Okej, skada i strid, igen.. I min förra tråd så hade jag ju en princip för strid, där jag utvecklade iniativ och själva striden.. Men jag har inte fått någon riktig ordning på skadorna än..
(Jag utgår från att alla förstår vad jag menar med differensvärde.. Om inte så är det:
Hur skicklig du är - Vad du slog med tärningen.
Om du har värdet 12 i att "hacka med svärd" och slår en 5:a, så blir det 12-5=7.)
Dom faktorer som ska spela in är:
Vapenskicklighet
Vapenkvalitet (Hur maffigt/välsmitt/passande till dig det är)
Skadetålighet
Rustning
Dessutom så ska det gå att få olika mycket skada i "allmänhet" och i den kroppsdel som träffas. En träff i magen till exempel: Skada 4 på "allmänhet" och skada 6 "i magen", vilket innebär att man får en försämring med 2 (Hälften av 4) på alla fysiska handlingar man försöker sig på, och ytterligare en försämring på 3 (Hälften av 6), dvs 5, på alla handlingar som innefattar magen. (Böja sig, svänga överkroppen..) Det finns det två sätt som jag kommit på:
1. Man lägger ihop differensvärdet från attacken (Runt 1-15, oftast runt 5.) och skadevärdet. Man drar bort tålighet och rustning. Detta är skadan.
Problem: Det blir inte olika skada i "allmänhet" och i den specifika kroppsdelen. Isåfall måste man lägga på ett till tärningsslag.
2. Man lägger ihop skadevärde och attackens differens, drar bort skadetålighet och rustning, och omvandlar detta till T6:or. 4=1T6, 6=1T6+2, 8=2T6, 11=3T6-1 osv..
Denna kombo slår man en gång för "allmän-skada" och en gång för den specifika kroppsdelen.
Problem: Det är krångligt. Fast inte så krångligt som det ser ut! /images/icons/wink.gif
Är det någon som tycker att en metod är bättre än en annan?
Eller vet hur man förbättrar dom?
Eller har en egen, bättre metod?
/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
(Jag utgår från att alla förstår vad jag menar med differensvärde.. Om inte så är det:
Hur skicklig du är - Vad du slog med tärningen.
Om du har värdet 12 i att "hacka med svärd" och slår en 5:a, så blir det 12-5=7.)
Dom faktorer som ska spela in är:
Vapenskicklighet
Vapenkvalitet (Hur maffigt/välsmitt/passande till dig det är)
Skadetålighet
Rustning
Dessutom så ska det gå att få olika mycket skada i "allmänhet" och i den kroppsdel som träffas. En träff i magen till exempel: Skada 4 på "allmänhet" och skada 6 "i magen", vilket innebär att man får en försämring med 2 (Hälften av 4) på alla fysiska handlingar man försöker sig på, och ytterligare en försämring på 3 (Hälften av 6), dvs 5, på alla handlingar som innefattar magen. (Böja sig, svänga överkroppen..) Det finns det två sätt som jag kommit på:
1. Man lägger ihop differensvärdet från attacken (Runt 1-15, oftast runt 5.) och skadevärdet. Man drar bort tålighet och rustning. Detta är skadan.
Problem: Det blir inte olika skada i "allmänhet" och i den specifika kroppsdelen. Isåfall måste man lägga på ett till tärningsslag.
2. Man lägger ihop skadevärde och attackens differens, drar bort skadetålighet och rustning, och omvandlar detta till T6:or. 4=1T6, 6=1T6+2, 8=2T6, 11=3T6-1 osv..
Denna kombo slår man en gång för "allmän-skada" och en gång för den specifika kroppsdelen.
Problem: Det är krångligt. Fast inte så krångligt som det ser ut! /images/icons/wink.gif
Är det någon som tycker att en metod är bättre än en annan?
Eller vet hur man förbättrar dom?
Eller har en egen, bättre metod?
/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\