Jag har "fixat" multiple actions och celerity. De funkar inte traditionellt längre. Celerity ger bonus till initiativ om man använder den (vilket kostar 1 blood per turn). Sen ger celerity extra handlingar till en pott också. Jag har lånat t10-systemet från rävsvans med dess handlingspottar och sen tagit det jag gillade.Cogitare said:Med risk för att landa ganska OT men jag hade lagt till att försöka få bort Dex som "god-stat" för strid, Celerity som är galet mäktigt i jämförelse med alla andra Discipliner (fysiska), Potence som regerar över Fortitude, Thaumaturgi som kan duplicera i stort sett alla andra Discipliner om man utövaren väl har mycket xp, att Thaumaturgi ritualer inte kostar xp utan bara tid så under lite downtime så kan en klurig spelare bara sitta och casha in bra förmågor utan kostnad.Ymir said:Sen behöver man bara typ ersätta Serpentis med Setite Sorcery, räkna ut vilka jävla parametrar Thaumaturgi egentligen lyder under, slänga ut Path of Conjuring, och finputsa Viccissitude somehow, så har man löst de primära problemen med grundboks-disciplinkrafterna, och sett till att alla är koola, välbalanserade och hyfsat intuitiva.
Tja, låt oss säga att jag hade många förslag till förändringar och förbättringar när V20 open development var på tapeten
As you were...
Cog.
Multiple actions som typ teknik eller va man ska kalla det har jag strukit helt.
Dexterity är nu balanserat också fast jag fick rucka lite på realismen och säga att i strid används stamina för att parera med och man kan välja mellan att använda strength eller dex för att anfalla. Perception används för avståndsvapen. Wits har lite användningsområde i strid också.
Tärningen som används är 1t6.
Så här ser det ut:
Snabb genomgång av grundegenskaperna
Willpower kan användas för att: Toppa slag (+1t6), under en SR slippa negativa modifikationer av smärta, få en ny chans att försöka undvika negativa effekter av dominate och presence eller dylika mentala disciplines/magic.
Strength används till att göra skada och att träffa I strid. Strength ger även möjlighet att använda olika tunga vapen och att I handlingen utföra strength-feats. Kan också användas för att avgöra antalet handlingar.
Dex används för att träffa i strid (och därigenom indirekt för att göra skada). Dex används också för att undvika flygande föremål och liknande men inte i melee eller brawl. Avgör initiativ och kan användas för att avgöra antalet handlingar.
Stamina används för att försvara sig i strid, melee och brawl samt avgör det passiva försvaret. Stamina ger även skadenivåer. Stamina används även för att ”tåla” skada.
Perception används vid avståndsstrid.
Wits avgör handlingar och initiativ.
Potence används för att göra skada. Adderas också till strength för att avgöra vilka vapen som kan användas.
Celerity ger extra handlingar passivt och plus initiativ om vampyren offrar ett blod.
Fortitude ger bättre förmåga att tåla skada.
Edit: Risken är att jag gjort stamina för bra. Jag får fundera på det.
Edit2: Nä, nu när jag kikade närmre på det såg jag att det fanns olika grejer man kunde göra med just dex och strength i en stridssituation, typ hålla fast folk eller göra nån akrobatisk grej eller så, så jag tror det är balanserat.
Så nästa steg är att lägga lite mer fokus på andra typer av konflikter än strid.