns omfattande metaplot.
Finns säkerligen fler exempel. Men
Burning Empires är ju tacksamt för att det är ganska extremt.