Nekromanti Att tanka

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Jag är nere i Kosovo just nu, och (jag vet, jag är obotlig) har precis dragit igång en D&D kampanj med mina kollegor."

Hahaha, nööörd :gremwink:


Storuggla, inte alls nörd
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Förresten, en fråga:

I vilka andra spel än WoW så fungerar en tank på det sättet att han drar åt sig angrepp från fiender?

Termen i sig är ju lastgammal, och mig veterligen är det först nu iom WoW som system med aggro och liknande satts i bruk. Eller; fungerar en tank på samma sätt i andra datorspel, såsom Diablo och liknande?

Jag känner mig nästan lite gammal, för i gamla spel såsom Eye of the Beholder så var ju bara tanksen de som stod i det främsta ledet. Där hade man banne mig inga taunts eller dyllikt. *hytter med käppen*

Nä, seriöst, när började ordet "tank" få denna nya, moderna innebörd?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,975
Location
Barcelona
Prestige-controller

Vad tror ni om det här då:

CONTROLLER

Prerequisites: BAB +5, Combat Reflexes

BAB Progression: As fighter
Good Save: Reflex
Hit Die: d12
Skill Points: 2 + Int

Class Features:
1. Pin Down, Hamper movement
2. Terrible punishment (+2)
3. Focused attack (2)
4. Let none escape, Secure retreat
5. Long reach, focused attack (3)
6. Secure retreat (2/day)
7. Focused attack (4)
8. Terrible punishment (+4)
9. Secure retreat (3/day)
10. Focused attack (all)

Pin Down: Each time you hit an opponent with an attack of opportunity due to movement, he must immediately make a Reflex Save against a DC equal to 10 + your Controller level + your Dex bonus. If he fails, He loses all further movemet until his next action.

Hamper Movement: Starting at 1st level, opponents add your Controller level to the DC of all tumble checks made to avoid attacks of opportunity within your threat zone.

Terrible Punishment: At level 2, you gain the ability to forfeit any number of your available attacks of opportunity in return for a +2 bonus to your attack roll on one single attack of opportunity. At level 14, this bonus increases to +4.

Focused Attack: Starting at 3rd level, you can make more than one attack of opportunity against a single opponent. Every attack you make counts towards your maximum number of attacks of opportunity, as specified by the "combat reflexes" feat. At 3rd level, you can make up to two attacks of opportunity against a single opponent at any time when he provokes one. At 5th level, you may make up to three attacks of opportunity, at 7th level, up to four, and at 10th level you may make all your attacks of opportunity against a single target. The target needs only fail one reflex save for the effects of the class ability "pin down" to take effect.

Let None Escape: At level 4, opponents taking the "withdraw" full-round action still provoke attacks of opportunity from you.

Secure Retreat: Once per day, when an opponent within your threat zone gets an attack of opportunity against an ally due to movement, you may forfeit one of your available attacks of opportunity to try and interrupt the opponents attack. The opponent makes a reflex save against a DC equal to 10 + your Controller level + your Dex bonus. If he fails, he may not make the attack of opportunity. If he succeeds, your ally may still choose not to make the move action. At level 6, you gain this ability twice per day. At level 9, you gain it three times per day.

Long Reach: Once per turn as a free action, you may designate one square adjacent to your normal threat zone to be part of your threat zone.

/Kalle
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Re: Förresten, en fråga:

Nä, seriöst, när började ordet "tank" få denna nya, moderna innebörd?

Everquest. Waaaay before WoW.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Förresten, en fråga:

Schyssert. Då måste jag ge lite cred åt Everquest; ett spel som jag faktiskt inte trodde hade bidragit med något eget. Ty jag gillar hela fenomenet med aggro-mekaniken.

Kudos till dig.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,057
Skithäftig

Riktigt bra idé. Det jag saknar som är ack så viktigt för tanks är ökad förmåga att hålla sig själv vid liv. Ett feat som jag kan komma på som är riktigt bra och finns i core rules är:

DIEHARD (GENERAL)

Prerequisite: Endurance.

Benefit: When reduced to between –1 and –9 hit points, you automatically become stable. You don’t have to roll d% to see if you lose 1 hit point each round.

When reduced to negative hit points, you may choose to act as if you were disabled, rather than dying. You must make this decision as soon as you are reduced to negative hit points (even if it isn’t your turn). If you do not choose to act as if you were disabled, you immediately fall unconscious.

