Nekromanti Automatiskt undvikande?

MovinGalt

Warrior
Är det inte förbannat svårt att slåss i närstrid?
Jag menar, Ob3t6 för att sparka någon, är inte det lite orealistiskt? Till och med jag kan sparka någon utan svårighet, hur missar man? Misslyckas man med slaget så:

1. Man träffar men gör ingen nämnvärd skada

2. Man missar och slår rakt upp i skyn, eller år helt fel håll

3. Motståndaren lyckas med att undvika utan att behöva slå

Det verkligaste vore ju om han undvek, men det står i boken att man missar /images/icons/wink.gif, så...

Man kan också bli lätt störd på att det är så lätt att fummla, en kille som tränat Tae Kwon Do halva sitt liv sträcker sig lika lätt som en uteliggare som legat på en bänk lika länge...skummt..

Jag har en fråga också, när använder man nådastöt-reglerna i närstrid? Om man först står helt fredligt och pratar, och sedan saftar ena parten i med i knytnäve i ansiktet på honom. Han är ju inte beredd och kan således inte försvara sig (om han inte är VÄLDIGT snabb då...). är det nådastöt då? Eller om någon är fasthållen ( oförmögen att försvara sig/undvika) är det nådastöt då?

Tack på förhand /images/icons/tonguea.gif

swazze

Swordsman
Det är jävligt svårt att träffa någon med ett slag. Träffa en mits är inga problem inte heller är det några större svårigeheter att träffa en störtfull idiot på baren om man själv är nyketer. Men det är däremot mycket svårare att träffa någon som är med på att man försöker slå honom. Ett enkelt exempel är att personen i fråga håller upp en gard då e det en massa skit ivägen och personen i fråga rör även på sig inta bara i sidled utan både fram och till baka, och garden följe då med. Asso en masssa skit ivägen och målet rör på sig hela tiden och man klättrar inte upp i famnen på personen för att nå längre för då åker man på däng

Nalle med AK4

Swordsman
Precis, det är inte lätt att slåss. Det är hollywood som har fått oss att tro det. Om det kommer en rånare kan du dänga handväskan i huvudet på honom, eller klösa lite, och sen springa, men prova att stå kvar och försöka slåss..det är inte lätt.Sen det där med att man missar..man slår ju inte upp i skyn precis, men faktiskt inte så långt från det man kan tro. Prova att dänga till någon i din närhet, när de är beredda på det..det är faktiskt svårt. Som swazze sa, de rör sig och har garde(om de är smarta). Sen det med blockering kontra garde, blockera gör du ett slag som annars träffar, garde sabbar mostståndares sikte (och gör dig redo att fånga slag).Nu blev det luddigt här, men vad jag ville ha sagt var att det är inte lätt att slåss.

MovinGalt

Warrior
Man missar alltså slaget ( träffar bredvid, armen eller benet är inte tillräckligt långt etc.) Det borde ju se rätt fånigt ut att en kille står och jabbar med sina armar 1 m ifrån motståndaren, som själv står och kurar ihop sig med armarna som ett plank...
Garden har ju egentligen ingenting med saken att göra, han blir ju inte svårare att träffa för att han har armarna i ansiktet istället för längs med kroppen. Det kanske blir svårare att träffa Huvudet, men det borde ju inte göra någon skillnad om jag vill slå han på låret (varför jag nu skulle vilja det)...
Och, hur gör man för att missa med en skallning när man håller i honom ( har hänt /images/icons/laugh.gif när vi har spelat).

Om han inte är beredd på det då? ska det vara nådastöt eller vanlig skada fast utan tärningsslag, eller precis som vanligt?

swazze

Swordsman
Jo för när du träffar garden så har dina armar så liten rörelseenergi så att de inte gör någon skada. Hade de träffat sitt mål(ansiktet) så hade de haft dubbelt så stor accelerationssträcka. v=a*t. och stoppar du sedan in det i formeln W=¨(m*v^2)/2 så ser du att det blir inte "bara" dubbla energin utan ännu mer eftersom v är upphöjt till två.

MovinGalt

Warrior
Det borde ju inte vara vettigt, att nävarna får hälften så lång accelerationssträcka bara för att två armar är i vägen? Armarnana som hålls upp som en garde är inte lika långa som sträckan den knutna handen redan har färdats, om man inte har riktigt stora armmuskler förstås som är 40 cm breda...

