Att ta emot andra i sin spelgrupp - era erfarenheter

Dumenor

Veteran
Det som saknades i spelgruppen var tjejer. Det förekom något inhopp, men inte mer.
Känns vid detta. Försökte din grupp aktivt introducera tjejer? Varför stannade de inte kvar?

Min grupp försökte men alla förutom en kände att de inte platsade i vårt killgäng. En eller två skar sig med någon i gruppen och kunde inte överbrygga problemet. De flesta förstod sig inte på spelet och tyckte det var tråkigt. Hon som stannade kvar gjorde det bara en kort period då hon var ihop med en av mina vänner. Tråkigt, men jag misstänker att det är ovanligt med könsblandade grupper om man tittar bakåt i hobbyn.

Känns vid detta. Försökte din grupp aktivt introducera tjejer? Varför stannade de inte kvar?
Det var nog inte förrän i gymnasiet som det gjordes försök och då var det lite halvhjärtat. Vi var ett rätt stort gäng (typ 20-25) vid det laget som spelade i olika varierande konstellationer. Vi festade och umgicks även annars ihop och då fanns det gott om tjejer med och de flesta av oss var ihop med någon största delen av tiden. Så ibland var det någon tjej som var nyfiken av att testa att spela eller så försökte några av oss dra in flera flickvänner samtidigt, men de blev aldrig intresserade i längden.

Jag uppfattade det mest som att de inte var intresserade av spelet. Vi umgicks ju utanför spelet utan problem.

I en spelförening där jag gjorde ett inhopp någon gång runt -90 så fanns det några tjejer som spelade.

Dumenor

Veteran
Jag uppfattade det mest som att de inte var intresserade av spelet. Vi umgicks ju utanför spelet utan problem.

I en spelförening där jag gjorde ett inhopp någon gång runt -90 så fanns det några tjejer som spelade.
Okej. Intresset fanns inte. Ungefär som mina upplevelser då.

Dumenor

Veteran
I min grupp fanns individer som aktivt motsatte sig tanken att tjejer skulle vara med och spela.
För fan alltså. Visst, jag förstår att gruppdynamiken förändras men man kan göra ett försök hur som helst istället för att snedställa sig som en streber inom sexism.

Minimoni

Homelander
I min grupp fanns individer som aktivt motsatte sig tanken att tjejer skulle vara med och spela.
Jag misstänker att det var på grund av omognad och inte sexism som någon nämnde? Jag kan ha fel men mina egna erfarenheter är att de flesta jag spelat med gärna hade sett tjejer vara med och spela om de ville. Tyvärr så var inte intresset bland de allra flesta tjejer i min omgivning speciellt stor gällande att sitta och nörda i flera timmar. På gymnasiet hamnade jag i en klass med över 30 tjejer, bland dem fanns det två som spelade rollspel men de spelade i en grupp där bara tjejer ingick.

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Vi var oftast bara killar när vi spelade som tonåringar, men vid enstaka tillfällen hoppade någons flickvän eller min syrra in och spelade ett pass. Vi hade även en tjejkompis som var med en ganska lång period och spelade. Minns särskilt en ganska lång Wheel of Time-kampanj där hon var med och vi hängde ute i hennes hem i obygden i flera dagar en sommar och spelade nästan dygnet runt. Det är ett av mina absolut bästa rollspelsminnen 😊 Jag minns inte att någon i gruppen någonsin motsade sig att tjejer var med och spelade.

Dumenor

Veteran
Könssegregerade rollspelsgrupper är okej men då ska detta vara klart från början så det inte blir en konflikt. Min grupp var i princip könssegregerad för att nästan varje gång en tjej kom in i gruppen så ändrade hon dynamiken på ett kontraproduktivt sätt. Vi slutade att aktivt rekrytera tjejer strax innan 4E när en tjej skapade drama och en annan aktivt underminerade rollspelet genom att ge sig själv saker som hon inte hade samt var döv när vi förklarade hur karaktärsskapandet fungerade rent mekaniskt. Efter det om det kom in en tjej så var det för att hon själv frågade om det.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tänker, utan att peka ut nån annan än mig själv och de jag spelade med, att tonårsgrabbar på 80- och 90-talen kanske inte alltid var så välkomnande och trygga att hänga med som de kanske själva tänkte sig att de var just då… Flera av de kvinnor jag pratat med som spelar rollspel har både rena skräckhistorier om riktigt usel sexism men också bara allmänt sunkiga attityder, grabbig humor och/eller ganska trista attityder från de killgrupper de försökt spela med.

