Nekromanti automateld...

Pendragon

Swashbuckler
Är det inte konstigt att det är helt omöjligt att skjuta kontrollerade salvor med ett vapen som inte kan ställas in på 2,3 eller 4-skotts salvor....
Gjorde gossarna på Neogames aldrig lumpen?

Så de så!

Jools

Veteran
Fanns det inte någon regel om det i N1... något med att man skulle slå mot stridsvana... eller är jag helt ute och cyklar?

Right, well I'll have another hundred bullets then please, mate.

PAX

Jordisk Äventyrare
Nej, det är inte omöjligt att skjuta kontrollerade salvor med automatvapen idag. Jag antar att du menar korta avfyrningar som blir 3-4 skott. Det är lätt att göra på skjutbanan under relativt lugna förhållanden men även då sker ju att man skjuter fler skott än vad som var tänkt. Det är just detta som vapenkonstruktionen förhindrar när den är begränsad till ett visst antal skott (vanligen tre).
Neotechs regler säger att du kan välja hur många skott som avfyras vid automateld.

I min egen spelgrupp har vi infört en regel som tvingar vapnet att avfyra minst halva värdet för automateld. Spelaren får därefter bestämma hur många skott som skall avfyras upp till max antal skott.
I ett annat rollspel vi kör så slår man antalet skott med en tärningskombination vid automateld.

För övrigt så får man väl säga att automateld är väldigt dödligt i Neotech.

May St. Isidor Be With You

Pendragon

Swashbuckler
Korta riktade eldskurar på ca 2-4 skott, kan inte avfyras med god precision om man inte kan ställa in vapnet på 3-skotts salva...
Exempel:
Ett FARAM FA-MAS (EldhH 4/3/18) kan skjuta enkelskott, dubbelskott, 3 skotts riktad eldskur, eller full auto upp till 18 skott.
Ett Ster AUG (Eldh 4/-/12) kan inte skjuta korta 3-skotts skurar... istället skjuter man då 3 skott automateld... som har beydligt mindre träffsäkerhet.

Av den erfarnhet jag har haft med vapen i lumpen gör inte 3 skotts inställningen så stor skillnad, korta salvor med nästan likvärdig precision går alldeles utmärkt att skjuta med ett vapen inställt på full auto.

Detta grundar jag på den erfarenhet jag fått av att prova några olika vapen i lumpen, bla FA-MAS, M16A2, MP5 och Steyr AUG.

Pendragon

Så de så!

Snow

Swashbuckler
Håller helt med.

En annan tanke: Blir det skillnad på de tre skotten i en treskottssalva och de tre första skotten i en tjugoskottssalva.

Bör inte ett lyckat slag innebära typ minst en träff (med ganska stor sannolikhet första skottet).
Och att resten är slumpmässiga.

Snow
Dead, but still walking around

Pendragon

Swashbuckler
njae... som jag ser det tror jag konsrtuktörerna avsåg automateld att inte vara särskilt siktad, utan snarare att man kompenserar efter hand, men jag håller med dig, långa siktade automatsalvor borde också finnas men det kan sluta med att det finns 17 olika sätt att skjuta automateld. De regler för automateld är tillräckligt generella för att funka i de flesta lägen...

Så de så!

Big Marco

Läskig
Jag skulle räkna det som två dubbelskott isf. Automateld i N2 är mer av den röjjiga sorten. =)

-Marco Behrmann

Pendragon

Swashbuckler
hmm... förvisso... skulle iofs vilja ha ett annat system för var andraskottet tar, något i stil med wastelands spridningstabell.... ska gå och fila lite på en sån...

Så de så!

PAX

Jordisk Äventyrare
En 3-Burst används väl vanligen mot ett mål/ en person. Däremot så sprids ofta en autosalva över flera mål/personer vilket är svårt att klara av med en 3-Burst.

Autoregler något förändrade enligt PAX metod:

Vad gäller träffar så brukar var 6:e avfyrad kula vara en automatisk träff om slaget för Automateld var lyckat. (Plocka samtidigt bort en tärning för varje automatisk träff)

Lyckas inte slaget med Automateld så måste spelaren slå samtliga tärningar för att få träffar, dvs inga automatiska träffar.

Om slaget för Automateld misslyckas med mer än 5 (6 eller mer) så har samtliga kulor missat sina mål.

Dessutom kan man ju ändra regeln om hur många kulor som träffar på mycket korta avstånd (1-5m) där kanske 1-2-3 skall vara en träff men då ökar även dödligheten.

Förövrigt måste jag fråga om någon använder skadetabellerna till "statister" och enklare SLP:s.

/Patrik

May St. Isidor Be With You

DjeVul

Warrior
Jag kanske missförstod med vi spelar i alla fall med att med automateld så får man välja hur många skott man vill skjuta upp till gränsen så som 12 i 4/-/12. Alltid jämna tal. Man kan ju visserligen skjuta mer än 12 skott, då blir det fler handlingar. Med är det det ni säger, att med automan så får man bara skjuta per 12 skott, i detta fall?

/Martin

Pendragon

Swashbuckler
nej, valfritt antal upp till max (i ditt fall 12) ska det va det har du rätt i. iaf om jag dörstått reglerna rätt... marco får rätta mig om jag har fel...

Så de så!