MetaLarsson
Warrior
Förslag på romantisk/doftande aura - Rollperson måste slå mot PSY för att kunna lämna platsen av egen kraft. Annars vill rollpersonen stanna i härligheten.
Mycket bra tanke. Tror dock inte att jag kommer att mäkta med att expandera konceptet just nu, dock.Jag skulle vilja ha en bredare ansats, inte bara fokus på monster och strid. Hur kan en oärlig handlare, en fanatisk präst eller en paranoid magiker använda auror?
Jag är inte mycket för att peka med hela handen. Vill inte heller "låsa" spelledare vid "hur det ska vara". Många SL som frågar om spelet är "rädda" för att göra fel, och jag tror att ett öppet ramverk som ger SL verktyg är bättre än "fasta regler" så att säga.Jag hade tagit bort hela "Spelledaren bestämmer"-alternativen som finns rakt igenom texten och istället pekat med hela handen.
Precis! En sak som SL lätt kan använda för att göra strider mer intressanta genom att det är pågående effekter och att de täcker en yta och inte är låsta vid ett monster.Jag vet inte, det här känns som ett lager ovanpå stridsattacker.
Jag hänger nog inte riktigt med i hur det resonemanget går. Jag tänker (och skriver) att spelledaren får exempel på effekter som hon själv kan justera eller använda. Om jag inte ger exempel på effekter blir ju hela artikeln rätt oanvändbar, tycker jag.Det här går åt andra hållet från "spelledaren bestämmer" och pekar med hela handen.
Precis.Känns som om syftet är att krydda strider ...
Hmmmmm ... men då påverkar ju auran väldigt mycket mindre själva striden och blir mycket mer svår för spelarna att scouta på förväg. Jag tänker att den är konstant på, så att säga, för att uppmuntra till olika strategier förutom "rusa fram och slå medans magikern skjuter magi på avstånd".... men jag hade hellre låtit auror ersätta 1:an i attacker med en specialeffekt, för just nu känns det som kaka på kaka.
Bra inspel. Ska se över den.att tappa sin tur helt låter inte kul alls, isåfall tycker jag dazed (som jag lärde mig från matt colville) passar bättre, du får antingen göra förflyttning eller handling, inte båda.
Bra idé!Gör förresten gärna tabellen med auror till en slumptabell, så att man kan slumpa fram en aura.
Jag tror texten kan läggas upp på ett bättre sätt för att främja sådana tankar än att behöva skriva "spelledaren kan ändra själv" överallt. Exempelvis skriva "Exempel på auror".Jag är inte mycket för att peka med hela handen. Vill inte heller "låsa" spelledare vid "hur det ska vara". Många SL som frågar om spelet är "rädda" för att göra fel, och jag tror att ett öppet ramverk som ger SL verktyg är bättre än "fasta regler" så att säga.
Fast vad gör dem intressanta? När du dessutom skriver "blir mycket mer svår för spelarna att scouta på förväg" så är det, för mig, ett väldigt smalt tillämpning och sådana behöver man egentligen inte fundera kring, särskilt när du inte ens nämner det i artikeln. Det finns inte heller någonting som motsäger att "ersätt 1:an" inte skulle kunna upptäckas i förväg, precis som alla andra krigsmanövrar.Precis! En sak som SL lätt kan använda för att göra strider mer intressanta genom att det är pågående effekter och att de täcker en yta och inte är låsta vid ett monster.
Det här var superbra! Men det blev för svårt för mig att få ihop det till den här vändan. Men det är något som jag kommer att ta med mig framåt, när jag försöker utveckla tanken om auror.Vilken grym idé!
Nu bollar jag bara vidare utan djupare reflektion, men kanske finns det ytterligare nyans att hämta i avståndet mellan rollpersonerna och aurans kärna? Eller något mekaniskt som aktiveras vid vissa handlingar? Se nedan för en ödmjuk skiss
Jo, det var delvis det som fick mig att rygga litet initialt också, men som" platsaura" funkar det bättre.Jag tycker namnet 'Aura' låter lite "fel" i mina öron. Som jag förstår det är det mer någon sorts 'områdeseffekt' eller 'areaeffekt'. För mig är aura något som omger en person (eller föremål).
Cog.
Ska erkänna att det är en anglocism i min hjärna, alltså "aura effect", som gjorde att jag kallade det för en aura.Jag tycker namnet 'Aura' låter lite "fel" i mina öron. Som jag förstår det är det mer någon sorts 'områdeseffekt' eller 'areaeffekt'. För mig är aura något som omger en person (eller föremål).
En snabb googling visar att 'aura effect' ibland används. Jag tycker ju att även en sådan benämning främst vore något som har att göra med en person (eller kanske föremål) och inte area-effekter i terrängen där man fajtas.Ska erkänna att det är en anglocism i min hjärna, alltså "aura effect", som gjorde att jag kallade det för en aura.