Nekromanti Attributmodifikationer

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Borde detta inte symboliseras av PSY? (NT)

Äh du har rätt. Jag hade absolut inte räknat med att dom hade +1 i BIL så mitt argument faller faktiskt som ett korthus :gremcrazy:

Jag hade fel eftersom dom rasspecifika bonusarna inte är arv utan även miljö (andra exempel på detta är barbarfolkens minus i BIL)
Därför så reserverar jag mig istället i frågan och går och lägger mig.

/Naug, trött

sholi

Veteran

Jag håller fortfarande på att det är arvet. thisms eviga stridstränande...det är miljö men i det stora hela har det fått konsekvenser och det gör att det bakas in i arvet. så kallat selektivt urval vilket innebär att dom som lämpar sig bäst överler längst. Nu tex blir människor längre och längre det beror på att vi favoriserar längre människor när vi väljer vår partner och längre människor får i snitt fler barn. Sen blir vi oxå snyggare och snyggare av samma anledning.

så tror jag att det är med dom olika raserna...

Hanoi

Veteran
hear, hear!

så j***a fantastiskt var det väl inte..
eon är inget warhammer där alla raser måste vara lika bra.. steget från det tänkandet är inte så långt till powergejmar-mentaliteten. alver och dvärgar är generellt sätt rätt mycket bättre än människor, så när ens spelare (ok, inte mina dårå) frågar vilken som är den bästa rasen svarar man sanningsenligt, men förklarar klart och tydligt för spelaren att hon aldrig i hela sitt liv kommer få spela en dvärg eller alv...

Phelan

Hero

Hmm? Jag trodde längden berodde mer på bra kosthållning, jag. Sen är det ju också så att längden går mot genomsnittet: en kort person har större sannolikhet att få avkomma som är längre än en själv och tvärtom för långa personer.

Är folk verkligen snyggare idag? Eller har vi bara andra skönhetsideal och därför ser inte våra förfäder så attraktiva ut? Förutom det så tränar och späker sig ju folk så mycket idag, vilket för den här diskussionen beror på MILJÖ och inte ARV.

Mvh / Phelan

Big Marco

Läskig
Re: Cirefalier

Den BIL-mod som cirefalier får utgår från att individen är uppvuxen i en miljö där den traditionella cirefaliska uppfostran existerar. Ett cirefaliskt barn uppvuxen i exvis Kamor kräver givetvis en annorlunda behandling.

Ytterligare info om cirefaliernas uppväxt och allmänna skolgång finns i den kommande "Cirefaliska Samväldet" (som fö skrivs klart i morgon). Där står det bland annat att finna (om det inte redigeras bort =) att en cirefalier som genomfört en framgångsrik skolgång kan nå så mycket som +3 i BIL.

Så fort jag släpper manuset så kommer en liten mini-artikel här på WRNU. =)

Mouja

Hero
Re: Fysiska egenskaper-tabellen

Jo, visst kan man slå på den... men jag tycker det fortfarande är lite fel att misslor inte ens får +1 i RÖR medan henéa får en massa. Misslor är väl generellt sett 5 - 12 centimeter kortare än en genomsnitts henéa och ändå får de inge plus i RÖR.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Misslor = små Edvard Persson?

Misslor är bönner. De rör sig inte en tiondel så mycket som Henéa till vardags. Henéa har inte bara smalare kroppar, de äter mindre och för en allmänt hårdare tillvaro. Att påstå att misslornas små kroppar allena skulle ge dem högre smidighet än människor är ett argument jag inte kan relatera till överhuvudtaget. Vad Henéas rörlighet anbelangar, å andra sidan, är den högst motiverad ur både ett livsstilsperspektiv och ett utvecklingsmässigt.

- Ymir, tycker till.

Jag är förvånad över att ingen sagt att min idé gör det omöjligt för specifika varelser att skilja sig från mängden, något man borde kunna göra.
Det roliga med Rp är ju ofta att de är så olika mot normen av sin ras. Att få sätta sin 18 i sty på en missla och få 16 är ju kul.
Det kommer man till viss del runt när man slår på tabeller typ fysiska egenskaper. Om man använder mitt system blir då självklart alla "stark", "tålig" osv. istället förändringar av prioriteringen, dvs man får ingen egentlig bonus. Detta gör då tabellerna väldigt mycket sämre...vilket man kan tycka är både bra och dåligt.

"Men nu kan det ju faktiskt vara så att raserna och arterna i Mundana faktiskt ÄR olika bra"

Egentligen gör det ju inget att raser har olika många bonusar. Balans är inte nödvändigt alls.