When using this feat, you can take either a single move or standard action each turn, but not both, and you cannot take a full round action. You can take a move action without further injuring yourself, but if you perform any standard action (or any other action deemed as strenuous, including some free actions, such as casting a quickened spell) you take 1 point of damage after completing the act. If you reach –10 hit points, you immediately die.

Normal: A character without this feat who is reduced to between –1 and –9 hit points is unconscious and dying.

Andra feat som skulle funka fint till en tank tycker jag är Tougness (duh), Improved Trip och och Combat Expertise. Improved initiative är guld värt för att kunna rusa fram och binda upp monstret innan det ger sig ut på egna strövtåg efter helare eller andra magiker i din grupp.

Annars kan man ju som du gjort (som fakitskt är mycket coolare) hitta på egna förmågor och feats. Höga will saves är såklart viktigt för att undvika paralysering eller annat mind-affecting, men det är snarare någon annan i gruppen som ska hjälpa tanken med det. En bard, typ. Att kunna stå emot icke fysisk skada är viktigt, så någon form av magic resistance är såklart bra. Men jag hittar på ett aggro feat istället:

TAUNT (GENERAL)

Prerequsite: Intimidate 6 ranks.

Benefit: You may use your intimidate skill to taunt an opponent as a standard action. If the opponent fails an opposed will save, he must in his next turn move to you as fast as possible and attack you. If the subject fails, he may make another will save in the next turn. If this succeeds, he may stop attacking you and take other actions. The effect of the taunt lasts only for two rounds and the opponent is thereafter immune to taunts from you for the duration of the combat.

- Vulf
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,964
Location
Stockholm
Re: Prestige-controller

Rent balansmässigt är det svårt att avgöra hur den funkar utan ordentliga speltester.

Men den är smockad med bra förmågor, så man kanske ska lägga till Improved Trip som ännu ett förkunskapskrav?
 

J_L_Seagull

Veteran
Joined
17 Mar 2006
Messages
114
Location
Stockholm
Re: Controller - Regelskiss

Håller med om det där med att göra den till en prestige class. Känns mer balancerat. Sedan skulle jag nog även dra ner hp lite (1d10?) då han inte har några egentliga nackdelar jämfört med en fighter men får mer hp. Kanske ge honom någon typ av penalty för att berättiga den högre hp:en? Vet dock inte vad det skulle vara för att passa till klassen, kanske lägre inte tillåten att använda shield eller något liknande. Det får du ta fram beroende på din vision för klassen samt bakgrundstoryn om den. Annars verkar den både rolig och spelbar, en riktig tank.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,975
Location
Barcelona
Re: Controller - Regelskiss

Sedan skulle jag nog även dra ner hp lite (1d10?) då han inte har några egentliga nackdelar jämfört med en fighter men får mer hp.

Inga nackdelar? Vad sägs om "inga bonus feats"?

Tanken (höhö) med den höga HD:n är ju just att den ska vara en tank, och såna tål mycket stryk :gremtongue:

/Kalle
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Aggro-historik

Som Marco säger, EverQuest.

WoW är till 99% en adopt-adapt-improve-version av EQ (och av tidigare mindre lyckades försök att göra "EQ fast bättre"). (Därmed förnekas inte att de många små förbättringarna och förfiningarna i utförande haft dramatisk inverkan på helhetsresultatet.)

EQ är, i sin tur, till väldigt stor del en ripp på MUD (klassiska strid-och-level-MUD som Diku och liknande då, inte MUSH-hippie-grejer); jag skulle säga att förutom tillägget "grafik" så är det inom just gruppfokuset som skillnaden ligger. (Spelets skapare hade också en erkänd mud-bakgrund.)

Så gott som alla stridsfokuserade mmo sedan dess, både före och efter WoW, har haft någon form av liknande upplägg, funnit sig inrutade i helare/tank/dps, och så vidare.
 

J_L_Seagull

Veteran
Joined
17 Mar 2006
Messages
114
Location
Stockholm
Re: Controller - Regelskiss

Visst, inga bonus feats är en nackdel om man inte räknar med att specialförmågorna (som han får varje lvl vilket inte en fighter får) som är lika eller i vissa fall bättre än bonus feats. Jag skulle nog ge den en liten nackdel om jag skulle behålla d12:an. Vet dock inte vad det borde vara.