Det finns absolut grupper därute som var precis så snälla och inkluderande som de tänker sig att de var, men jag tror också att det finns många vars självbild är "vi försökte, men de var inte intresserade" som i själva verket nog råkade skrämma bort dem.

Som sagt, jag vill inte peka ut nån annan här. Jag har 100% varit en del av den ganska sunkiga kulturen. Och jag har 100% varit med i grupper som "försökt". Bäst gick det när spelgrupperna formades ur teaterföreningen jag var med i, tror jag. Där var det om inte annat mer av en allmän mix av killar och tjejer. Även om det även där förekom att unga killar hade svårt att inte använda rollspelstillfällena som tillfälle att stöta/ragga såklart.

(Sen var väl framför allt vi som spelade i teaterföreningen inte så intresserade av regel- eller stridstungt spelande. Ska man vara lite generaliserande så är det väl lite oftare killar som gillar sånt… Så med mer fokus på liksom… spelandet av roller, så lockades också fler tjejer att delta)

Rangertheman

Myrmidon
Vi hade inget större intresse av att bjuda in någon till gruppen, vare sig killar eller tjejer. Det var några få personer som var med någon enstaka gång vardera, men i stort sett var det samma 5-6 personer som spelade tillsammans under flera år.

Minimoni

Homelander
Vi hade inget större intresse av att bjuda in någon till gruppen, vare sig killar eller tjejer. Det var några få personer som var med någon enstaka gång vardera, men i stort sett var det samma 5-6 personer som spelade tillsammans under flera år.
Detta stämmer väldigt väl även i den spelgrupp jag spelade med. Vi var väldigt isolationistiska och var nog mest obekväma med nya spelare i ren allmänhet.

Theo

Hero
På gymnasiet hamnade jag i en klass med över 30 tjejer, bland dem fanns det två som spelade rollspel men de spelade i en grupp där bara tjejer ingick.
Med tanke på alla horror stories man hört genom åren är det väl tyvärr inte så konstigt att många tjejer och kvinnor föredragit att spela i helt kvinnliga grupper.

Dumenor

Veteran
Jag söker inte bråk, jag söker förståelse.

Jag förstår inte varför man, i sammanhanget, nära utgår från att problem finns bara för att den särskiljer sig från det feminina eller vad dessa påstådda tjejer förväntade sig. Om grabbig attityd (Alltså, allt annat än ren sexism, oönskat flörtande, egoism, empatilöshet, och aggressivt beteende m.m — detta är ett problem) är högljuddhet, hätskt debatterande, grova skämt, ståhej, och en fokus på strid (Något jag sällan upplevde med gruppen) har jag svårt att se ett oövervinnerligt hinder för en tjej att bli en del av gruppen. Ja, jag kan se potentiella problem men knappast att jag tror att dessa är så illa att en tjej vägrar ens försöka känna killgruppen. Här tror jag intresset spelar roll om hon verkligen tar sig tid att känna killarna. Oftast ändrar killarna på sitt beteende efter ett tag för att inkludera en tjej som de ser som en vän.

Man kan fråga sig om uppfattningen som allmänheten har om hur killgrupper behandlar utomstående, framförallt om utomstående är en tjej, och om rollspelare spelar roll här. För jag har inte träffat en enda kille som har vart aggressiv eller stöt ut en tjej från att delta i rollspel om hon inte beter sig illa eller aktivt underminerar rollspelet. Vilket hände mig när en tjej DMade över mitt huvud då jag var rollspelsledare; trots att hennes kille snällt försökte lära henne att så gör man inte. Det kan lika gärna vara så att gruppen inte ändrade sig snabbt nog eller vägrade ändra på ett burdust men menlöst beteende. Här tror jag på att man är direkt med varandra vad som man anser inte är okej och vad man tycker, istället för att lämna gruppen för att sen beskriva den som en brinnande sopsäck av asocialt grabbigt beteende.

Omsider anser jag att antydan att ett grabbigt eller ett mansdominerat socialt utrymme är ett problem eller fientligt mot tjejer/kvinnor är ett medvetet försök att misstänkliggöra pojkar och män för oegentligheter. Att man önskar underminera sådana sociala miljöer på grund av den ojämna könsfördelningen av diverse anledningar. Ja, att killar kan stöta bort tjejer med sitt beteende händer helt klart. Att det finns grupper som påstår sig att de "försökt" inte alls agerat att uppfylla påståendet är sant. Det potentiella problem jag ser är att man antar att problemet ligger hos killarna/männen bara för att en eller flera tjejer inte passade in i gruppen (Så länge det inte handlar om faktiska övergrepp, ofredande, eller andra dylika vidriga beteenden. Då är problemet gruppen och inte tjejen.).

