Nekromanti Att "tvinga" spelarna..

Chryckan

Swordsman
Tänkte bara lägga upp en länk till det gratis forum vi använder.

Gratis RPG forum

Du skapar ditt eget forum där du är administratör och som dina spelare får registrera sig på. Du kan själv sen bestämma hur många olika subforum du vill ha och även sätta olika restriktioner på forumen så att bara vissa medlemar kan se vissa subforum.

Som vi har det så har vi ett off-topic/regel forum, ett spelrapport forum, ett världs forum och ett meta-spelande forum för planerande. Alla som är öppna för alla.
Sen så har varje karaktär även två egna sub-forum. Ett öppen där alla spelare kan läsa och komma med kommentarer. Och ett hemligt där bara karaktärens spelare och SL kan läsa och göra inlägg.

Så det hela är ganska flexibelt(och snyggt genom att du kan lägga till din egen bakgrund och rubrikbilder m.m).

Personligen så har jag alltid tyckt att om man använder en kombination av alla ovanstående förslag så brukar det bli bäst. Knepet är att hitta en balans som passar just ens egen grupp.

Chryckan

Swordsman
Hmm...

Kom på en sak att tillägga.

Om du verkligen vill få karaktärerna att samarbeta så placera dom på en lämplig labyrintartat och lite läskig plats (i ditt fall Londons kloaker eller gränderna i East End) sen placera du ett lämpligt och dödligt hot så som en gigantisk varulv, en lynchmobb, deras svärmödrar och svärmödrarnas bridgeklubb strax intill karaktärerna. Slutligen placerar du en dörr mellan karaktärerna och hotet.

Allt du behöver göra sen för att få dom att samarbeta är att börja spelmötet med följande ord: Dörren kommer ge vika inom trettio sekunder.

Kommer garanterat att leda till samarbete eller åtminstone hysterisk underhållning.

Genesis

Ni dés ni maître
Här är en annan idé, tagen från indiespelen jag gillar och lätt modifierad: Låt helt enkelt varje spelare välja en annan spelares rollperson och svara på en fråga:

1: Hur kommer det sig att du ogillar den här personen?

Sedan pekar hon på en annan och svarar på:

2: Hur kommer det sig att du litar på den här personen?

Modifiera frågorna efter smak, eller hoppa till och med över den första frågan om du tycker att de har tillräckligt med sån't i gruppen. Den här typen av metodik används i många indiespel (framför allt Jason Morningstar gillar den) och är ett bra sätt att bygga upp den sorts gruppdynamik man vill ha. Jag tror att den kan vara användbar för dig eftersom du kan tvinga in att rollpersoner litar på varandra, men du ger spelarna kontroll över sina rollpersoner genom att de själva får säga vem de litar på och varför.

EDIT: Det här tror jag är bra för kombinationen sammanhållning och intrigerande. Alla litar på någon i gruppen, så den håller ihop. Men alla har även någon att konspirera mot. Extra roligt blir det såklart när den du litar på konspirerar mot dig. För att få det riktigt hemligt kanske du vill att de svarar på frågorna privat, för att man inte skall veta om den man litar på ogillar en.

Genesis

Ni dés ni maître
Ett till förslag (okej, jag sade att jag inte kunde hjälpa dig, men jag kan inte låta bli att klura på det): Har Vampire hjälpslag? Alltså där en rollperson kan hjälpa en annan att klara av något svårt. Sätt ordentliga hinder både vanligtvis och när rollpersonerna privatkonspirerar. Tvinga dem att hjälpas åt för att klara av problemen. Extra kul när en rollperson ber om hjälp för att klara av något hemligt konspirationsmål fast försöker intala de andra rollpersonerna att det är viktigt och bra för hela gruppen.

Chryckan

Swordsman
Genesis said:
Ett till förslag (okej, jag sade att jag inte kunde hjälpa dig, men jag kan inte låta bli att klura på det): Har Vampire hjälpslag? Alltså där en rollperson kan hjälpa en annan att klara av något svårt. Sätt ordentliga hinder både vanligtvis och när rollpersonerna privatkonspirerar. Tvinga dem att hjälpas åt för att klara av problemen. Extra kul när en rollperson ber om hjälp för att klara av något hemligt konspirationsmål fast försöker intala de andra rollpersonerna att det är viktigt och bra för hela gruppen.
Låter som ett bra förslag som kan tas ett steg längre.
Sätt dom i situationer där de tvingas att rädda livet av varandra. Att ha en livsskuld till den rollperson du konspirerar emot kommer definitivt att göra saker mer intressanta.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
chryckan said:
Genesis said:
Låter som ett bra förslag som kan tas ett steg längre.
Sätt dom i situationer där de tvingas att rädda livet av varandra. Att ha en livsskuld till den rollperson du konspirerar emot kommer definitivt att göra saker mer intressanta.
Jag skulle säga att ditt förslag inte är att ta Genesis förslag ett steg längre, utan något helt annat. Genesis förslag förändrar dynamiken i systemet och skapar ett behov och en motivation i systemet för samarbete. Ditt förslag har ju ingen koppling till det alls, utan handlar bara om att man skulle ha den här skulden till varandra i fiktionen.

Förutsatt att spelarna tillåts spela sin rollpersoner själva så är det väl inte så säkert att de räddar varandra heller …

Recca

Femme Fatale
Det skulle kunna fungera, men då måste jag förändra en hel del. T.ex. kommer gruppen börja som ...grupp... Vilket kanske funkar bra? Jag tycker det blir lite svårt med sånt bara...

Det blir lite konstigt dock för jag har redan börjat spela London by night och de har precis träffat varandra... Jag skulle förstås kunna göra så att jag spelar lite introduktion, låter dem etablera sig lite i East End och sen har down-time en stund och ordnar till det på ett sånt sätt som du beskriver, eller så.

Recca

Femme Fatale
Jag följde länken och skapade ett sånt forum men det verkar vara nåt allvarligt fel med det. Jag kan logga in på det men sen så blir jag utloggad direkt. Det är jättekonstigt verkligen för jag kan vara inloggad och gå till en sida men sen nästan sida jag går in på så loggas jag ut. :'(

Chryckan

Swordsman
Det kan vara så att du måste skapa en användare på forumet för att kunna använda det. Fast det låter lite konstigt också.
Kan annars inte hjälpa dig eftersom det är inte jag utan min SL som skapat forumet som vi använder oss av.

Om det inte löser sig så kan jag om du vill mejla honom och fråga men jag kan inte garantera att han an hjälpa dig heller.

Hoppas det löser sig.

Recca

Femme Fatale
Det funkar nu plötsligt. Jag vet inte vad det var för problem innan... Har noterat min spelgrupp om det hela. :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
Och nu funkar det inte igen.

Jättekonstigt. :gremfrown:

Funderar på om det är nån inställning jag har i firefox, är det nån som har lust att testa sidan med mig lite?

Unfair

Hero
Recca said:
Och nu funkar det inte igen.

Jättekonstigt. :gremfrown:

Funderar på om det är nån inställning jag har i firefox, är det nån som har lust att testa sidan med mig lite?
Länk till forumet som du skapade?

Recca

Femme Fatale
Jag har ordnat ett nytt och fungerande forum som solvebring tipsade om. Det här verkar inte ha lika många finesser men det funkar iaf felfritt så nu är det bara att kolla om det även funkar till rollspel! :gremlaugh: