Nekromanti Att vara SL i ett spel, utan att ha spelat det.

Johan K

Gammal & dryg
Låg & tänkte på en grej i gårkväll.
Tänkte på det där om att "bara" vara SL i ett spel.. Finns det några för eller nackdlear med att vara det. Eller är bra att alltinera lite så man får en channs att testa på spelet i egenskap att vara spelare.
Kommentarer ! Tankar om detta ?

/ Joha K, som skall jobba lite mer med en elev nu

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Att vara SL i ett spel, utan att ha spelat det

Det är standardfallet för min del, jag är ju prylsamlare och har redan fler spel än jag kommer att hinna med att spela innan jag dör. Så när jag vill testa något så får jag spelleda.

Fördelen är att man kan presentera materialet så som man själv har uppfattat det, och man slipper yttre influenser. Iaf om det är nått obskyrt spel som ingen har spelat tidigare.

Nackdelen tycker jag är att när jag blir sugen på att spela i X så är det bara jag som är spelledare så det blir aldrig av. Har dock börjat pusha för troupe-play nuförtiden så jag skall få testa att spela lite ibland också.

Dartagnan

Veteran
Tänkte på det där om att "bara" vara SL i ett spel.. Finns det några för eller nackdlear med att vara det. Eller är bra att alltinera lite så man får en channs att testa på spelet i egenskap att vara spelare.
Ok Johan! Självklart är det alltid bra att ha möjlighet att pröva ett spel ur spelarens perspektiv. Detta då man tenderar att uppfatta andra aspekter av spelet då man är i rollen som spelare. Typiska saker som man uppfattar lite annorlunda är tillämpningen av regler. Som spelare är man intresserad av att få ett flyt i spelet snarare än någon exakt millimeter rättvisa. Detta innebär att spelaren mer ofta vill ha ett smidigt regelsystem, medan SL ibland vill använda ett spels alla finesser. Genom att uppleva ett spel från båda sidorna kan man som SL sedan tillämpa dessa erfarenheter och på så sätt ge spelararna en ännu grymare upplevelse.

En annan sak är att man kan inspireras av andras berättarstil o.s.v. och på så sätt bli bättre själv. Ett annat fall är att man tycker att den SL man har suger och då vill man genast ta tillbaka roddret och rätta upp spelet genom ett grymt bra lir med sig själv som SL. Vem har sagt att SL:s inte är tävlingsmänniskor :gremgrin:

//P

Johan K

Gammal & dryg
Medhåll här !
Det du säger är nog nått man skall tänka på. Helt klart.
SÅ man får ju hoppas att man får tillfälle att testa de spel man "bara" sl:at..

Btw, tror du att det blir nått EON-spealne i Linkaboda ?? Är lite sugen på att rasta min dvärg i EON... :gremwink:

MrG

Swashbuckler
Re: Att vara SL i ett spel, utan att ha spelat det

Funkar aldelse utmärk, faktum är att jag hittat spel som jag bara uppskattt (funkat) som spelledare i och spel som bara roat mig som spelare. Även om det flesta rollspel roar mig på båda sätten. Att spelleda och spela ställer olika krav och är olika saker så visst kan det funka att bara spelledaa lika som att bara spela.