Armarna är kanske 1 dm breda (luddigt nummer) vilket betyder att man träffar sitt mål 1 dm tidigare än vad som egentligen var tänkt ( om man siktar på ansiktet). Om personen då mitt när man tänker drämma till honom flyttar huvudet 1 dm fram (utan att hålla upp garde), så gör man ingen skada...låter inte som logik för mig...
Sen kanske armarna tål mer än en bräcklig näsa /images/icons/devil.gif, men energin i slaget ändras inte beroende på vad målet består av.

Möjligtvis kanske man förlorar 10-20% av kraften för att armarna är i vägen. Men det kan ju inte vara så att slår man på garden händer ingenting, men träffar man mitt i plytet däckar han direkt. Är det en rikitg biff som slår får man väl skada i armarna istället för ansiktet, inget konstigt med det.

swazze

Swordsman
vad e det för gard du tänker på, möjligt vis en boxargard där man täcker ansiktet med boxhandskarna när man ligger pyrt till men denna funkar inte utan handskar. En normal gard håller man mellan 20 - 50cm framsför ansikte och bröst.

MovinGalt

Warrior
Så om man håller huvudet 20-50 cm längre fram får man ingen skada, helt enkelt? Istället för att undvika/blockera kan man kasta sig framåt mot den inkommande köttklumpen. /images/icons/devil.gif
I N2 får man skada av att blockera, det är klart att det är bättre att ta upp skadan i armen än i huvudet, men man får ju fortfarande ont...
Egentligen var det inte det här som jag frågade om, det var egentligen spark som undran kom ifrån. Slag kan jag tänka mig är svårare att träffa med, men sparkar...

swazze

Swordsman
Håller du huvudet 20-50 cm närmre från början så får du inte lika ont helt rätt. Men kastar du huvuet fram och försöker nicka slaget så har även ditt huvud rörelseenergi. Och då blir det ont i huvudet för att du slår in huvudet i hans hand.

Sen kan det ju vara lite lustigt att man får samma skada i armen som i huvudet om man blockerar borde kanske va Skada/2 eller nått.

De har ju satt grundsvårigheten i N2 till Ob3T6 så de sätter väll samma på sparken då.
Dessutom för att inte göra spelet obalanserat så ska inte sparken vara både enklare och bättre än ett slag(Spark har Grundskada +1). För vem använder slag när sparkar är bättre. Slag har ju andra fördelar som inte är så lätta att illustrera i ett rollspel.

MovinGalt

Warrior
Det är ju sant att inte sparken skulle kunna vara för bra, för vem skulle då vilja slåss...
Men det ÄR lättare att träffa med en spark, och N2 ska vara ett realistiskt rollspel. Svårt det där.../images/icons/smile.gif
Det borde ju vara rätt att om man blockerar ett anfall gör det mindre skada, för då är man beredd på anfallet och kanske vinklar armen så att det inte gör lika mycket skada.

Bara en idé som dök upp att man borde kunna slå(eller sparka /images/icons/grin.gif) på motståndarens hand när den kommer farande...de skulle sitta fint...

swazze

Swordsman
Men det ä är svårt att illustrera att man t ex tappar balans när man sparkar(hur kul hade det varit och göra ett balansslag varje gång man sparkar) så de har väll slått ut ett medelvärde eller nått.

Det borde ju vara rätt att om man blockerar ett anfall gör det mindre skada, för då är man beredd på anfallet och kanske vinklar armen så att det inte gör lika mycket skada.

dessutom har då slaget lägre rörelseenergi.

Bara en idé som dök upp att man borde kunna slå(eller sparka ) på motståndarens hand när den kommer farande...de skulle sitta fint...

Det fungerar skit bra. om man nu lyckas träffa.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Okej, jag hängde inte helt med på dina energigrejer (så fort nån avancerad formel kommer upp så hoppar jag till nästa mening), men jag snappade upp en sak...

"Slag har ju andra fördelar som inte är så lätta att illustrera i ett rollspel."

