Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Jag funderar just nu på en mekanik för att höja spelvärden i mitt hemmabygge. I grunden: egenskapsslag använder sig av ett antal T6 (vanligen mellan 1 och 5 stycken) vilka slås, varpå man räknar varje tärning som visar 4-6 som en framgång. Ganska basal White Wolf/Burning Wheel/Lady Blackbird-pöl, alltså. Tärningsslag slås då något viktigt står på spel och gäller vanligen för en hel scen så länge omständigheterna inte förändras (Let it ride, typ).
Min tanke är nu att en egenskap höjs då samtliga slagna tärningar visar 6. Jag gillar detta eftersom det (1) innebär att det blir svårare och svårare att höja egenskaper utan att man måste hålla på och fippla med poängkostnader och liknande och (2) ger en omedelbar jackpotkänsla när de där sexorna kommer upp.
Det som bekymrar mig är framför allt ökningstakten. Kommer det att gå för snabbt att höja värden på låga nivåer? För långsamt på höga? Jag funderar även på hur jag ska göra, både med egenskapsslag och höjning, när en egenskap ligger på noll (det vill säga symboliserar en av rollens svagheter).
Min tanke är nu att en egenskap höjs då samtliga slagna tärningar visar 6. Jag gillar detta eftersom det (1) innebär att det blir svårare och svårare att höja egenskaper utan att man måste hålla på och fippla med poängkostnader och liknande och (2) ger en omedelbar jackpotkänsla när de där sexorna kommer upp.
Det som bekymrar mig är framför allt ökningstakten. Kommer det att gå för snabbt att höja värden på låga nivåer? För långsamt på höga? Jag funderar även på hur jag ska göra, både med egenskapsslag och höjning, när en egenskap ligger på noll (det vill säga symboliserar en av rollens svagheter).