Dock så skapar det balans utan att de bort de rasspecifika dragen, förstärker dem snarare (även om de inte blir extrema längre). Detta gillar jag.
Att alla värden dessutom hamnar mellan 3-18 är ju en annan effekt. Systemet fungerar uppenbarligen bara så länge vi talar om varelser som liknar människor mycket. Redan en Trukh går ju bort, dess bonusar finns inte ens med på skalan.

Alltså går inte systemet att applicera på alla varelser, men på alla spelbara (i stort sett).

Ja, det finns nackdelar.
Hela idén kom från resultatet "stark" på tabellerna. Om man slår det får man +2 i styrka. Om jag då hade 6 i sty innan så får jag 8. Jag är inte alls "stark". Om jag däremot får en höjning av prioritet på Sty så kan man sedan säga att Styrka är en av mina bästa egenskaper, alltså är jag "stark".

Ymir

Liten kantbaron
Re: Skönhet, längd, etc.

Längden beror nästan helt på kosthållning. Arv kan mycket väl ha med saken att göra, på tiotusen år kommer de allra kortaste och fulaste måhända att sorteras ut, men att kategoriskt förmoda att folk väljer långa och vackra partners ter sig konstigt i mina ögon. Speciellt som skönhet är något fullständigt subjektivt och idealen har varierat enormt under åren. Men när man tittar på en antik skulptur återstår ändå bara att konstatera en sak...idealen är annorlunda, men sinnebilden för skönhet tycks allmängiltig för hela mänskligheten. Som mamma-ordet, ungefär. ('Mama' heter det tex på kinesiska). Att förmoda att vackra människor fått mer avkomma än fula och att det påverkat mänsklighetens utveckling är således inte helt långsökt.

Medellängden för sydeuropeiska män anno 1921 var 155 cm. Medellängden för kinesiska kvinnor av idag är 155 cm. 1921 låg den på 151 cm. Men...så fort man bara räknar kinesiska flickor som vuxit upp i städerna med västerländsk kosthållning skjuter medellängden i höjden. Från 1921 till nutiden hände nästan ingenting vad medellängden beträffar på landsbygden, men i städerna klättrar den direkt mot västerländska mått. Ett nog så talande faktum.

- Ymir, lite OT

Big Marco

Läskig
Re: Cirefaliska samväldet

Det är beroende på hur mycket illustrationer och kartot som behövs... Men det finns en defentiv chans för en julklapp. Inga garantier.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Misslor = små Edvard Persson?

Låter vettigt, enda problemet är misslornas "alviska" utseende, något som inte verkar lika vettigt om de vore Edvard Persson-formade.

Misslor har f.ö. en fördel gentemot Edvard Persson i och med att de faktiskt kan sitta tryggt uppå en gåsarygg.

storken

Warrior
Re: Cirefaliska samväldet

En uppdatering av releaseplanen på neogames.se vore väl ändå på tiden?

storken

Warrior
Något jag skulle vilja se är istället en tabell där det förklaras exakt hur mycket varje attribut är värt. typ 1 = si och så mycket, 2 = si och så mycket mer, osv. You get my point?
Då slipper man iaf alla missuppfattningar, som åtminstone jag upplevt så många gånger.

Helmgast
Hemsidan [OT]

Carl Johan är pappaledig, och lite krasslig på allt detta. Jag å Blasphemy har ingen administationsrätt till hemsidan. Så uppdateringen dörjer dessvärre.

Vi jobbar på Atlasboxen, Drakar, Hämnarna och nya formulär. Är tiden på vår sida (vilket den sällan är) så hinner vi med Cirefalier till jul också (som Marco sa). Sen måste vi kontakta illustratörer så att kunderna blir nöjda.

Nåja, kommer det inte i höst så kommer det i vår. Jag börjar lära mig Quark, så arbetsbördan delas på fler = snabbare layout. :gremsmile:

Ymir

Liten kantbaron
Re: Gåsarygg

Misslor har f.ö. en fördel gentemot Edvard Persson i och med att de faktiskt kan sitta tryggt uppå en gåsarygg.
Där sade du något. Faen vad på. Jag bara måååste ha med ett litet misslebarn som rider på en gås...

- Ymir, konstaterar att rollpersonerna är hyfsat nära Daggbacken...

Magnus L

Hero
Re: Attributmodifikationer (OT)

Har ingen aning om hur det är i Eon egentligen men åtminstonde i Drakar och Demoner så var det så att en normalstark man han 10-11 nånstans..