Viktigt att tänka på när man gör PrC (iaf vad jag anser) är att de inte skall vara mäktigare än grundklasserna, enbart mer specialiserad. Om de skall vara mäktigare så måste man se till att prerequisites återspeglar detta genom att klassen skall vara omöjlig att skapa genom bara en klass. Ju tuffare prerequisites en PrC har (dvs kräver många speciella feats eller 2 eller flera klasser) desto mäktigare kan PrC:en vara. Även en sak som kan påverka "mäktigheten" på PrC:en är vilken lvl som spelaren måste minst vara för att kunna nå denna PrC.

Slutligen anser jag att du gjort en riktigt rolig build och givetvis kan du spela med den som den är, men bli inte förvånad om dina Munchkin spelare :gremgrin: (ofta har jag märkt att de flesta spelare innerst inne har en liten Munchkin) som spelar fighters kommer direkt att hoppa till denna PrC när de får chansen.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,975
Location
Barcelona
Re: Controller - Regelskiss

Well, jag kan inte svara för om den är balanserad eller inte. Som sagt så har jag lite dålig känsla för sånt.

Jag föreställer mig att mängden förmågor som klassen får i alla fall delvis kompenseras av att förmågorna är ganska enahanda; dom handlar alla om att effektivisera utdelandet av AoO:s, och således blir klassen ganska inflexibel.

Men jag vet inte, som sagt, och jag är inte främmande inför tanken att nerfa den på något sätt. Det rör sig om en regelskiss, som sagt var. Speltestandet lämnar jag dock åt den som känner sig manad — jag spelleder ingen egen D&D-grupp och gjorde mest den här klassen som ett förslag på hur man skulle kunna designa en tank-klass.

/Kalle
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,975
Location
Barcelona
Re: Prestige-controller

Men den är smockad med bra förmågor, så man kanske ska lägga till Improved Trip som ännu ett förkunskapskrav?
Låter vettigt. Jag har tilltro till din auktoritet i sådana här frågor :gremgrin:

/Kalle
 

Rävnos

Warrior
Joined
7 Sep 2005
Messages
340
Everquests inverkan [OT]

så vitt jag vet var väl Eq1 det spelet som formade hela 3D online spelvärlden med allt vad det innebär? Alltså anser jag att man kan tacka dem för rätt mkt.

vad jag vet var de först med både tradeskills systemet som alla rippar numera, PvP lirande, guildsystemet och ett questsystem som fortfarande knäcker rumpan av konkurenter.

Och faktumet att Eq1 fortfarande får expansioner, nu 8 år senare tycker jag pekar på hur unikt och frammåtsträvande det fortfarande är.

kort sagt: utan EQ1 inga andra onlinerollspel..

\Marcus som blir sugen på att borsta av Eq1 kontot.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Everquests inverkan [OT]

så vitt jag vet var väl Eq1 det spelet som formade hela 3D online spelvärlden med allt vad det innebär? Alltså anser jag att man kan tacka dem för rätt mkt.

vad jag vet var de först med både tradeskills systemet som alla rippar numera, PvP lirande, guildsystemet och ett questsystem som fortfarande knäcker rumpan av konkurenter.

Och faktumet att Eq1 fortfarande får expansioner, nu 8 år senare tycker jag pekar på hur unikt och frammåtsträvande det fortfarande är.

kort sagt: utan EQ1 inga andra onlinerollspel..
Nja, det enda de var först med var väl att sätta ett 3D-gränssnitt på MUDs. I övrigt är väl inget direkt nytt?
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Everquests inverkan [OT]

Nja, det enda de var först med var väl att sätta ett 3D-gränssnitt på MUDs.
Appappapp, Meridian 59 var före med det. Fast de använde sprites till figurerna och en del annat, eftersom spelet är ungefär samtida med Daggerfall.


/Feliath — drakar i öknen
 

Rävnos

Warrior
Joined
7 Sep 2005
Messages
340
Re: Everquests inverkan [OT]

som sagt, jag har då aldrig stött på en MUD med varken tradeskilling, guildsystem, pvpsystem eller ens i närheten av EQ1s Questsystem.

Men ni får gärna motbevisa mig för jag hade gärna börjat MUDa igen :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Everquests inverkan [OT]

som sagt, jag har då aldrig stött på en MUD med varken tradeskilling, guildsystem, pvpsystem eller ens i närheten av EQ1s Questsystem.
Nu är jag inte MUDare, men vad jag har hört så är det enda jag inte känner igen tradeskilling, och det vet jag inte ens vad det är. Lokomotiv kan nog svara bättre på den frågan...
 
Top