att vara, tycker jag
Föds man till spelledare eller?
Det har jag svårt att tro. Fast det är klart, föds man med en tjugosidig tärning i handen kan det nog tyda på någonting...
Kan man lära någon att spelleda?
Tja, med tanke på mitt tidigare svar, och med tanke på att det bevisligen finns spelledare, så är svaret ja (svaret är ja annars också, för den delen). En del kanske har bättre förutsättningar (gott minne, bra på att improvisera, rättvis osv) än andra, men det är ingenting oöverkomligt (till och med jag har lyckats bli spelledare). Rätt många lär sig nog genom försök och misstag, men jag tror nog att man kan lära sig en hel del om metoder och knep av andra spelledare. Det kan väl inte skada, åtminstone...
Varför frågar du?
vad är roligast, kampanj eller enskilt äventyr
Hmm. Kampanjer består ju av enskilda äventyr... Nåja, båda har sina fördelar och nackdelar. Om man tänker spela en längre tid med samma rollpersoner kanske en kampanj passar bättre, speciellt om man använder ett system med tonvikt på att förbättra sina figurer (levels osv). Om man kör en större mängd fristående äventyr med samma rollpersoner börjar det lätt påminna om en kampanj i alla fall, men en kampanj med "få en bättre rollperson" som det enda målet.
Om man vill pröva ett nytt spel, spela ett ovanligt äventyr eller bara få lite omväxling är enskilda äventyr bra. Men oftast är gränsen ganska oklar, eftersom åtminstone jag skjuter in fristående äventyr mitt i en pågående kampanj och låter det som var tänkt att vara ett äventyr leda till flera efter behov.
-JPS-