Sen förstår jag inte riktigt varför man förväntar sig att en vänskapsgrupp ska omformulera sitt varande för att ge pockande en friktionslös inkludering. Höjden av arrogans att ens kräva sådan behandling!

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Jag söker inte bråk, jag söker förståelse.

Jag förstår inte varför man, i sammanhanget, nära utgår från att problem finns bara för att den särskiljer sig från det feminina eller vad dessa påstådda tjejer förväntade sig. Om grabbig attityd (Alltså, allt annat än ren sexism, oönskat flörtande, egoism, empatilöshet, och aggressivt beteende m.m — detta är ett problem) är högljuddhet, hätskt debatterande, grova skämt, ståhej, och en fokus på strid (Något jag sällan upplevde med gruppen) har jag svårt att se ett oövervinnerligt hinder för en tjej att bli en del av gruppen. Ja, jag kan se potentiella problem men knappast att jag tror att dessa är så illa att en tjej vägrar ens försöka känna killgruppen. Här tror jag intresset spelar roll om hon verkligen tar sig tid att känna killarna. Oftast ändrar killarna på sitt beteende efter ett tag för att inkludera en tjej som de ser som en vän.

Man kan fråga sig om uppfattningen som allmänheten har om hur killgrupper behandlar utomstående, framförallt om utomstående är en tjej, och om rollspelare spelar roll här. För jag har inte träffat en enda kille som har vart aggressiv eller stöt ut en tjej från att delta i rollspel om hon inte beter sig illa eller aktivt underminerar rollspelet. Vilket hände mig när en tjej DMade över mitt huvud då jag var rollspelsledare; trots att hennes kille snällt försökte lära henne att så gör man inte. Det kan lika gärna vara så att gruppen inte ändrade sig snabbt nog eller vägrade ändra på ett burdust men menlöst beteende. Här tror jag på att man är direkt med varandra vad som man anser inte är okej och vad man tycker, istället för att lämna gruppen för att sen beskriva den som en brinnande sopsäck av asocialt grabbigt beteende.

Omsider anser jag att antydan att ett grabbigt eller ett mansdominerat socialt utrymme är ett problem eller fientligt mot tjejer/kvinnor är ett medvetet försök att misstänkliggöra pojkar och män för oegentligheter. Att man önskar underminera sådana sociala miljöer på grund av den ojämna könsfördelningen av diverse anledningar. Ja, att killar kan stöta bort tjejer med sitt beteende händer helt klart. Att det finns grupper som påstår sig att de "försökt" inte alls agerat att uppfylla påståendet är sant. Det potentiella problem jag ser är att man antar att problemet ligger hos killarna/männen bara för att en eller flera tjejer inte passade in i gruppen (Så länge det inte handlar om faktiska övergrepp, ofredande, eller andra dylika vidriga beteenden. Då är problemet gruppen och inte tjejen.).

Sen förstår jag inte riktigt varför man förväntar sig att en vänskapsgrupp ska omformulera sitt varande för att ge pockande en friktionslös inkludering. Höjden av arrogans att ens kräva sådan behandling!
Min upplevelse är att gruppen jag spelade med som yngre inte var välkomnande. Tyvärr fanns det många gånger just den där killen i gruppen som var god vän med gruppen som betedde sig vidrigt mot de få tjejer som testade att vara med. Ofta kom sagda person undan med sitt beteende då det var viktigare att hålla vänskapen friktionsfri.

Samma har jag hört från en vän som pysslar med lajv där många tjejer var intresserade men avstod på grund av ett vidrigt beteende från en av killarna som deltog frekvent på lajvet.

Problemet är inte att det bara är killar i en grupp, problemet är beteenden som tillåts fortsätta och exkluderar ena halvan av befolkningen. Hade varit lika illa om beteendet skedde i en kvinnodominerad hobby där män kände sig exkluderade på grund av beteenden som exkluderar killarna.

Har även jag upplevt en viss avsaknad av kvinnor och även personer med annat ursprung än nordiskt (svenskar och finnar) i min ungdoms spelgrupper.

