Aurionels Gyllene Tårar

Leon

Leo carcion
Han dog väl 1973. Även om DSA var världens första rollspel är det något år eller tre däremellan.

Men han läste minst en Conan-novell, och tyckte om den enligt vad han sade. Frågna är bara om han sade det för att vara artig när L Sprague DeCamp hälsade på eller faktiskt var ärlig -> https://dmrbooks.com/test-blog/2019/3/13/was-tolkien-a-robert-e-howard-fan

Eventuellt kan han i samband med DeCamps besök ha testat en version av Braunstein, men det har jag inga säkra belägg för.
Jag förstod det alltid som att DSA utvecklades direkt ur de preussiska Kriegsspiele. Kronologin är oklar, men 1st Ed. refererar specifikt till Riesswitz Jr. dvs 1824. Sedan finns den omstridda Neissekopian (eller Nysakopian med modernt språkbruk), som antingen är ett tidigt utkast till DSA eller en väldigt ambitiös förfalskning. Daterad 1864. Oavsett vad man tror om den (och jag är medveten om alla konspirationsteorier run andra schleswigska kriget) så kan vi vara säkra på att en tidig version av DSA spelades av en exklusiv grupp av nordtyska officerare och kaplaner runt sekelskiftet. Det är ur denna tradition, via Tottens Strategos, som Braunstein och därefter den sentida amerikanska kopian 'Dungeons & Dragons' kommer.

Sidd

”Bybo”
Fast Tolkiens hober hade väl varken tentakler eller köttyxor?
Ja asså AGT var ju en mycket mörkare setting-version i typ Midgård-stil som bla lobbades för i tidiga Sinkaduser👍
Just att de Irogisk kvartslängdarna frammanades av Baronessans Fejomas ”kvack”-salvare fjäderfät Salves mörkaste drömmar var en hård nöt för RP att handskas med (anar vart Kult inspirerades av) 😇
Att de flesta grupper inte fattade att de skulle locka Bronsgolemen på de Irogisk kvartslängdarna i drömvärlden får de skylla sig själva för, SL gjorde helt rätt som körde all in TPK där👍

Sidd

”Bybo”
Var det 2nd eller 3rd ed DSA Tolkien spelade?
Ronald T köpte ju 2nd av mig på på London-mässan…han frågade mig om översättning svenska till engelska…därav alla svensk-klingande namn/platser som dyker upp i Midgård…han blev lite putt när jag påpekade det…därav att han inte ville sälja tillbaka utgåvan när jag inte hittade mitt 1nd ex…

Edit: övertygad om att han snodde iden med örnarna och förstås bombastiskt skulle förstora upp det…

Frippe

tackar som frågar
Ja asså AGT var ju en mycket mörkare setting-version i typ Midgård-stil som bla lobbades för i tidiga Sinkaduser👍
Just att de Irogisk kvartslängdarna frammanades av Baronessans Fejomas ”kvack”-salvare fjäderfät Salves mörkaste drömmar var en hård nöt för RP att handskas med (anar vart Kult inspirerades av) 😇
Att de flesta grupper inte fattade att de skulle locka Bronsgolemen på de Irogisk kvartslängdarna i drömvärlden får de skylla sig själva för, SL gjorde helt rätt som körde all in TPK där👍
Här tycker jag att du plockar upp ett par väldigt intressanta aspekter med AGT.

1. Blandningen mellan tillsynes lättsamma humorkaraktärer (Fnösk & Skalte, Två-för-en-rövaren i trädet, Skorres syster (Petralee Kvane, ni minns säkert hennes entourage av kattfolk), Segelmakaren (han med skorna på fel fot)) och mer mörka och på flera sätt utmanande partier (Jag tänker främst på introduktionen av Tempelgrottan, ritualen vid tredje bron, skuggspelet med en eventuell förrädare i Purpurbrödernas Råd, visionen med det ännu ofödda barnet (tror att just det återanvändes i något konventsscenario till KULT)

2. Mixen av spel i drömvärld och "verklig" värld. Något som säkerligen inspirerade Granström när han skrev Kristalltjuren.

3. Utmaningar som var verkligt farliga och med lätthet kunde innebära slutet för en oförsiktig grupp. Ovan nämnda bronsgolem är en av dem. Några andra jag minns är väktarna samt alla fällor i tunneln upp till jordytan från Purpurkryptan, Pepparkyrkan, fritagningen av Den Lärde Lärjungen, samt den stridslystne eldoradotuppen på skeppsvraket.

Last edited:

Sidd

”Bybo”
hjälpa RP att ta sig ut till Livets Ö.
Livets Ö med bla den lärde lärjungen är ju en brilliant plats i settingen dit RP kan återvända när de behöver återhämta sig i det annars bråddjupa mörker till livsfarlig ondska som måste navigeras igenom i hela Kveruliska området…
916BCA5F-C5F4-47C6-9060-BCD1EFC0CEE6.png
Lärjungen tillbaka på Livets Ö efter den våghalsiga fritagningen hos Purpurbrödernas Råd…
(att ta reda på vem som var förrädaren som RP kunde liera sig med var klurigt mysterium)
Skåda ljuset
Genom hoppets öga
Vid månens fulla makt
Ges sammets fulla prakt

Vilka var de tre ”Högste” i Purpurbrödernas Råd…och vad hade de för agenda egentligen?

Last edited: