Jag söker inte bråk, jag söker förståelse.
Jag förstår inte varför man, i sammanhanget, nära utgår från att problem finns bara för att den särskiljer sig från det feminina eller vad dessa påstådda tjejer förväntade sig. Om grabbig attityd (Alltså, allt annat än ren sexism, oönskat flörtande, egoism, empatilöshet, och aggressivt beteende m.m — detta är ett problem) är högljuddhet, hätskt debatterande, grova skämt, ståhej, och en fokus på strid (Något jag sällan upplevde med gruppen) har jag svårt att se ett oövervinnerligt hinder för en tjej att bli en del av gruppen. Ja, jag kan se potentiella problem men knappast att jag tror att dessa är så illa att en tjej vägrar ens försöka känna killgruppen. Här tror jag intresset spelar roll om hon verkligen tar sig tid att känna killarna. Oftast ändrar killarna på sitt beteende efter ett tag för att inkludera en tjej som de ser som en vän.
Man kan fråga sig om uppfattningen som allmänheten har om hur killgrupper behandlar utomstående, framförallt om utomstående är en tjej, och om rollspelare spelar roll här. För jag har inte träffat en enda kille som har vart aggressiv eller stöt ut en tjej från att delta i rollspel om hon inte beter sig illa eller aktivt underminerar rollspelet. Vilket hände mig när en tjej DMade över mitt huvud då jag var rollspelsledare; trots att hennes kille snällt försökte lära henne att så gör man inte. Det kan lika gärna vara så att gruppen inte ändrade sig snabbt nog eller vägrade ändra på ett burdust men menlöst beteende. Här tror jag på att man är direkt med varandra vad som man anser inte är okej och vad man tycker, istället för att lämna gruppen för att sen beskriva den som en brinnande sopsäck av asocialt grabbigt beteende.
Omsider anser jag att antydan att ett grabbigt eller ett mansdominerat socialt utrymme är ett problem eller fientligt mot tjejer/kvinnor är ett medvetet försök att misstänkliggöra pojkar och män för oegentligheter. Att man önskar underminera sådana sociala miljöer på grund av den ojämna könsfördelningen av diverse anledningar. Ja, att killar kan stöta bort tjejer med sitt beteende händer helt klart. Att det finns grupper som påstår sig att de "försökt" inte alls agerat att uppfylla påståendet är sant. Det potentiella problem jag ser är att man antar att problemet ligger hos killarna/männen bara för att en eller flera tjejer inte passade in i gruppen (Så länge det inte handlar om faktiska övergrepp, ofredande, eller andra dylika vidriga beteenden. Då är problemet gruppen och inte tjejen.).
Sen förstår jag inte riktigt varför man förväntar sig att en vänskapsgrupp ska omformulera sitt varande för att ge pockande en friktionslös inkludering. Höjden av arrogans att ens kräva sådan behandling!