Nekromanti Avancemangstakt

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag funderar just nu på en mekanik för att höja spelvärden i mitt hemmabygge. I grunden: egenskapsslag använder sig av ett antal T6 (vanligen mellan 1 och 5 stycken) vilka slås, varpå man räknar varje tärning som visar 4-6 som en framgång. Ganska basal White Wolf/Burning Wheel/Lady Blackbird-pöl, alltså. Tärningsslag slås då något viktigt står på spel och gäller vanligen för en hel scen så länge omständigheterna inte förändras (Let it ride, typ).

Min tanke är nu att en egenskap höjs då samtliga slagna tärningar visar 6. Jag gillar detta eftersom det (1) innebär att det blir svårare och svårare att höja egenskaper utan att man måste hålla på och fippla med poängkostnader och liknande och (2) ger en omedelbar jackpotkänsla när de där sexorna kommer upp.

Det som bekymrar mig är framför allt ökningstakten. Kommer det att gå för snabbt att höja värden på låga nivåer? För långsamt på höga? Jag funderar även på hur jag ska göra, både med egenskapsslag och höjning, när en egenskap ligger på noll (det vill säga symboliserar en av rollens svagheter).

solvebring

Superhero
Jag funderar just nu på en mekanik för att höja spelvärden i mitt hemmabygge. I grunden: egenskapsslag använder sig av ett antal T6 (vanligen mellan 1 och 5 stycken) vilka slås, varpå man räknar varje tärning som visar 4-6 som en framgång. Ganska basal White Wolf/Burning Wheel/Lady Blackbird-pöl, alltså.
Inget fel i det, tvärtom, mycket trevligt.

Tärningsslag slås då något viktigt står på spel och gäller vanligen för en hel scen så länge omständigheterna inte förändras (Let it ride, typ).
Ypperligt, det där är verkligen en detalj jag tror på.

Det som bekymrar mig är framför allt ökningstakten. Kommer det att gå för snabbt att höja värden på låga nivåer? För långsamt på höga? Jag funderar även på hur jag ska göra, både med egenskapsslag och höjning, när en egenskap ligger på noll (det vill säga symboliserar en av rollens svagheter).
Jag tror att du gör bäst i att speltesta eller simulera lite tärningsslag i alla fall. Jag själv tror att det blir alldeles för lätt på de lägre nivåerna. Vad det gäller högre nivå så är det svårt att säga. Allting beror ju på vilket avanceringstempo du har tänkt för ditt spel. Rent spontant skulle jag själv säga att jag tror på den här takten vad det gäller de högre värdena. Visst, det kan vara lite kämpigt men jag tror inte att det blir alltför överdrivet. Tänk dig ett parti Yatzy; då tycker jag inte att chansen för utveckling trots tärningsantalet som krävs känns så knivig; mer lagom.

Möller

Hubert Hortlax
Det beror ju ganska mycket på hur ofta du slår färdighetsslagen, och vad du vill uppnå för berättelse såklart.

Ett slag per scen som ungefärligt maxium, men i hur stor andel av scenerna slår man överhuvudtaget ett tärningsslag?

Vad är det för typ av berättelser du vill ha? Långsamt undersökande, dekadent noir eller episk fantasy komprimerat till en kväll? Om svaret inte är det sista känns det som om takten kan vara lite snabb.

Jag kom och tänka på en liten addition som gör takten långsammare, men som infattar lite bokföring.

Varje gång man rullar enbart 6:or så bokför man ett kryss. När kryssen är lika många som ens nuvarande färdighetsvärde ökar ens färdighetsvärde med 1

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Bobby Magikern said:
Jag funderar just nu på en mekanik för att höja spelvärden i mitt hemmabygge. I grunden: egenskapsslag använder sig av ett antal T6 (vanligen mellan 1 och 5 stycken) vilka slås, varpå man räknar varje tärning som visar 4-6 som en framgång. Ganska basal White Wolf/Burning Wheel/Lady Blackbird-pöl, alltså. Tärningsslag slås då något viktigt står på spel och gäller vanligen för en hel scen så länge omständigheterna inte förändras (Let it ride, typ).

Min tanke är nu att en egenskap höjs då samtliga slagna tärningar visar 6. Jag gillar detta eftersom det (1) innebär att det blir svårare och svårare att höja egenskaper utan att man måste hålla på och fippla med poängkostnader och liknande och (2) ger en omedelbar jackpotkänsla när de där sexorna kommer upp.

Utan att ha någon koll och något större intresse av regler så måste jag nog säga att jag blev lite kär i din regelmekanik här

Christoffer

It's all pig.
Vad vill du komma åt med avancemanget? Mest en simulering av att bli bättre eller något speciellt beteende eller liknande? Det känns som rätt viktiga punkter innan man kan svara på om något sker för snabbt eller hur man ska lösa vissa av de funderingarna du har.

