Riddaren
Swashbuckler
Detta är ju alltid en intressant fråga. Först jobbade jag på ett system att få fram attribut på ett värde mellan 5 och 20, både poängbaserat och med slumpen. Dvs får en liten möjlighet att göra sin rollperson som man vill, men samtidigt inbyggt med slumpen.
Nu är detta stryket pga att värdena omvandlas till bonusar, och då kommer ju frågan: Varför inte ta fram bonusen direkt? Annars blir det ju som t.ex. MERP där man har egenskaper på upp till 101 eller så normalt. Men vad används dessa till mer än att få en bonus på +5, +10 etc...
Därför har jag nu börjat fundera ut en annan variant, där bonusen tas fram direkt. Normalt på ett värde mellan -8 och +8. Vill gärna ha utlåtanden och ev. förbättringar etc...
Grunden är 8:a stycken attribut och varje spelare får då 0 poäng att fördela på attributen, mellan ett värde på -5 och +5. Grunden är alltså att väljer du ett värde på +3 på ett attribut, måste du sätta ett annat attribut på -3, eller ett på -2 och ett annat på -1. Kontentan är att när man placerat ut bonusen, skall totalvärdet vara ±0 poäng.
Därefter slår man för ett attribut 1T2 (=1T6) (1,2 & 3=1, 4,5 & 6=2). Resultatet 1 innebär att bonusen skall minskas med nästa slags värde, och 2 innebär att värdet istället skall ökas. Därefter slås 1T3 (=1T6) (1 & 2 = 1, 3 & 4 = 2, 5 & 6 = 3). Detta värde skall då öka eller minska bonusen, beroende på första slaget. Detta skall sedan göras för övriga attribut också.
Exempel:
Om jag t.ex. har STY +3, KAR -3 när jag satt ut mina poäng. Så slår jag 1 och 2 för STY. Innebär detta att STY blir +1, och slår jag 2 och 3 för KAR blir det KAR ±0.
Riddaren - funderar och vill ha kommentarer.
http://www.backtotellus.com/
Nu är detta stryket pga att värdena omvandlas till bonusar, och då kommer ju frågan: Varför inte ta fram bonusen direkt? Annars blir det ju som t.ex. MERP där man har egenskaper på upp till 101 eller så normalt. Men vad används dessa till mer än att få en bonus på +5, +10 etc...
Därför har jag nu börjat fundera ut en annan variant, där bonusen tas fram direkt. Normalt på ett värde mellan -8 och +8. Vill gärna ha utlåtanden och ev. förbättringar etc...
Grunden är 8:a stycken attribut och varje spelare får då 0 poäng att fördela på attributen, mellan ett värde på -5 och +5. Grunden är alltså att väljer du ett värde på +3 på ett attribut, måste du sätta ett annat attribut på -3, eller ett på -2 och ett annat på -1. Kontentan är att när man placerat ut bonusen, skall totalvärdet vara ±0 poäng.
Därefter slår man för ett attribut 1T2 (=1T6) (1,2 & 3=1, 4,5 & 6=2). Resultatet 1 innebär att bonusen skall minskas med nästa slags värde, och 2 innebär att värdet istället skall ökas. Därefter slås 1T3 (=1T6) (1 & 2 = 1, 3 & 4 = 2, 5 & 6 = 3). Detta värde skall då öka eller minska bonusen, beroende på första slaget. Detta skall sedan göras för övriga attribut också.
Exempel:
Om jag t.ex. har STY +3, KAR -3 när jag satt ut mina poäng. Så slår jag 1 och 2 för STY. Innebär detta att STY blir +1, och slår jag 2 och 3 för KAR blir det KAR ±0.
Riddaren - funderar och vill ha kommentarer.
http://www.backtotellus.com/