Nekromanti Attribut i mitt spel (ganska långt)

ComaJazz

Veteran
Jag är delvis ny här på forumet, så jag antar att en liten presentation vore lämplig. Hade ett gammalt konto för ett tag sedan, men minns inte vad jag hette eller om jag postade några meddelanden. Jag har spelat och skrivit egna system sedan jag var liten. Jag bor i Stockholm och har i huvudsak spelat Drakar & Demoner, Eon och en massa friform. Just nu skriver jag på ett fantasyrollspel (i ordets _breda_ bemärkelse) som jag kallar för Krunya i brist på ett bättre arbetsnamn. Krunya är helt enkelt ordet för 'världen' på det vanligt förekommande språket Pas. Just nu håller jag på med att renskriva/strukturera upp en massa anteckningar om systemet och världen. Jag har en massa idéer om hur allt ska vara och det vore roligt att se ifall någon tycker som jag, eller vad ni nu tycker. Feedback uppskattas. Jag vill att karaktärerna ska vara väl definierade och har därför bestämt mig för att ha åtta attribut, fyra fysiska och fyra psykiska. Till exempel så ska Karisma och Utseende vara två separata attribut så att man kan göra personer som har mycket i det ena och litet i det andra, det är rätt viktigt tycker jag. Till exempel Fantomen på Operan borde ju ha futtigt värde i Utseende och en hög, trollbindande Karisma. På ungefär samma sätt har jag gjort med Psyke och Essens, attributet som är Krunyas motsvarighet till magi. Psyke är då mera världsliga egenskaper som mod och mental hälsa, och man kan skapa knäppa besvärjare som är mäktiga men håller på att tappa förståndet, eller rationella och stabila människor som dock inte alls har mycket till andlig förmåga. Systemet är anpassat så att en genomsnittlig människa har 12 i alla attribut. Jag var inne på att ha nån sorts procentvärde för länge sedan, men på något sätt känns det litet fantasilöst med höga, exakta siffror. Vet inte riktigt varför. Och jag har alltid stört mig på att medelvärdet blir 10.5 i ett 3T6-system. 10.5 är ett riktigt sunk-tal att anpassa ett rollspel efter. 12 är bra, för det är jämnt delbart med en massa tal utan att vara onödigt högt. Nåja, jag har nyss skrivit några hastiga definitioner på attribut, tänkte kopiera in dom här och så kan ni kommentera och säga vad som är bra/dåligt?

Nu är visserligen några av dessa ganska så självklara, men dom får vara med i alla fall.

Styrka
Styrka avgör givetvis hur mycket du orkar lyfta, hur mycket packning du kan bära, om du vinner i armbrytning etc.

Fysik
Din Fysik representerar egenskaper som uthållighet, kondition, hälsa och immunförsvar. Den bestämmer hur din kropp beter sig under påfrestningar och påverkar din stryktålighet och livslängd.

Rörlighet
Rörlighet är ett mått på hur snabb, smidig och vig du är. Attributet täcker allt från finmotorik till klättring och andra akrobatiska företag.

Utseende
På gott och ont påverkas det första intryck du gör på folk i din närhet i stor utsträckning av Utseendet. Detta Attribut är naturligtvis ingen faktisk mätbar egenskap utan snarare ett konstruerat begrepp. Som bekant ligger skönheten i betraktarens öga och detta är en grov uppskattning om hur attraktiv de flesta tycker att du är, i genomsnitt (om man bortser från att olika kulturer har olika ideal).

Intelligens
Liksom med Utseende är det tveksamt om de egenskaper vissa av oss förknippar med Intelligens överhuvud taget har något gemensamt. Attributet får istället fungera som ett medelvärde av en mängd olika saker, t ex logiskt tänkande, minne, läraktighet och snabbtänkthet.

Psyke
Ditt värde i Psyke säger mycket om din mentala hälsa, ditt självförtroende och hur stabil, disciplinerad och målmedveten du är. Mod, stresstålighet, envishet och harmoni kännetecknar ett starkt Psyke.

Essens
Din mystiska Essens är med största sannolikhet något som du inte vet särskilt mycket om. Såvida du inte är Essentiellt begåvad förstås. All jord, allt vatten, alla stenar och allt levande i vår värld genomsyras av Essensen. Den egendomliga kraften existerar i form av flödande mönster av ljus, osynligt för de flesta ögon. Ljuset kastar dock skuggor som vi alla ser och uppfattar som materia. Alla levande väsen har ett unikt ljusmönster, och våra fysiska kroppar är endast temporära förlängningar av denna eviga Essens. Vissa individers Essens är beskaffad på ett sådant sätt att dom med denna kan känna av saker utan att använda sina vanliga sinnen. Essensen kan bland annat få dig att drömma sanndrömmar, känna när en vän är i fara och se glimtar av andra sidan. Den märks även på en vardaglig nivå. Det är Essensen som gör att du t ex plötsligt vet exakt vad någon ska säga, eller att du känner när någon bakom din rygg tittar på dig.

Karisma
Din Karisma avgör hur bra du klarar av sociala situationer och i ganska stor utsträckning hur populär du är. Utstrålning, förmåga till kommunikation och empati är Attributets viktigaste komponenter.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Mindre långt svar.

Jag är inte helt säker på om du menar att det du vill ha kritik på är attributen i sig eller deras definitioner...så därför kör vi på med båda varianterna. :gremtongue:

På det stora hela så tycker jag ju att det ser ganska bra ut. Rent generellt så är jag ett ganska stort fan av hyfsat smala attribut, så ju fler uppdelningar desto bättre (well, till en viss gräns). T.ex så tycker jag att det är en utmärkt idé att du har delat upp Karisma och Utseende i två olika.

Man skulle ju förstås kunna dela upp det ytterligare. Ingenting är dock särskilt akut egentligen, men om jag får föreslå en så blir det Rörlighet. I Western har man ju t.ex tre stycken; Snabbhet, Koordination och Motorik, om jag inte minns fel. Samma uppsättning används i Skymningshem också, fast med andra namn. Själv har jag en liknande uppsättning i mitt eget projekt, för den delen. Det kan ju kännas skönt att skilja på fingerfärdighet och akrobatik.

Men hur som helst: om du känner att du är nöjd som det är så tycker jag inte att det finns så mycket mer att fippla med. Vill man ha dessa åtta attribut så ser ju deras respektive områden bra ut, och alltså finns helt enkelt inte så mycket att klaga på just där. I övrigt får man väl bara önska lycka till med projektet.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Starchallenge har 10 attribut (grundegenskaper) med ca 30 underattribut så jag är hlet på din linje. Ju fler attribut desto mer fin mejslad.

ComaJazz

Veteran
Re: Mindre långt svar.

det var nog kritik på rubbet jag menade :gremsmile:
jag håller med om att uppdelningen av rörlighet är det som egentligen fattas, om man ska brodera ut det ännumer. fast gränsen får ändå gå vid åtta attribut, det känns lagom. reglerna för fysiska aktiviteter lär bli ganska enkla och det känns viktigare att brodera ut karaktärernas mentala sidor.