Jag tycker inte att minnesförlust är fel på nåt sätt. Jag har använt det i ett äventyr, har planer för att använda det i flera kampanjer/äventyr och spelat ett äventyr med den premissen.
Som spelare gillar jag att utforska världen och försöka hitta en plats i den, kanske försöka hitta min identitet beroende på vad som pågår i världen runt rollpersonen.
Som spelledare i första fallet så använde jag minnesförlusten som del av en ramberättelse, där spelarna sedan fick flashbacks till 3 tidigare tider som de sen spelade genom för att pussla ihop hur saker hänger ihop. I en användning av detta så var deras sinnen i fel kroppar, och det var rollpersoner som de haft länge så jag började inte med det. I det andra fallet så började de så, utan sinnesförvirringen.
Mina spelare kan försöka låta bli att läsa resten av mitt inlägg.
Jag har tre idéer just nu som bygger på minnesförlust. Den första är som del av en kampanj där rollpersonerna är odödliga och som grupp vaknat upp med minnesförlust tillsammans. Bara en av dem har på hundratals år lyckats få tillbaks minnet och vet att de är i denna värld för att förbereda den för erövring av en annan, döende värld. Så de kan ha hittat en plats för sig själva, men aldrig någon ledtråd till sitt förflutna. Jag tror idén kommer från en blandning av jrpg:erna Tales of Xillia och Lost Oddyssey. Kampanjen kommer handla om att få tillbaks minnena, inse vad deras mål var, och sen välja vad de vill göra åt situationen.
I den andra så vaknar de upp i världen Novomar som jag skrivit lite om i Yuletomten's Guide, så en fantasyvärld utan standardvarelser, jordiska djur, växter etc. Jag har inte bestämt mig om rp är från en annan fantasyvärld, från vår värld, från framtiden eller vad.
I den tredje så är de människor från jorden, troligen vår tid, som vaknar upp i ett undersökningsrum i ett tullkontor i en rymdstation där man inte har nån aning om vad människor är för något. Det finns massvis med andra arter, massvis med befolkade planeter, eventuellt flera galaxer med portaler mellan. Om det fokuserar på rollpersonernas bakgrund beror på spelarna, men det initiala fokuset är att bygga upp en existens från inget, så de får välja vad de vill jobba med, skaffa nya kontakter och vänner. Så nästan helt spelarstyrt i vart kampanjen ska ta vägen.
En idé som jag inte kopplat till nån äventyrsidé än är att spelarna har helt blanka formulär, och antingen x antal poäng att sätta ut allt eftersom när de vill definiera nåt, eller strunta i poäng och bara låta dem styra vilka deras rollpersoner är utan begränsningar. Eventuellt blir detta en del av den tredje idén ovan.