Men, diggar yatzykänslan, sådär direkt feedback.

Snow

Swashbuckler
Steget från 1 till 2 kommer ju att komma rätt lagom. Ett per spelmöte max. Men efter det kommer det att gå långsamt. 2-3 kommer efter ett tag, sen känns det helt omöjligt. När man väl höjt till 2 kommer det säker att ta 10 spelmöten innan man höjer ett värde (om man slår 10-20 slag per möte).

rjonas

Hero
6
36
216
1296
7776

Man har ju bevittnat en yatzy i sexor på ett slag men det händer inte ofta. Det sköna är ju att höga värden blir så sällsynta att de betyder något.

anth

Vetefan
Att slå 4-6 på en T6 är detsamma som att singla slant, T2.
Det gör egentligen inget om man bestämmer sig för att slå högt, slå lägt, slå udda eller slå jämnt.
Mitt förslag är att man ska slå lågt: 1-3.
Första gången blir man bättre om man slår en 1:a.
Andra gången blir man bättre om man slår två 1:or eller två 2:or.
Tredje gången blir man bättre om man slår tre st 1:or, 2:or, eller 3:or.
o.s.v.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Självfallet missade jag i mitt inlägg det viktigaste: vilken spelstil jag hade tänkt mig. Jag skyller på att jag skulle ut och dricka öl.

Nåja, det jag framför allt har tänkt mig är kampanjer av halvlångt till långt format. Antingen "miniserie" eller "såpopera", typ. Är kanske förbättringstakten så låg på högre nivåer att skillnaden däremellan inte blir så relevant?

Det jag också funderar på: borde jag ha någon annan avancemangsmekanik? Jag måste ju redan ha ett lite annat system för att sköta grejer som inte är de där egenskaperna som rankas 0-5 (dvs aspekter och specialförmågor). Borde det finnas ett sätt att vikta tärningsslag så att det blir lättare och lättare att höja?

Man Mountainman

Storsvagåret
Som rjonas påpekar minskar ju sannolikheten geometriskt, så att, ja, på höga nivåer blir "avancemang" i stort sett icke-förekommande.

solvebring

Superhero
Nåja, det jag framför allt har tänkt mig är kampanjer av halvlångt till långt format. Antingen "miniserie" eller "såpopera", typ.
Då tror jag definitivt på takten som blir av att lyckas slå 6 på samtliga tärningar på hög nivå, eftersom man inte vill utvecklas för snabbt och "bottna" tidigt i en längre kampanj. Däremot så synkar detta fortfarande dåligt med de lägre nivåerna. Det är ju kanske inte så bra, man vill ju helst ha en jämn takt med snäppet lättare avancerande till en början; fast nu antar jag utifrån mig själv och vet inte riktigt vilka stadier av svårighet som du själv önskar?

Det jag också funderar på: borde jag ha någon annan avancemangsmekanik?
Det vore kanske inte alls dumt eftersom denna mekanik riskerar att (är) vara ojämn överlag mellan låga och höga värden. Som andra nämnt vore det kanske en idé att utgå från "all 6" och föra det vidare i ännu ett steg, det vill säga att bara sexor i sin tur genererar något som på längre sikt i sin tur genererar avancerande.

Borde det finnas ett sätt att vikta tärningsslag så att det blir lättare och lättare att höja?
Jag är möjligen efterbliven eller inte tillräckligt insatt i tärningsmekanik men vad innebär "att vikta" tärningsslag? Av meningen att döma; önskar du helt enkelt hitta en mekanik som gör det lättare att avancera ju bättre man blir?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det jag framför allt tänkte med att "vikta" slag är som följer: man har en viss poängresurs som kan nyttjas för att skaffa roliga förmågor. Denna poängresurs skulle kanske kunna användas för att köpa "garanterade sexor". Det vill säga, om jag har fyra i en viss egenskap och har köpt en "garanterad sexa" i den så kommer det att räcka med att slå tre sexor för att höja den.

Annars har jag mest tänkt att om man är för jävla bra på sin egenskap så ska man ge sig in i svåra situationer där antalet tärningar man slår reduceras, så att man får lättare att höjas med svårare att lyckas.

solvebring

Superhero
Bobby Magikern said:
Det jag framför allt tänkte med att "vikta" slag är som följer: man har en viss poängresurs som kan nyttjas för att skaffa roliga förmågor. Denna poängresurs skulle kanske kunna användas för att köpa "garanterade sexor". Det vill säga, om jag har fyra i en viss egenskap och har köpt en "garanterad sexa" i den så kommer det att räcka med att slå tre sexor för att höja den.

