Nekromanti Att uppgradera sin rollperson

Targon

Hero
Min fråga är ganska enkel. Jag vill ha förslag på enkla men hållbara och trovärdiga metoder varpå spelarna kan omsätta sina erfarenhets- och hjältepoäng på uppgraderingar av sina rollpersoner. Hittills har jag använt mig av det system som tillhandahålls av DoD Expert. Jag känner dock att jag behöver något mer genuint och "icke-stulet".

Dimfrost

Special Circumstances
Egentligen kan man väl bara göra på två sätt: antingen använda alla XP på en gång (dvs. gå upp en level) eller använda dem efter hand (som i DoD med flera spel). Allt annat är väl snarare detaljer: hur många poäng som går åt till att höja ett värde ett steg, om man kan köpa nya förmågor (jättefånigt i mitt tycke), om man kan köpa bort nackdelar och så vidare. Så hur menar du egentligen? Vad är det du undrar över? :gremsmile:

Det är naturligtvis möjligt att jag har missuppfattat hela företeelsen, också.

/Dimfrost

Targon

Hero
Targon försöker förtydliga vad det handlar om

hur många poäng som går åt till att höja ett värde ett steg, om man kan köpa nya förmågor (jättefånigt i mitt tycke), om man kan köpa bort nackdelar och så vidare

Just sådant. Spelaren har varit duktig och fått en massa XP och ett par hjältepoäng. Nu vill han omsätta dessa i bättre färdighetsvärden, kanske i höjda attributvärden och möjligen vill han också köpa sig en fin liten fördel. Vilka schysta system skulle man kunna tänka sig som inte kräver några avancerade klättringstabeller (t ex den lagom roliga uppgraderingstabellen i DoD Expert; sådant vill jag undvika).

Har jag gjort mig själv klar?

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Targon försöker förtydliga vad det handlar om

Jag tycker det beror väldigt mycket på spelet. Om man håller kampanjen på en hyfsat trovärdig nivå känns det lite märkligt om man får den klassiska hjälteeffekten: en tjuv dräper en vampyr och blir därmed bättre på att hoppa (hjälteförmågan Hjältesprång). Däremot, om rollpersonen har fått hjältepoäng för att han har lyckats vandra genom helvetets alla krav (bokstavligen!) för att rädda sin älskade från dödsriket kan det vara motiverat att köpa förmågor som Smärttålighet eller Orädd. Jag tycker alla förändringar ska motiveras, helt enkelt. Av samma anledning var jag emot att ge ut allmänna erf när vi spelade DoD, eftersom de ofta användes för att köpa några FV i en ny sekundär färdighet som inte hade något med det gångna äventyret att göra. Hur fånigt som helst.

Mitt förslag är alltså att tänka tillbaka på äventyret. Vad hände? Vilka färdigheter användes? Tränade man upp något? Övervann man några inre spärrar? På så sätt får man en mer trovärdig rollperson som i längden är roligare att spela. Man kan dra sig till minnes gamla äventyr: "Ni vet väl varför jag är så stark? Det blev jag efter att ha blivit såld som slav och arbetat ett år i saltgruvorna i Morgovia".

/Dimfrost

Lambendil_UBBT

Warrior
Enkel lösning

Utdela XP på enstaka färdigheter och förmågor.

Kan ta ohemult med plats på formuläret, men det är jämrigt bekvämt och man jämför med att ha en klump xp man spenderar.

Vill jag bli bra på flöjt, då får jag använda flöjten och få XP för det, inte gå ut och slakta demoner och därefter bli peter pan på flöjt. Det är ju för tusan så ologiskt det kan bli!!!

/Tobbe, som hatar XP-pools.

Rising

Vila i frid
Jag vrålhatar XP, men om man ska ha dem så tror jag att det är bäst att använda en DoD-modell, fast på det här viset:

Man kan enbart träna upp en färdighet när man antingen lyckas med en handling som är lite för svår för en, eller om man misslyckas med något som man borde klara av.

På så vis kan man lära sig av både sina prestationer och sina misstag, men man tjänar inget på att lyckas med enkla uppgifter (som för en ärkehjälte att döda smågoblins) eller att misslyckas med jättesvåra uppgifter.

Men... det är svårt att lösa regelmässigt.

Personligen spelar jag inte med XP alls, men om man ska ha dem så tycker jag att det är bäst att SL delar ut en klumpsumma till var och en av spelarna efter äventyret beroende på hur mycket deras rollpersoner borde ha mognat under äventyret, och sedan får spelarna själva (med sitt goda omdöme) höja enskilda färdigheter så som de önskar och finner trovärdigt. Liksom, en person kanske misslyckades med någon enkel uppgift som ledde till att hans älskade dog. Färdighetsanvändningen i sig kanske inte det var något märkvärdigt med, men efterosm den händelsen var så oerhört avgörande för rollpersonens liv så kan man enkelt tänka sig att han är bättre mentalt förberedd för den färdigheten i fortsättningen. Sån't där kan inte styras av regler, utan det måste det till mänsklig intelligens för att kunna ta hand om. Därför är det bäst om man lämnar det åt spelarna, de borde ju veta vad som varit viktigt och betydande för rollpersonen under äventyret.

