Nekromanti Att vara myndig eller icke myndig, det är frågan.

Duddmannen

Hero
Det kan du ha rätt i.

Då är frågan mer hur samhället ser på saken. Jag tror inte att man anser en kvinna vara myndig enbart för att hon är magiker, möjligen som Magus. Men egentligen är det nog enbart "riktiga" titlar som ger denna status. En Magus kan ju bli det utan att komma från en fin familj, därför är den titeln mindre värd än titeln Grevinna eller Baronessa.

Tror jag i alla fall.

/Duddmannen

Krille

Super Moderator
"En Magus kan ju bli det utan att komma från en fin familj, därför är den titeln mindre värd än titeln Grevinna eller Baronessa."

Framförallt är magus inte en adelstitel. Det är en titel som man får för att man är kompetent inom magi, motsvarande hantverkarnas mästarbrev. En grevinna eller baronessa är en kvinnlig person som är adlig och innehar ett grevskap/baroni eller är gift med en greve/baron, det vill säga en adelstitel.

Warth

Veteran
Re: Baronier ärvs vanligtvis till den förstfödde sonen

Sant, det är det som bygger upp det Feodalasystemet, man måste vara enligt ed, trogen sin överhet. Annars är det ju faktiskt så att hur det här med att ärva förlänging går till beror till stor del på vilken kultur som det hela utspelar sig i...

Syntax

Veteran
Re: Baronier ärvs vanligtvis till den förstfödde sonen

Okej dags för en riktig överkurs i släktskap och arv av titlar..
Om mamman i familjen har ärvt titeln baronessa efter sin far och sedan gifter sig med en man som då blir baron men fadern har redan har två söner, mamman och fadern får sedan två döttrar.. Vem ärver igentligen titeln de oäkta sönerna eller döttrarna ?? Är till en liten historia är därför jag undrar..