Annars har jag mest tänkt att om man är för jävla bra på sin egenskap så ska man ge sig in i svåra situationer där antalet tärningar man slår reduceras, så att man får lättare att höjas med svårare att lyckas.
Ah, me like. Det där är verkligen bra alternativ för att ge spelarna en ärlig chans och att lägga en lagom-slöja på det hela. Problemet med att det ruskar för fort till på de lägre värdena kvarstår dock; om jag inte missar något?
... Jag kan bara uttala mig från vad mina uppfattningar om vad smidiga tärningssystem är. Jag är med andra ord usel på matte och ingen sannolikhetsrunkare.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag hade tänkt mig att man aldrig kan köpa lika många "garanterade sexor" (och det begreppet behöver verkligen ett bättre namn om jag nu ska använda det) som egenskapsvärdet: har man till exempel värdet fyra i sin egenskap kan man max köpa tre garantier. En sexa måste man ändå slå.

solvebring

Superhero
Fast det gör väl inte så stor skillnad om mitt värde är t.ex. 1-2? Det är ju relativt stor chans att slå 1-2 sexor då vilket genast avancerar. Fast iof vet jag inte hur pass "dålig" man är med ett värde på t.ex. 1-2 respektive 3 osv?

Mäts svårigheten också ungefär som i t.ex. nya WoD?
... Förövrigt finns det bonus vs avdrag på pölarna?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Bobby Magikern said:
Denna poängresurs skulle kanske kunna användas för att köpa "garanterade sexor".

Jag har inget djupare att säga men jag gillar de här grejerna skarpt. Jag tror de har sköna bieffekter på spelandet båda två.

Christoffer

It's all pig.
Bobby Magikern said:
Tycker det här låter bra. Det enda jag kan känna själv, och det har mest med mig själv att göra, är att i ett sådant system, där jag själv bestämmer mig för att trots att jag är skjuten i magen, trots att min fackla precis slocknat och alkoholen har börjat sätta in, så fortsätter jag ner längs kloakgångarna med min gamla hederliga revolver i handen, så är det ändå rätt liten chans att avancera. Säg att allt detta minskar mig till en tärning, det är ändå bara en chans av sex? Det skall mycket till i fiktionen för att beslutet skall vara självklart. Jag tror jag skulle vilja ha ett tydligare och säkrare incitament för att faktiskt ändra ett beslut och inte fara hem och sova ruset av mig och ta lite värktabletter. Ett sätt att öka chanserna och få mer input till systemet vore att ge avancemang på när alla sexor visas eller när alla visar misslyckanden. Då skulle jag gladjeligen kasta mig vidare ner vrålandes längs kloakgångarna att de borde gömma sig, för snart kommer jag, full, skadad men jäääävligt arg. Eller nått. :gremsmile:

Men gillar det, som du säger, alla sexor uppe ger instant feedback. Men det hela handlar också om hur mycket avancemang du vill ha? Om tanken är kortare kampanjer kanske det kommer bli rätt sällsynt om alla skall visa sexor.

Ram

Skev
För att det inte skall bråka alltför mycket med höjningsregeln, skulle det inte vara vettigt att man fick köpa en garanterad femma i stället? Om nu inte sexorna och avancemanget är en feature snarare än en bug vill säga. :gremgrin:

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Poppe said:
Bobby Magikern said:
Tycker det här låter bra. Det enda jag kan känna själv, och det har mest med mig själv att göra, är att i ett sådant system, där jag själv bestämmer mig för att trots att jag är skjuten i magen, trots att min fackla precis slocknat och alkoholen har börjat sätta in, så fortsätter jag ner längs kloakgångarna med min gamla hederliga revolver i handen, så är det ändå rätt liten chans att avancera. Säg att allt detta minskar mig till en tärning, det är ändå bara en chans av sex? Det skall mycket till i fiktionen för att beslutet skall vara självklart. Jag tror jag skulle vilja ha ett tydligare och säkrare incitament för att faktiskt ändra ett beslut och inte fara hem och sova ruset av mig och ta lite värktabletter. Ett sätt att öka chanserna och få mer input till systemet vore att ge avancemang på när alla sexor visas eller när alla visar misslyckanden. Då skulle jag gladjeligen kasta mig vidare ner vrålandes längs kloakgångarna att de borde gömma sig, för snart kommer jag, full, skadad men jäääävligt arg. Eller nått. :gremsmile:

Men gillar det, som du säger, alla sexor uppe ger instant feedback. Men det hela handlar också om hur mycket avancemang du vill ha? Om tanken är kortare kampanjer kanske det kommer bli rätt sällsynt om alla skall visa sexor.
håller med, kör med t4 istället :gremsmile: