Nekromanti Auspex i Vtm

Recca

Femme Fatale
Cogitare said:
Ymir said:
Sen behöver man bara typ ersätta Serpentis med Setite Sorcery, räkna ut vilka jävla parametrar Thaumaturgi egentligen lyder under, slänga ut Path of Conjuring, och finputsa Viccissitude somehow, så har man löst de primära problemen med grundboks-disciplinkrafterna, och sett till att alla är koola, välbalanserade och hyfsat intuitiva.
Med risk för att landa ganska OT men jag hade lagt till att försöka få bort Dex som "god-stat" för strid, Celerity som är galet mäktigt i jämförelse med alla andra Discipliner (fysiska), Potence som regerar över Fortitude, Thaumaturgi som kan duplicera i stort sett alla andra Discipliner om man utövaren väl har mycket xp, att Thaumaturgi ritualer inte kostar xp utan bara tid så under lite downtime så kan en klurig spelare bara sitta och casha in bra förmågor utan kostnad.

Tja, låt oss säga att jag hade många förslag till förändringar och förbättringar när V20 open development var på tapeten :gremwink:

As you were...

Cog.
Jag har "fixat" multiple actions och celerity. De funkar inte traditionellt längre. Celerity ger bonus till initiativ om man använder den (vilket kostar 1 blood per turn). Sen ger celerity extra handlingar till en pott också. Jag har lånat t10-systemet från rävsvans med dess handlingspottar och sen tagit det jag gillade. :gremsmile:

Multiple actions som typ teknik eller va man ska kalla det har jag strukit helt.

Dexterity är nu balanserat också fast jag fick rucka lite på realismen och säga att i strid används stamina för att parera med och man kan välja mellan att använda strength eller dex för att anfalla. Perception används för avståndsvapen. Wits har lite användningsområde i strid också.

Tärningen som används är 1t6.

Så här ser det ut:
Snabb genomgång av grundegenskaperna
Willpower kan användas för att: Toppa slag (+1t6), under en SR slippa negativa modifikationer av smärta, få en ny chans att försöka undvika negativa effekter av dominate och presence eller dylika mentala disciplines/magic.
Strength används till att göra skada och att träffa I strid. Strength ger även möjlighet att använda olika tunga vapen och att I handlingen utföra strength-feats. Kan också användas för att avgöra antalet handlingar.
Dex används för att träffa i strid (och därigenom indirekt för att göra skada). Dex används också för att undvika flygande föremål och liknande men inte i melee eller brawl. Avgör initiativ och kan användas för att avgöra antalet handlingar.
Stamina används för att försvara sig i strid, melee och brawl samt avgör det passiva försvaret. Stamina ger även skadenivåer. Stamina används även för att ”tåla” skada.
Perception används vid avståndsstrid.
Wits avgör handlingar och initiativ.
Potence används för att göra skada. Adderas också till strength för att avgöra vilka vapen som kan användas.
Celerity ger extra handlingar passivt och plus initiativ om vampyren offrar ett blod.
Fortitude ger bättre förmåga att tåla skada.

Edit: Risken är att jag gjort stamina för bra. Jag får fundera på det.
Edit2: Nä, nu när jag kikade närmre på det såg jag att det fanns olika grejer man kunde göra med just dex och strength i en stridssituation, typ hålla fast folk eller göra nån akrobatisk grej eller så, så jag tror det är balanserat.

Så nästa steg är att lägga lite mer fokus på andra typer av konflikter än strid. :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
Selly said:
det eländiga mörkermolnet, skuggtentaklerna och det djefla skuggtentakelmonstret fortfarande på tok för mäktiga (även om jag personligen gillar Obtenebration rent tematiskt), men dels har jag redan kräkts ur mig regelförslag som ingen bad om, dels har jag ännu inte fått nån frukost, så om ingen uttryckligen ber om mer input på't så håller jag nog käft nu. :gremwink:
Kan man inte säga att obtenebrations tentakler i strid gör ett anfall tillsammans och det totala värde de har är detsamma som antalet tentakler (och så ett max på hur många som samtidigt kan anfalla, kanske). Och anfallet är en clinch/grapple (utan modifikation?) för de gör typ inte skada mot vampyrer eftersom de gör bashing damage. I övrigt ger ju tentaklerna också minus för en motståndare för att det räknas som en extra motståndare eller nåt sånt. Bla bla :gremtongue:

Så tänker jag att det inte blir för bra iaf.

Ymir

Liten kantbaron
Fortitudes motsvarighet i KotE ger -1 på soak-svårighet och först när denna är nere på 2 så genererar den extra soak-tärningar (som är automatiska successes). Så har man 6 i Iron Mountain och 4 i Stamina har man 4 soak-tärningar med svårighet 2 och ytterligare 2 automatiskt lyckade. Kickass.

