Har ni också känslan av att ni inte så mycket designar ett spel som upptäcker det? Tydliga designmål i all ära, men när jag sitter och jobbar på ett spel drar det ofta iväg i riktningar jag aldrig kunnat förutspå. Jag försöker att göra något, inser att det inte låter sig göras och hittar sedan något annat som jag kan göra istället. Oskrivna blad började som ett spel om pirater i rymden. Utpost skulle i början vara ett tärningslöst spel med fältslagsregler. Det sjätte inseglet växte fram helt organiskt och ingen av oss visste hur det skulle bli medan vi gjorde det. Och nu senast mitt efter katastrofen-spel som först var ett spel om olika samhällen som krigar mot varandra och nu har blivit ett helt annat sorts spel med bara ett samhälle och mycket mer fokus på rollpersonerna.
Jag tror att det här är något man måste vara öppen för om man skall skapa riktigt bra spel. Det är svårt att veta innan man börjar jobba på ett spel vad som kommer att funka bra. Om man tar tillvara på det som funkar och vågar frångå sitt originalkoncept kan man sluta med riktigt solida spel som fungerar. För mig känns det som att man sätter sig med sin legosats och skall bygga en bil, bara för att inse att man inte har några hjul. Istället för att försöka bygga en bil med fyrkantiga hjul så kan man bygga en riktigt bra båt. Men det är inte förrän man sitter ned och börjar bygga som man inser vad bitarna kan bilda.
Har ni liknande upplevelser? Hur såg era spel ut när de började? Var visionen annorlunda än hur den såg ut i slutet?
Observera att det här inte är en uppmaning till att skippa ett designmål; bara en uppmaning att våga ändra på det under resans gång. Att inte ha ett designmål är som att sätta sig ned och sätta ihop legobitar på måfå för att se vad det blir.
Jag tror att det här är något man måste vara öppen för om man skall skapa riktigt bra spel. Det är svårt att veta innan man börjar jobba på ett spel vad som kommer att funka bra. Om man tar tillvara på det som funkar och vågar frångå sitt originalkoncept kan man sluta med riktigt solida spel som fungerar. För mig känns det som att man sätter sig med sin legosats och skall bygga en bil, bara för att inse att man inte har några hjul. Istället för att försöka bygga en bil med fyrkantiga hjul så kan man bygga en riktigt bra båt. Men det är inte förrän man sitter ned och börjar bygga som man inser vad bitarna kan bilda.
Har ni liknande upplevelser? Hur såg era spel ut när de började? Var visionen annorlunda än hur den såg ut i slutet?
Observera att det här inte är en uppmaning till att skippa ett designmål; bara en uppmaning att våga ändra på det under resans gång. Att inte ha ett designmål är som att sätta sig ned och sätta ihop legobitar på måfå för att se vad det blir.