Re: Polisen , register och rollpersoners frihet
Polisen har definitivt dessa resurser, men betänk att jag talat om idealfall. Västra Europa är ett dåligt ställe att vara brottsling på, likaså Japan och New England. Större delen av världen är det dock rätt okej att vara brottsling på. Vår spelgrupp håller mest till i USA, fast i de mer sunkiga delarna. Polisen är brutal, men har som tur vad inte samma finess som på andra sidan Atlanten. Mina spelare är faktiskt livrädda för att agera olagligt i Europa (eftersom de gjort det ett par gånger förut och råkat illa ut).
Ska dock tillägga att det inte är vanligt i vår spelgrupp att allt slutar med att polisen tar RP:na. Snarare försöker RP:na håller sig borta från trubbel, alternativt polisen, på alla möjliga och omöjliga sätt.
Ja, spelar man klassisk, glassig cyberpunk så är det svårt att överleva polisen. Men det finns så många andra möjligheter. Man kan skära ner på våldet, man kan tvinga spelarna att tänka både en och två gånger innan de gör något dumt. Jag tycker att det är positivt med en stark polismakt, för det utökar egentligen spelandet, snarare än hindrar det. Förutsatt att man tycker det är kul med annat spelande än klassisk action.
En sista kul grej: låt spelarna vara polisen för en gångs skull. Låt de sedan möta all den djävulskap som spelarna i vanliga fall hade sysslat med för att försöka undvika polisen. Kan nog bli intressant.
/RipperDoc
Polisen har definitivt dessa resurser, men betänk att jag talat om idealfall. Västra Europa är ett dåligt ställe att vara brottsling på, likaså Japan och New England. Större delen av världen är det dock rätt okej att vara brottsling på. Vår spelgrupp håller mest till i USA, fast i de mer sunkiga delarna. Polisen är brutal, men har som tur vad inte samma finess som på andra sidan Atlanten. Mina spelare är faktiskt livrädda för att agera olagligt i Europa (eftersom de gjort det ett par gånger förut och råkat illa ut).
Ska dock tillägga att det inte är vanligt i vår spelgrupp att allt slutar med att polisen tar RP:na. Snarare försöker RP:na håller sig borta från trubbel, alternativt polisen, på alla möjliga och omöjliga sätt.
Ja, spelar man klassisk, glassig cyberpunk så är det svårt att överleva polisen. Men det finns så många andra möjligheter. Man kan skära ner på våldet, man kan tvinga spelarna att tänka både en och två gånger innan de gör något dumt. Jag tycker att det är positivt med en stark polismakt, för det utökar egentligen spelandet, snarare än hindrar det. Förutsatt att man tycker det är kul med annat spelande än klassisk action.
En sista kul grej: låt spelarna vara polisen för en gångs skull. Låt de sedan möta all den djävulskap som spelarna i vanliga fall hade sysslat med för att försöka undvika polisen. Kan nog bli intressant.
/RipperDoc