Aggravated soakas dock precis som man gör med Fortitude, dvs en tärning med svårighet 6 per dutt i Iron Mountain.

Sen har ju Iron Mountain dock tokgrymma, obalanserade och överkomplicerade synergier med andra disciplinkrafter, vilket är ett genomgående problem med KotE.

Oavsett så håller jag inte med om att Potence äger Fortitude, Fortitude är det -enda- sättet att inte bli tokgibbad av Aggravated, och medan jag själv hatar aggravated och aldrig skulle köra med, det, i WoD as written må det vara ganska sällsynt i the Masquerade tills någon Thamaturg dyker upp, men aggravated är väldigt vanligt i flera andra WoD-spel, så har man med varulvar, true mages, kuei-jin eller något är kainiter utan Fortitude så jävla, jävla körda. Sen hjälper det att skadesystemet i WoD är så jävla lågupplöst, också; Fortitude gör stor skillnad.

Potence är koolare än Fortitude, men skulle jag göra en det minsta combat optad vampyr är det helt klart Fortitude som gäller.

Men om man nu framhärdar i att Fortitude är underpowered; en enkel lösning jag tror jag använt vid tillfälle är att varje dutt i Fortitude ger en extra -automatisk success- på ett soak-slag. Detta är ganska konsekvent mot Potence, men framförallt gör det regelsystemet mindre överdödligt, vilket väl var vad jag ville åt här.

Recca

Femme Fatale
Ymir said:
Edit: Setite sorcery tycker jag är lite för narrowly focused eller hur jag nu ska säga det. Jag gillar serpentis för den gör att Setites som antagonister blir obehagliga och lite mer svår-kontrade.
Jag tycker mest Serpentis är...skittöntig, plain and simple, och att Setite Sorcery passar klanens tema mycket bättre; den är färgstark och elak, men subtil. Och den är visst det väldigt användbar, det är mind control alltid, man kommer bara få klura lite eftersom den är så pass fokuserad.

Sen hag jar väl mer varit inne på Setiter som rollpersoner och/eller neutrala karaktärer än som antagonister, dock.
Som antagonister är de härliga att använda, tycker jag. I varje stad med respekt bör det finnas något hemligt näste, tempel till Set eller dylikt vars syfte är att locka till sig såväl kindred som människor. Jag gillar det jättemycket för det är sådär mysigt kultigt. :gremsmile:

Disciplinen är väl inte mer fånig än protean egentligen. De är ju väldigt lika faktiskt, så gillar man inte den ena så gillar man väl inte den andra heller, tänker jag. Fast det är ju lite fånigt att det finns två nästan identiska disciplines som mest skiljer sig åt visuellt.

Recca

Femme Fatale
Jag tänkte köra med att fortitude+stamina soakar "normal aggravated damage" som är klor och tänder och svärd som på mystiskt sätt gör sådan skada. Skadan är svårare (men inte så svårt som i orginal-spelet) att hela upp.

Och så kallar jag eld och solljus för "special aggravated damage" som inte soakas av stamina.

Både fortitude och stamina ger full soak. Och strength och potence ger full skada. Så när man räknar ut skadan så blir det väldigt enkelt att bara subtrahera soak från den.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Recca said:
Jag tänkte köra med att fortitude+stamina soakar "normal aggravated damage" som är klor och tänder och svärd som på mystiskt sätt gör sådan skada. Skadan är svårare (men inte så svårt som i orginal-spelet) att hela upp.

Och så kallar jag eld och solljus för "special aggravated damage" som inte soakas av stamina.
Får man enligt dessa regler soaka aggravated damage från klor och tänder med sin Stamina även om man saknar Fortitude? Ty om man inte får det så uppstår nämligen problemet att första nivån av disciplinen blir extremt mycket mer värd än alla andra. Bara ett påpekande. :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
Jag tänkte att stamina går att soaka med också även om man inte har fortitude. :gremsmile:

Edit: Men fortitude blir inte riktigt lika användbar som potence. :/

Selly

Level 5 Laser Lotus
Ymir said:
Fortitudes motsvarighet i KotE ger -1 på soak-svårighet och först när denna är nere på 2 så genererar den extra soak-tärningar (som är automatiska successes). Så har man 6 i Iron Mountain och 4 i Stamina har man 4 soak-tärningar med svårighet 2 och ytterligare 2 automatiskt lyckade. Kickass.
Iron Mountain är … konstig. Jag skulle vilja utnämna den som ett skolboksexempel på hur det går när någon som har dålig koll på matte tillåts härja iväg obehindrat. Till att börja med så är det inte helt solklart att den faktiskt fungerar såsom du beskriver; man skulle kunna hävda att avsikten var att auto-soaken skulle tas från ens faktiska soak pool innan man slog slaget. Det skulle isåfall innebära att ökningen i effektivitet inte skulle bli fullt lika brutal som den nu blir vid nivå 5. Men å andra sidan så är din läsning också helt valid, så vafan.

