Re: My name is Troberg, Anders Troberg
krank said:
Krille said:
Så där är första hindret: se till att oskyldigt folk inte blir hängda eller arkebuserade.
Nu börjar vi komma in på detalj-pyttighet här, men jag är nyfiken på hur andra gör, tänker och fungerar när det gäller sånt här.
Om vi nu tar det här som exempel; hur omvandlar du det till spel? Hur presenterar du det för rollpersonerna? Förbereder du ett gäng folk som riskerar att bli oskyldigt hängda, personer som behöver övertalas, olika sätt att övertala dem? Eller hur funkar det?
Det generella fallet är att om jag ser att en fisk kommer in i spel (eller att risken är stor) så är det verkligen dags att skapa en klase personer för för fisken. Har de inte beskrivits närmare då så ska det ske nu.
Händelser kring fisken läggs upp nu, dels med en ingång (hur drabbas rollpersonerna av händelserna och under vilka omständigheter och när) och dels ett antal utgångar (hur rollpersonerna kan tänkas lösa problemet och vilka konsekvenser det har). Både ingångar och utgångar beror lite på fiskens relation till andra fiskar.
I just det här fallet är det Fehnmeyer-kårens sidouppgift att stävja krigsbrott, och att hänga folk man inte tycker om då det exploderar runt omkring en skulle nog kunna räknas som krigsbrott. Explosionerna är också såpass stora att det knappast är terrorister som orsakat dem - det är flera smällar och var och en motsvarar säkert en kvarts ton dynamit, inte riktigt vad några terrorister borde ha tillgång till. Så det är en och annan uggla i mossen här.
Jag har flera sätt att sparka igång den här händelsen, exempelvis att det kommer ett telegram från Fehnmeyer-kåren, eller att generalmajor Gerhardt lyckligt förklarar att problemet är löst och terroristerna är gripna och ska hängas i gryningen ("vaddå terrorister?" enligt ovanstående resonemang.
Utgången för händelsen beror lite på vad rollpersonerna gör. Spänningen ökar (generellt kampanjvärde i Blå Himmel) om man inte hindrar Gerhardt från att hänga separatisterna, och i framtida relationer med separatiströrelsen så kan de ha rätt långt minne. Om de å andra sidan hindrar avrättningen så får det andra effekter - Gerhardt kan också har rätt långt minne, men å andra sidan så kan rollpersonerna förmodligen befinna sig i möblerade rum tillsammans med separatisterna.
krank said:
Den här relationskartan du visar upp; den är "bara" för äventyret, right? Finns det en större relationskarta för hela kampanjen då, eller börjar du varje äventyr med att rita en relationskarta för just den "situationen" och sen kollar var man kan släppa rollpersonerna?
Framförallt är den ett pedagogiskt exempel tänkt att förklara fisktankstänket och hur man gör äventyr av det. Nu gjorde jag inte det, då modellen inte riktigt är färdigutvecklad än. Äventyret uppkom egentligen på grund av ett spelexempel på hur man handhar utmaningar som spänner över flera färdigheter, specifikt hur man hittar jättekanonen som mystiskt försvinner efter varje skott (det är en järnvägskanon som rullas in i en kamouflerad tunnel efter skott - bonuspoäng om ni vet varifrån plotten är snodd), så relationskartan är lite av en efterkonstruktion. (Va? Bygga ett
riktigt äventyr bara för diskussionens skull? Pah!)
Men hade jag byggt äventyret enligt den där åttastegsmodellen så hade jag gjort det med en sådan relationskarta.
Kartan är mycket riktigt inte riktigt komplett. Den är lågupplöst så vi går inte in på detaljerna kring exempelvis von Greiz eller Stobornik, lite av det perifera tjofräset saknas (en klase alpjägare som också har del av plotten, samt spelet kring hertig Aleksej och meroviska tronen som har med bakgrunden att göra), och framförallt är det här byggt utan hänsyn till rollpersonernas personliga fiskar (fiender, allierade etc).
Jag tänker mig att man ritar en relativt komplett relationskarta när man lägger upp kampanjen. Man kan börja utifrån fiskarna, och bara pussla ihop dem. Eller så kan man börja utifrån plotten och skapa fiskar efter det. Eller någon form av hybrid - man kommer på en fisk och funderar på var någonstans i kartan den ska in.
Sen tillbringar man ett spelmöte med att göra gubbar och plotta rollpersonernas plats i relationskartan. I mitt fall har jag en automatisk knutpunkt i form av Fehnmeyer-kåren, men det går att ha fler relationer än så, i synnerhet när rollpersonernas fiender och vänner kommer in i det hela.
När relationskartan är gjord så gör man inte en ny inför nästa äventyr. Man modifierar den man har efter utgången från förra äventyret, och sedan skapar man ett nytt äventyr efter rådande läge.