Nekromanti Attribut (dessa evigt omdiskuterade)

lothorius

Veteran
Joined
4 Oct 2001
Messages
47
Location
Linköping
Jag har en egen liten samling med attribut.
Mina attribut är uppdelade i två grupper; huvudattribut (HA) och underattribut (UA). Varje huvudattribut får sitt värde genom summan på sina underattribut.
Ex. Huvudattributet Styrka (STY) har två underattribut, nämligen Råstyrka och Teknik. Styrka är då summan av Råstyrka och Teknik.
STY=Råstyrka+Teknik

Dessutom slås alla attribut alltid med 1t6 (det finns lite variation beroende på social klass och liknande).
Man kan aldrig ha lägre än 1 på ett värde.

Vad tycks om det?

Lothorius
"It has got a lot of claws and it's coming right for us!! Help u.." - Sista orden från 473:e spaningspatrullen.
 

General

Veteran
Joined
26 Aug 2002
Messages
88
Location
Mölnlycke ....(GBG)
Det var faktiskt ingen dum idé...
Men när har du tänkt att man ska använda underattributerna.
Tex. Du ska lyfta en stock som blockerar vägen... går det då lika bra att använda råstyrka som styrka?
 

lothorius

Veteran
Joined
4 Oct 2001
Messages
47
Location
Linköping
Tja, STY är mer som en blandning av båda underattributen.
Har man ett lågt värde på råstyrka kanske man har ett högt värde på teknik. Och högt värde i teknik kan göra att man vet _hur_ man skall göra för att lyfta undan stocken, och därför kan utnyttja den lilla styrka man har.
I det fallet skulle jag slå enbart mot STY...

Det är ju iofs upp till spelledaren att välja vilket attribut som skall användas..

Lothorius
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Vad tycks om det?"

Så länge det funkar så ser jag inget problem med det. Men ett sätt att generera attribut säger ju ingenting i sig - det krävs en skala och ett sätt att använda attributet innan det säger något.

Jag kan ju till exempel tjôta om att attributen i Skymningshem är fyra till antalet, går från -4 till +4 och har möjlighet att specialiseras, men det säger ju faktiskt ingenting förrän jag också nämner att de används genom att man lägger ihop ett attribut, en färdighet (skala 0 till +8 eller mer) och en T10 till en summa och försöker komma över en svårighet (9 är normalsvårt).
 

lothorius

Veteran
Joined
4 Oct 2001
Messages
47
Location
Linköping
Det är det som är problemet.. Jag har inte något riktigt bra system för att slå tärningar i mitt rollspel...
Jag har funderat på att kanske ha ett system där man bara slår t6:or =) Det skulle kunna vara elakt, men då betyder det att man alltid lyckas om man har värde 6+ i färdigheten/attributet...

Hur göra, hur göra..

Lothorius
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
  • Ta först fram ett sätt att göra något. (
  • Därefter börjar man balansera slumpgenerator och värden mot varandra. (
  • Efter det börjar man fundera på vilka värden man ska ha. (
  • Sedan börjar man fundera på hur man får sina värden. (
  • Sedan behövs ett sätt att få ont på. (
  • Sedan tar man itu med resten.
 

lothorius

Veteran
Joined
4 Oct 2001
Messages
47
Location
Linköping
Den mallen skall jag följa, och det bums, på en gång, genast, direkt =)
I say, the master has spoken.
Way to go, Krille. :gremcool:

Lothorius som river fram notepad + tärningar + penna och papper.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Duger säkert bra, verkar enkelt. Så, var är spelet?

/Skuggvarg - vill se resten av spelet och lägga upp det på listan
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
En liten nackdel

Systemet du beskriver verkar i princip vara det som användes i en variant av Drakar och Demoner Expert, där de körde med Grundegenskaper och Underegenskaper. Vi använde det ett tag, men kom fram till att man aldrig brydde sig om att använda Underegenskaperna, så den enda funktionen de fyllde var att ge en mindre generell bild av personens attribut. Om en person har STY 11 vet vi att han är normalstark, men om han har STY 11, och Råstyrka 17, samt Styrketeknik 5 (DoD Expert körde med att medelvärdet av Underegenskaperna var Grundegenskapen), vet vi att personen är jäfligt stark, men å andra sidan ganska dålig på att utnyttja sin styrka på ett bra sätt.
Enligt din teori då:
Personen har 11 i Styrka, varav Råstyrka är 8 och Styrketeknik 3. En stark person som inte riktigt kan utnyttja sin fulla styrka.

Min personliga erfarenhet är dock att man sällan använder underegenskaperna, så varför inte behålla det som är bra och slänga det dåliga, så kan du skrota hela systemet med "grundegenskaper och underegenskaper" och istället bara köra med "egenskaper" eller "attribut".

/Skuggvarg
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Använd svårighetsgrader. För att lyckas med en handling, ta värdet i egenskapen/färdigheten, addera ett visst antal T6, och uppnå värdet på svårighetsgraden. Borde funka.

/Skuggvarg
 

lothorius

Veteran
Joined
4 Oct 2001
Messages
47
Location
Linköping
Just nu finns spelet endast i ett block med lite minnesanteckningar, annars mest i min skalle. Skall börja knåpa ner det, nu när jag har blivit hostad.
Just nu finns det ett forum uppe. Jag postar adressen i ett eget topic.

Lothorius
 
Top