/Rising

Daison

Veteran
Re: Enkel lösning

Okej? Jag tycker snarare att det är precis tvärtom. Att ge ut en klumpsumma är ju hur lätt som helst för spelledaren, det är ju bara tänka tillbaka och höfta till med något. Däremot att hålla koll på alla färdighter och förmågor är ju riktigt jobbigt. Hur får du det till att det blir lättare om man tvingas hålla reda på många gånger fler saker?

/Daison

Pom

Swashbuckler
Övervakningskamera eller inte

Är dåligt insatt i DoD Expert, men rent allmänt beror det väl på hur pedagogisk du vill vara.

Jag brukar själv anta att rollpersonerna gör ditt och datt "off-stage". De lever och gör saker även när det inte beskrivs detaljerat under spelandet. När en rollperson speltekniskt blir bättre på något är det då upp till spelaren om det är intressant att i efterhand konstruera exakt hur det gick till. Med helt nya kunskaper är det ofta intressant, både för spelaren och spelledaren, men annars kan det vara skönt att bara anta att det är ett led i rollpersonens allmänna utveckling.

Ett sådant synsätt gör att rollpersonens förbättring inte blir avhängigt spelarens prestationer. I teorin kan detta förstås misslyckas, men jag har aldrig upplevt någon spelare som har sagt: "Eftersom vi ändå blir bättre med tiden så kan vi lika gärna sitta still på värdshuset i två år."

I ett av mina hemsnickrade system fick rollpersoner först designa sitt yrke, sin "väg", genom att ange ett antal egenskaper. När de sedan äventyrade fick de mellan äventyren välja om de ville bli bättre inom sin väg (och då blev alla de angivna egenskaperna ett snäpp bättre), eller om de ville lära sig något nytt, och i så fall fick de ha tillbringat speltid med att lära sig detta.

Jag har dåliga erfarenheter av BRP-liknande system, där alla möjliga färdigheter skulle användas åtminstone en gång per äventyr för att kunna ökas.

Evil Peter

Hero
Re: Targon försöker förtydliga vad det handlar om

Det låter till stor del som det som bl a DoD kört med länge, att man sätter ut XP på färdigheter när man använder dem, det gör ju automatiskt att man inte kan bli bra på färdigheter man inte använder. Utöver detta behövs bara någon regel för hur man får köpa förmågor, dvs att man måste gjort något som motiverar den. Så har vi alltid kört även där så det räcker väl med att skriva en liten klasul om att man måste motivera förmågorna man köper.

För att slippa tabeller för att öka blir det lite klurigare om man vill få in att det blir svårare att bli bättre ju bättre man är. Om man dessutom vill ha färdigheter som är olika svåra att lära sig tror jag det blir svårt att undvika tabeller helt och hållet. Däremot kan man ju göra det enklare och mer grovkornigt som att t ex kräva ett visst antal lyckade slag för att öka när man ligger på 1-10, några fler för 11-14 osv bara för att ta ett exempel. För olika svåra färdigheter får man lägga på en modifikation till hur många lyckade slag som krävs.

Det är väl det enklaste sättet att få fram att man utvecklas eftersom även om det inte är något nytt. Dock skulle jag klart hellre satsa på att få miljö och dylikt orginellt än förbättringsreglerna som i sig inte påverkar speciellt mycket. Det enda man behöver välja där är om man vill ha gradvis eller klumpvis förbättring imo.

Lambendil_UBBT

Warrior
Enkel lösning på REALISMproblemet

Tja, jag sa aldrig att det var lättare, men å andra sidan är det ju busenkelt att spelaren får dutta ut en XP för varje dag han använt färdigheten eller varje gång. Det är bara att ha en ruta för det brevid färdigheten. Det är visserligen mer komplicerat än en klumpsumma, men för SL är det nog enklare om man har ett fast system.

Att utdela en 100 XP för tio stadsvakter och 10000 XP för en drake är bara ologiskt. Eftersom du förmodligen lärt dig mer av att dunka ner tio vakter systematiskt än att sticka en pinne i halsen på en drake.

Och om du är bonde som äventyrar...lär du dig inte mer, rent erfarenhetsmässigt, bara av att SE en drake? Tänk på det du....

Skuggvarg

Hero
Logiska förbättringar

Som jag ser det bör rollpersonerna alltid få några erfarenhetspoäng efter varje spelsession, oavsett om äventyret är slut eller inte. Det är alltid kul att förbättra sin rollperson och ju oftare man får göra det, desto roligare, även om det inte blir stora förbättringar.
Vad gäller själva förbättringarna tycker jag att de ska ha klar anknytning till det som rollpersonen har gjort och upplevt. Om rollpersonen under ett helt äventyr har regnat pilar på sina fiender med sina fruktansvärda dödspilbåge, tycker jag det är absurt att spelaren spenderar erfarenhetspoäng på att låta rollpersonen bli bättre på att fightas med svärd.
Alltså tycker jag man ska använda sitt sunda förnuft när det gäller sånt där.

/Skuggvarg

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Övervakningskamera eller inte

Du löser problemet med spelare som passar på att träna mellan äventyren så här: Det kostar pengar. Mycket pengar. Dessutom får de slå för om de lyckades med träningen och verkligen gick upp. i värsta fall kanske de orsakde sig skador. Ett liknande system finns för lärofärdigheter. Finns också i reglerna till Starchallenge och vill du använda dem så kan du få coppa dem. fast Starchallenge är inte utgivet än men på väg! Lycka till!