Klon
Hero
Jag har stött på ett problem när jag satt och funderade på ett stridssystem. Svårigheten att träffa en motståndare, hur stor bör den vara i normala fall, med nävar eller tillhygge. Et tillhygge borde väl göra det lättare för att det ger längre räckvidd, å andra sidan kan ett tillhygge vara klumpigt i vissa situationer, då det är trångt om utrymme t.ex.
De system som redan finns, Dod's Eons och några andra hade jag i åtanke då jag funderade på hur andra gjort, då kom jag fram till att omnämnda spel har löst problemet på ett något knepigt sätt, jag tänker förkara varför.
Att slå någon, som inte står stilla och bara tar emot det är uppenbart svårare än att träffa något som gör det, men det är ändå inte så fruktansvärt svårt, i regel. I Eon får man en grund, säg 5 eller 6, om man nu antar att detta är hur bra man i medel över befolkningen är på att slåss så blir det lite knepigt... att komma under 5 eller 6 med 3T10, för nog är det normalsvårt... (kanske det borde vara lätt?)
så är det ändå svårt, speciellt då det är ob tärningar.
I Dod har vi en likartad situation, kanke något lättare, har inte räknat på det.
I vart fall så kommer "oerfaret/outbildat" folk att ha problem att träffa varanda....
Av erfarenhet vet jag att det inte är speciellt svårt att träffa någon med tillhygge (nej, jag brukar inte slå folk med slagträ). Lite svårare kan det vara med nävarna.
Att undvika är däremot ganska svårt, eller åtminstone svårare än att träffa någon. Att parera är något lättare än att undvika, över lag...
Hur ställer ni er till detta, och framför allt, hur skall man få till ett system som får det att fungera på detta sättet. (systemet i övrigt till spelet jag arbetar på är till största del likt DoD)
"Beware of the Cöla Craver!"
De system som redan finns, Dod's Eons och några andra hade jag i åtanke då jag funderade på hur andra gjort, då kom jag fram till att omnämnda spel har löst problemet på ett något knepigt sätt, jag tänker förkara varför.
Att slå någon, som inte står stilla och bara tar emot det är uppenbart svårare än att träffa något som gör det, men det är ändå inte så fruktansvärt svårt, i regel. I Eon får man en grund, säg 5 eller 6, om man nu antar att detta är hur bra man i medel över befolkningen är på att slåss så blir det lite knepigt... att komma under 5 eller 6 med 3T10, för nog är det normalsvårt... (kanske det borde vara lätt?)
så är det ändå svårt, speciellt då det är ob tärningar.
I Dod har vi en likartad situation, kanke något lättare, har inte räknat på det.
I vart fall så kommer "oerfaret/outbildat" folk att ha problem att träffa varanda....
Av erfarenhet vet jag att det inte är speciellt svårt att träffa någon med tillhygge (nej, jag brukar inte slå folk med slagträ). Lite svårare kan det vara med nävarna.
Att undvika är däremot ganska svårt, eller åtminstone svårare än att träffa någon. Att parera är något lättare än att undvika, över lag...
Hur ställer ni er till detta, och framför allt, hur skall man få till ett system som får det att fungera på detta sättet. (systemet i övrigt till spelet jag arbetar på är till största del likt DoD)
"Beware of the Cöla Craver!"