Detta berodde dock inte på att grupperna jag spelade med var misogyna eller rasistiska utan vi skulle mer än gärna låtit både kvinnor och invandrare delta men dessa lös med sin frånvaro och om jag skall våga mig på att killgissa så tror jag det till största delen berodde på att rollspel helt enkelt inte (under mina tonår ) var en utbredd och populär hobby bland kvinnor och invandrare där jag växte upp men det är rena gissningar.

Vimes

Sillkung
Jag gissar att de flesta som spelade rollspel i yngre tonåren och tidigare spelade med sin kompisgrupp, snarare än hade en rollspelsgrupp. I synnerhet vi som är födda på 80- och 70-talet. Diskussionen om välkomnande eller icke-välkomnande "rollspelsgrupper" landar lite konstigt när ens erfarenheter gäller kompisgrupper som spelade rollspel snarare än "rollspelsgrupper". Vidare är det väl som vanligt så att det som verkar vara en vanlig erfarenhet på WRNU inte riktigt är representativ för "människor som spelar eller har spelat rollspel i Sverige", det är väl sannolikt att en betydligt större andel här har haft eller har en dedikerad rollspelsgrupp, varit med i en spelförening eller liknande än gemene person som har rollspelserfarenhet.

Minimoni

Homelander
Med tanke på alla horror stories man hört genom åren är det väl tyvärr inte så konstigt att många tjejer och kvinnor föredragit att spela i helt kvinnliga grupper.
Absolut, säger inte emot det alls. Nu tror jag inte de två rollspelande tjejerna i min klass valde bort den grupp jag spelade i för att vi var killar, de valde snarare att fortsätta spela med sina redan etablerade spelgrupp som bestod av tjejer.

Theo

Hero
Vad som gör en spelgrupp eller -förening välkomnande eller inte kan förstås röra sig om en massa olika saker, och det behöver definitivt inte nödvändigtvis handla om att någon aktivt går in för att stöta ut eller alienera någon enskild - det är nog rätt ovanligt.

Ett illustrativt och konkret om än gammalt exempel är det här blogginlägget som min syster skrev för ett gäng år sedan om sina upplevelser som tonårig rollspelare i en blandad spelförening på 90-talet: Hur många smalben måste man sparka på innan man får vara med i gänget?
(Det ska tilläggas att hon noterat senare att det hänt en hel del i rollspelssverige sen det där blogginlägget skrevs 2009, fr a vad gäller att synliggöra och prata om den sorts vardagssexism som beskrivs där.)

krank

Diskussionen om välkomnande eller icke-välkomnande "rollspelsgrupper" landar lite konstigt när ens erfarenheter gäller kompisgrupper som spelade rollspel snarare än "rollspelsgrupper".
Jag tycker mest att det sparkar bollen ett steg ned längs vägen: Är många tonårs-grabbs-kompisgäng inte-super-duper-välkomnande mot tjejer? Eller blir det ofta antingen något slags trist gatekeeping eller att man mest försöker ragga?

Alltså, kompisgrupper skapas ju ändå genom viss mekanik, hålls samman genom gemensamma beteenden etc. Jag har absolut 100% varit med i kompisgrupper med en hel del toxiska, tråkiga beteenden. Att grupperna formats "organiskt" betyder ju inte att de är välkomnande, positiva eller att det är självklart att de inte borde förändras. Det blir ju bara något slags appeal to nature-fallasi.

Nu säger jag absolut inte att inte liknande mekanismer finns i tjej-kompisgrupper. Statistiskt sett misstänker jag att färre av deras toxiska beteenden handlar om att försöka ligga till varje pris, men det förekommer såklart gatekeeping. Men det är inte de grupperna vi pratar om just nu. Det här handlar inte om att killgrupper är exceptionella i sin exkludering, sin gatekeeping eller sina negativa beteenden. Det handlar inte om att "peka ut killar" eller om skuldbeläggning. Åtminstone inte från min sida. Som sagt, om mina pekfingrar pekar någonstans så är det mot mig själv och de grupper jag varit med i. Men det kanske säger något att reaktionen även när man gör så blir så defensiv, istället för reflekterande.

krank

det behöver definitivt inte nödvändigtvis handla om att någon aktivt går in för att stöta ut eller alienera någon enskild - det är nog rätt ovanligt.
De här är en viktig poäng. Liksom, ingen säger att tonårsgrabbar är Skeletor-Hitlers som sitter och gnuggar händerna över all sunkig sexism de ska utsätta tjejer för. Ändå känns det som att det blir tolkningen varje gång man antyder att det kanske skulle kunna liksom finnas en del oreflekterade trista beteenden i många grabbgäng.