Nekromanti Attributhöjningar

Rhodryn

Hero
Naqser;n194922 said:
2: Om grundattributet är eller överskrider 3T6 + rasens grundvärde, blir den svårlärd.
En ändring jag personligen skulle göra med den formeln är att lägga till "+ eventuella bonusar... varpå det blir:

"Om grundattributen är eller överskrider 3T6 + rasens grundvärde + evenuella bonusar, blir den svårlärd."

Och med bonusar så menar jag ju då alla de olika backgrunds grejer/händelser etc som höjer en karaktärs grundattributer vid karaktärsskapandet.

Jag tycker att de bonusarna på grundattributerna som man får, vid karaktärsskapandet, representerar hur karaktärens potential är helt enkelt högre än andra som inte har bonusar på de värdena (även om det inte alltid låter så när man läser bakgrunden/händelsen/etc's förklaring).

Naqser

Veteran
Rhodryn;n196262 said:
En ändring jag personligen skulle göra med den formeln är att lägga till "+ eventuella bonusar... varpå det blir:

"Om grundattributen är eller överskrider 3T6 + rasens grundvärde + evenuella bonusar, blir den svårlärd."

Och med bonusar så menar jag ju då alla de olika backgrunds grejer/händelser etc som höjer en karaktärs grundattributer vid karaktärsskapandet.

Jag tycker att de bonusarna på grundattributerna som man får, vid karaktärsskapandet, representerar hur karaktärens potential är helt enkelt högre än andra som inte har bonusar på de värdena (även om det inte alltid låter så när man läser bakgrunden/händelsen/etc's förklaring).
Det är ett helt rimligt tillägg, så länge man håller noga koll på varifrån man fått sina bonusar, och var de finns.

Det betyder ju då också att minus tillämpas.
Skapade en Cirefalier spindelprästinna som fick jag lade tre tärningar på Visdom och Utstrålning vardera, och sedan ännutill +2 från bakgrundsslag på båda två vilket resulterade i 6T6 på vardera. Men hon mötte en demon som gav -2 Vilja, så det skulle då ha ett lägre värde för svårlärdhersgränsen än andra cirefalier.

Bra notering iallafall.

Rhodryn

Hero
Naqser;n196575 said:
Det är ett helt rimligt tillägg, så länge man håller noga koll på varifrån man fått sina bonusar, och var de finns.
Jupp... där av att jag och min grupp starkt förespråkar att man vid karaktärsskapandet använder, och sparar för framtida bruk, "Hjälpformuläret" som finns på Helmgasts hemsida. Specifikt på deras bloginlägg om formulär till Eon IV.

Det bladet är sjukt bra för karaktärsskapandet (och för senare bruk om man börjar mixtra med karaktärens attributer mm).

Det bladet har det mesta som man kan tänka sig, inklusive sid referenser till regelboken för var man hittar allt man kan tänkas behöva vid karaktärsskapandet, kostnader för färdigheter, formlerna för att räkna ut Härledda, etc. Men även då den relevanta delen här... att grundattributerna för folkslaget, de fördelade grundattribut tärningarna, och bonusarna man tjänar in under karaktärsskapandet, skrivs ner i separata kolumner på bladet. Härledda Attributer har en liknande grej där grunden som kommer ifrån grundattributerna, och bonusarna till de Härledda Attributerna, skrivs separat. Vilket ju underlättar senare om man börjar mixtra med både Grund och Härledda Attributer (för i vissa fall så kan det faktiskt ha betydelse var en del av ens attribut värden kom ifrån).

Visserligen får man någonstans själv skriva ner vad kanske varje enskild bonus (plus eller minus) är kopplad till för händelse (om man vill ha koll på det, och det kan tänkas ha betydelse i vissa fall om man kan bli av med det som ger bonusen)... men det är en mindre grej att man kanske får skriva ner sådant på ett annat papper, eller om man skriver det intill händelse slagen eller något (vilket jag brukar göra... efter namner på händelsen så skriver jag ner vad jag fick från den).