Jag är förvånad över att ingen sagt att min idé gör det omöjligt för specifika varelser att skilja sig från mängden, något man borde kunna göra.
Det roliga med Rp är ju ofta att de är så olika mot normen av sin ras. Att få sätta sin 18 i sty på en missla och få 16 är ju kul.
Det kommer man till viss del runt när man slår på tabeller typ fysiska egenskaper. Om man använder mitt system blir då självklart alla "stark", "tålig" osv. istället förändringar av prioriteringen, dvs man får ingen egentlig bonus. Detta gör då tabellerna väldigt mycket sämre...vilket man kan tycka är både bra och dåligt.
"Men nu kan det ju faktiskt vara så att raserna och arterna i Mundana faktiskt ÄR olika bra"
Egentligen gör det ju inget att raser har olika många bonusar. Balans är inte nödvändigt alls.
Dock så skapar det balans utan att de bort de rasspecifika dragen, förstärker dem snarare (även om de inte blir extrema längre). Detta gillar jag.
Att alla värden dessutom hamnar mellan 3-18 är ju en annan effekt. Systemet fungerar uppenbarligen bara så länge vi talar om varelser som liknar människor mycket. Redan en Trukh går ju bort, dess bonusar finns inte ens med på skalan.
Alltså går inte systemet att applicera på alla varelser, men på alla spelbara (i stort sett).
Ja, det finns nackdelar.
Hela idén kom från resultatet "stark" på tabellerna. Om man slår det får man +2 i styrka. Om jag då hade 6 i sty innan så får jag 8. Jag är inte alls "stark". Om jag däremot får en höjning av prioritet på Sty så kan man sedan säga att Styrka är en av mina bästa egenskaper, alltså är jag "stark".