Om vi antar att den fungerar såsom du beskrev så är den väldigt kraftfull för hårda figurer som besitter en hel del i både sin egenskap och sin disciplinen; för lite mer jordnära rollpersoner så är den faktiskt sämre än Fortitude. Här kommer en riktig jättebamsing till tabell:

… For those of you still with me så kan man se ett antal saker i tabellen. Det första är att Iron Mountain genomgående är bättre än Fortitude för gamla uråldriga ohyggligheter som ligger och sunkar med typ 6+ i sina värden. För en rollperson så är det krångligt och djävligt:
• Har man ynka Stamina 1–3 så är Fortitude bättre hela vägen upp t.o.m. nivå 5
• Har man Stamina 4 så är Fortitude bättre upp t.o.m. nivå 4 i disciplinen, sen kör Iron Mountain om
• Har man Stamina 5 så är Fortitude och Iron Mountain ungefär lika bra upp t.o.m. nivå 4 i disciplinen, därefter blir Fortitude omkörd
• Har man Stamina 6 eller mer så är Iron Mountain genomgående lika bra eller bättre

… Det kan ju dock påpekas (och det här är ju något som Ymir redan vet, men ifall någon annan skulle ha orkat ända hit) att man inte får välja fritt bland dem, eftersom man ju antingen är Kin-jin (och kan skaffa Fortitude) eller Kuei-jin (och kan lära sig Iron Mountain), inte både och samtidigt. Så egentligen är jämförelsen i sig rätt meningslös annat än som ammunition till en eventuell pittmätning mellan en västerländsk och en asiatisk vampyr. Och sånt kanske är roligt, för all del.

Ymir said:
Aggravated soakas dock precis som man gör med Fortitude, dvs en tärning med svårighet 6 per dutt i Iron Mountain.
Det här stämmer tyvärr inte riktigt. Det är nästan rätt, men man får inte tillgodogöra sig fler agg-soaktärningar från Iron Mountain än vad man har i Stamina. Det som sedan blir över får man istället som sänkt Difficulty. Det leder, precis som väntat, till en massa matematiska dumheter, här illustrerade av fem kinesiska vampyrer av varierande fysik som alla lyckats uppnå nionde nivån i Iron Mountain, och som nu sitter och bränner sig själva med eld för skojs skull:

… Jag menar, vafan?

Ymir said:
Oavsett så håller jag inte med om att Potence äger Fortitude, Fortitude är det -enda- sättet att inte bli tokgibbad av Aggravated, och medan jag själv hatar aggravated och aldrig skulle köra med, det, i WoD as written må det vara ganska sällsynt i the Masquerade tills någon Thamaturg dyker upp, men aggravated är väldigt vanligt i flera andra WoD-spel, så har man med varulvar, true mages, kuei-jin eller något är kainiter utan Fortitude så jävla, jävla körda. Sen hjälper det att skadesystemet i WoD är så jävla lågupplöst, också; Fortitude gör stor skillnad.

Potence är koolare än Fortitude, men skulle jag göra en det minsta combat optad vampyr är det helt klart Fortitude som gäller.
Nu kommer det här kanske låta lite drygt, vilket inte alls är min avsikt, men alltså, Potence är rent matematiskt mycket, mycket bättre än Fortitude för en combat-optad vampyr, just p.g.a. hur eländet skalar. Trust me on this. Det beror även mycket på att styrka är centralt både för att undvika att bli grapplad (och därmed ihjälbiten), och även för att grappla andra (och därmed kunna bita ihjäl dem).

Ännu fler anledningar är att man kan köpa en Nomex suit för att få tre soak-tärningar mot eld utan några som helst avdrag eller andra aber (det krävs dock att man har lyckats muta spelledaren med tillräckligt mycket öl, godis och/eller pizza för att han eller hon skall ha gått med på att tillåta vapnen och rustningarna från Storyteller's Companion, annars får man vara utan sin eldsäkra dräkt). Eller en vanlig rustning, vars soak fortfarande funkar mot knivhugg, tänder, svärd, kulor och fallskada. Japp. Fallskada. It's funny because it's true.

