Hej. Rollpersoner i rollspel brukar ha attribut, egenskaper och färdigheter. Med attribut menar jag typ styrka, vilja och syn. Egenskaper menar jag Lönnfet, Patriotisk, Magivän eller liknande (allt ifrån feats i dnd till egenskaper i skapelsetabellerna i Eon till mutationer i MUA.) Och till sist färdigheter som är tränade företelser, Rida, Slåss, Spåra, Skaffa ligg.
Till mitt rollspel vill jag åtminstånde ha Färdigheter, om möjligen rätt så stora och hellre fördjupningar än flera sorters färdigheter. Tex. Vildmarksvana istället för Överlevnad, Spåra, Jaga, Speja. Tidigare så har jag också tänkt mig att ha med både attribut och egenskaper. Jag gillar nämligen WoDs system, hur man pusslar ihop ett attribut och en färdighet och sedan slår. Men nu på sistone har jag velat ta in även Egenskaper på en större nivå, då de ger en ny dimension i spelet, och kan ge lite mer speliga toucher vilket jag även vill ha med.
Så. Mycket vimsande för att komma fram till poängen. Vad skulle ni rekomendera mig till att ha med i ett rollspel som menar att bli tämligen enkelt och vilja ha en viss grad spelighet men mest ha realism? Tycker ni att man ska slopa attribut för att de är för lama, och köra på Egenskap+Färdighet (och om man är fasligt stark så får man skaffa sig egenskapen Asstark istället för att ha tex fyra duttar i styrka). Eller är det bra att köra på Attribut+Färdighet(+ ev Egenskap)?
Vad är fördelarna med Attribut? Ligger det realism där, spelighet? Funktion? Eller kan jag klämma in Attribut i Egenskaper?
Till mitt rollspel vill jag åtminstånde ha Färdigheter, om möjligen rätt så stora och hellre fördjupningar än flera sorters färdigheter. Tex. Vildmarksvana istället för Överlevnad, Spåra, Jaga, Speja. Tidigare så har jag också tänkt mig att ha med både attribut och egenskaper. Jag gillar nämligen WoDs system, hur man pusslar ihop ett attribut och en färdighet och sedan slår. Men nu på sistone har jag velat ta in även Egenskaper på en större nivå, då de ger en ny dimension i spelet, och kan ge lite mer speliga toucher vilket jag även vill ha med.
Så. Mycket vimsande för att komma fram till poängen. Vad skulle ni rekomendera mig till att ha med i ett rollspel som menar att bli tämligen enkelt och vilja ha en viss grad spelighet men mest ha realism? Tycker ni att man ska slopa attribut för att de är för lama, och köra på Egenskap+Färdighet (och om man är fasligt stark så får man skaffa sig egenskapen Asstark istället för att ha tex fyra duttar i styrka). Eller är det bra att köra på Attribut+Färdighet(+ ev Egenskap)?
Vad är fördelarna med Attribut? Ligger det realism där, spelighet? Funktion? Eller kan jag klämma in Attribut i Egenskaper?