Jag vrålhatar XP, men om man ska ha dem så tror jag att det är bäst att använda en DoD-modell, fast på det här viset:
Man kan enbart träna upp en färdighet när man antingen lyckas med en handling som är lite för svår för en, eller om man misslyckas med något som man borde klara av.
På så vis kan man lära sig av både sina prestationer och sina misstag, men man tjänar inget på att lyckas med enkla uppgifter (som för en ärkehjälte att döda smågoblins) eller att misslyckas med jättesvåra uppgifter.
Men... det är svårt att lösa regelmässigt.
Personligen spelar jag inte med XP alls, men om man ska ha dem så tycker jag att det är bäst att SL delar ut en klumpsumma till var och en av spelarna efter äventyret beroende på hur mycket deras rollpersoner borde ha mognat under äventyret, och sedan får spelarna själva (med sitt goda omdöme) höja enskilda färdigheter så som de önskar och finner trovärdigt. Liksom, en person kanske misslyckades med någon enkel uppgift som ledde till att hans älskade dog. Färdighetsanvändningen i sig kanske inte det var något märkvärdigt med, men efterosm den händelsen var så oerhört avgörande för rollpersonens liv så kan man enkelt tänka sig att han är bättre mentalt förberedd för den färdigheten i fortsättningen. Sån't där kan inte styras av regler, utan det måste det till mänsklig intelligens för att kunna ta hand om. Därför är det bäst om man lämnar det åt spelarna, de borde ju veta vad som varit viktigt och betydande för rollpersonen under äventyret.
/Rising