Pöh.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Recca said:
Kan man inte säga att obtenebrations tentakler i strid gör ett anfall tillsammans och det totala värde de har är detsamma som antalet tentakler (och så ett max på hur många som samtidigt kan anfalla, kanske). Och anfallet är en clinch/grapple (utan modifikation?) för de gör typ inte skada mot vampyrer eftersom de gör bashing damage. I övrigt ger ju tentaklerna också minus för en motståndare för att det räknas som en extra motståndare eller nåt sånt. Bla bla :gremtongue:

Så tänker jag att det inte blir för bra iaf.
Jag såg annorstädes i tråden att du i princip helt hade bytt system, så då blir det ju naturligtvis svårare att ge bra spelmekaniska tips. Så istället kommer här ett helt annat förslag: Den gamla level 4 Obtenebration-kraften från Dark Ages hette Nightshades, och den tillät utövaren att frammana en självständig (men totalt lojal) tjänare av mörker. Jag minns inte på rak arm hur bra den var på att slåss, men den var väl som vanligt extremt känslig mot både eld och solljus. Den var även (uppenbarligen) fruktansvärt bra på att spionera.

Jag tyckte egentligen aldrig att den var tillräckligt bra för att vara level 4, med tanke på att vampyrer redan är rätt bra på det där slaveri, i form av såväl ghouls som blodsbundna människor. Men den skulle med fördel kunna norpas som ett alternativ till Arms of the Abyss. I synnerhet ifall man av någon anledning känner att man inte vill ha svarta hentai-tentakler som sin level 3-förmåga. Själv kan jag uppskatta bägge alternativen. :gremsmile:

Selly

Level 5 Laser Lotus
Recca said:
Angående path of conjuring så tänkte jag direkt att man skulle kunna säga att man måste förbereda magin på nåt sätt. Man kanske måste skriva en symbol på ett existerande objekt som man sen kan dumpa i nåns huvud eller så. Man kanske kan ha max antal föremål med symboler på som motsvarar ens nivå i pathen och dessas sammanlagda vikt får inte vara högre än vad strength kan bära av samma nivå som man har i pathen (så om man har 1 i pathen kan man "skapa" eller rättare sagt "teleportera" ett föremål som väger max 20 kg men om man har fem i pathen kan man teleportera föremål som sammanlagt väger bortåt 300 kg eller vad det nu kan va)? Då tycker jag att path of conjuring plötsligt blev jätterolig. :gremsmile:
Ja, det här skulle ju vara en enorm förbättring i kvalitet jämfört med det elände som står nedskrivet i boken. Din version blir ju mer som en sorts teleporteringsförmåga med inbyggd fördröjning, och det är lite tufft. Den gör det dessutom omöjligt att trolla fram absurda mängder guld och sidfläsk och på så sätt förstöra världsekonomin över en natt, vilket är ett klart plus. Inte heller kan man trolla fram en vätebomb och köra en Dr. Strangelove mitt under pågående kampanj, vilket är goda nyheter för spelledarens blodtryck. :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
Selly said:
Ja, det här skulle ju vara en enorm förbättring i kvalitet jämfört med det elände som står nedskrivet i boken. Din version blir ju mer som en sorts teleporteringsförmåga med inbyggd fördröjning, och det är lite tufft. Den gör det dessutom omöjligt att trolla fram absurda mängder guld och sidfläsk och på så sätt förstöra världsekonomin över en natt, vilket är ett klart plus. Inte heller kan man trolla fram en vätebomb och köra en Dr. Strangelove mitt under pågående kampanj, vilket är goda nyheter för spelledarens blodtryck. :gremsmile:
Tänk bara att trolla fram en stege och sen kila upp för husväggen. :gremlaugh:

Eller ta fram en spegel som man kan avslöja lasombra på balen med. xD

Recca

Femme Fatale
Selly said:
I synnerhet ifall man av någon anledning känner att man inte vill ha svarta hentai-tentakler som sin level 3-förmåga. Själv kan jag uppskatta bägge alternativen.
:gremfrown:
Jag gillade tentaklerna innan du skrev det där...

Nightshades: The vampire may evoke shadowy illusions...

Jag har läst om en obtenebration-kraft nånstans som fungerar som du beskriver men det är inte fyran i Dark ages. Men Nightshades är ett alternativ, fast jag tycker att den känns mer som en fyra än som en trea.

Fast jag känner igen det där. Jag har läst om nån kraft som var att man kunde skapa en kopia av sin egen skugga och om den dog så förlorade man sin skugga..

Ymir

Liten kantbaron
Jag upptäckte att i Kindred of the Ebony Kingdom finns en afrikansk variant av Auspex-disciplinen som särskilt förändrar Aura Perception. Istället för att handla om auror ger den en vampyr förmågan att känna en slags övernaturliga vibrationer, vilken är ständigt påkopplad. Med detta kan man ana superkrafter och känslotillstånd, men inte en varelses natur. De andra duttarna innehåller mindre regeltekniska förändringar; med hegithened senses kan man förnimma spöken, Telepathy låter en plantera tankar som offret -tar- för sina egna, etc. Överlag är Ebony Kingdom-Auspex mer balanserad, användbar och stämningsfull än vanilj-Auspex, känner jag, det är därför jag drar till med lite threadomancy för att tipsa om den.