Ett slag träffar högt, en spark träffar lågt. Det är bättre att träffa högt än lågt. En skada i huvudet, halsen, bröstkorgen eller buken gör mer ont än en skada i benen. Om du fick välja på en extraskada i ansiktet eller en i smalbenet, vilken skulle du ta?
Där har du fördelen.

Men så kan vi tänka så här...

"För vem använder slag när sparkar är bättre."

Vem använder sparkar när knivar och pistoler (och motorsågar!! Glöm inte motorsågar!) är bättre? /images/icons/wink.gif

swazze

Swordsman
Dessutom kan du ösa iväg en hel dröse slag när du bara kan få iväg en eller två sparkar(lite svårt i N2).

Vem använder sparkar när knivar och pistoler (och motorsågar!! Glöm inte motorsågar!) är bättre?

doh

GrottrolletNaug

Swashbuckler
1. Man träffar men gör ingen nämnvärd skada

2. Man missar och slår rakt upp i skyn, eller år helt fel håll

3. Motståndaren lyckas med att undvika utan att behöva slå

Ja.

Jag varvar med alla tre alternativen om någon missar.

Man kan också bli lätt störd på att det är så lätt att fummla, en kille som tränat Tae Kwon Do halva sitt liv sträcker sig lika lätt som en uteliggare som legat på en bänk lika länge...skummt..

Nej.

För att fumla måste man även slå över sitt FV med alla ob-omslag. Detta är händer mycket mer sällan Tae-Kwon-Do Nissen med FV 19 än slusken med Närstrid:Slagsmål 7.

när använder man nådastöt-reglerna i närstrid? Om man först står helt fredligt och pratar, och sedan saftar ena parten i med i knytnäve i ansiktet på honom. Han är ju inte beredd och kan således inte försvara sig (om han inte är VÄLDIGT snabb då...). är det nådastöt då? Eller om någon är fasthållen ( oförmögen att försvara sig/undvika) är det nådastöt då?

Det står uttryckligen i boken att nådastötsregeln ska användas när offret inte har någon chans att försvara sig själv. Ex. fastbunden, sovandes, medvetslös m.m.
Dessutom har jag för mig att det står (har ej tillgång till min bok nu) att man endast kan genomföra nådastötar med projektilvapen eller vapen med skärande egg. Jag är lite kluven över den idéen, man kan både argumentera för och emot men jag väljer att göra som det står i boken.
Alltså ingen nådastöt med krosskada.

Däremot så använder jag denna husregel.
I regeln om nådastöt så står det att nådastöt med vapen med skärande egg lyckas aldrig automatiskt. Man ska slå ett normalt slag och om det fummlas så misslyckas man, annars går det bra.
Så om man lyckas smyga upp bakom någon lirare och ska nita honom i skallen med sitt basebollträ. Då slår man sina ob4T6 (för att sikta mot huvudet) och eftersom han inte vet att attacken kommer så lyckas man även på misslyckande (dock ej fummel). Däremot så är skadeverkan normal.

På så vis så får man nästan alltid in första träffen, och oftast på något schysst ställe (typ huvet). Då har man defintivt vänt striden till sin fördel redan i första rundan (förutsatt att man inte har typ STY 4 och inte gör någon skada, men då ska man nog inte in i närstrid hur som helst /images/icons/wink.gif)

Fast i ditt fall (när dom står och pratar och plötsligt sopar man till någon) så skulle jag ger försvararen 1 eller kanske i extrema fall 2 tärningar svårare på sitt försvar p.ga. överraskning.

/Naug, så skulle jag göra i alla fall

MovinGalt

Warrior
Det låter ju rätt vettigt, det där med husreglerna.../images/icons/wink.gif

En fråga bara, är de tryckfel i min NO eller har alla så att även om man har tekniknivå 5 i spark, så har man fortfarande Ob3T6 poå svårigheten?
Själv tycker jag att de borde sänkas, iaf de två sista nivåerna (4,5)...Inte så lågt att man kan hiva iväg ett tjugotal sparkar på en runda utan att det blir svårt, men en tränad person måste ju få tillbaka balansen snabbare och på så sätt hinna sparka igen under ett kortare tidsförlopp...

swazze

Swordsman
Jo det låter vettigt. För man kan ju slänga iväg mer en en spark innan man sätter ner benet(snabb spark, men då får man nog sänka skadan lite då osso).