Nekromanti Avancemangstakt

Christoffer

It's all pig.
Pilzeman said:
t4 har ju tyvärr inte fyrorna uppåt, så det blir inte samma tydliga feedback.
Om alla visat spetsen uppåt avancerar man. Enkelt, smidigt och konstant och omedelbar feedback!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ram said:
För att det inte skall bråka alltför mycket med höjningsregeln, skulle det inte vara vettigt att man fick köpa en garanterad femma i stället? Om nu inte sexorna och avancemanget är en feature snarare än en bug vill säga. :gremgrin:
Tanken var att det skulle vara ett direkt sätt att påverka höjningsreglerna. Den garanterade sexan skulle nog inte ens räknas som en automatisk framgång, utan bara finnas där för att göra det lättare att styra hur man höjer sina egenskaper.

Mukwa

Swashbuckler
Det är ett jäkligt smidigt system och jag gillar principen med jackpotkänslan.

En fråga:
Hur många tärningar använder man när man är "dålig", "normalbra" och "bäst"?
Den frågan har ju inte lyfts vad jag sett, och jag anser att den har betydelse. Ju lägre skala du har, desto fortare kommer rollpersonerna att avancera.

Har du en skala från 1-5 (där 5 är pöl-cap) så går det ju ganska fort. Har du däremot en skala från 1-100 så är det så osannolikt att det som hände i Harrysburg känns mer sannolikt, men bara nästan.

Jag skulle inte vilja ha den här regeln om skalan sträcker sig längre än till 10, och inte ens då är det särskilt sannolikt att man någonsin når 10. Men jag tycker också att det är roligare om rollpersonerna avancerar i ungefär varje äventyr.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Skalan på egenskaper går vanligen från 0 (kass) till 5 (jättebra) och, i osannolika fall, ännu högre. Dessutom kan andra företeelser lägga till en eller två tärningar.

Det är också lite av saken: egenskaperna är inte det enda som kan avancera. De är de enda värden man använder för att slå tärningar, men det finns också andra specialgrejer som kan läggas till -- man kan lära sig diverse särskilda förmågor och liknande, och rollpersonens aspekter kan förändras. Och där har jag knappt ens börjat skissa på hur det systemet ska fungera...

Snow

Swashbuckler
solvebring said:
Fast det gör väl inte så stor skillnad om mitt värde är t.ex. 1-2? Det är ju relativt stor chans att slå 1-2 sexor då vilket genast avancerar. Fast iof vet jag inte hur pass "dålig" man är med ett värde på t.ex. 1-2 respektive 3 osv?
Genast och genast... att slå två sexor är 1 på 36. Det beror ju givetvis på hur många slag man slår under ett spelmöte. Vi brukar slå kanske fem slag per spelare. Och då höjer man ett värde ca var sjätte spelmöte, det tycker inte jag är för ofta. Mixar man det med att kräva en sexa kanske man höjer lite oftare, borde bli bra.

Nackdelen med systemet (om det nu är tänkt för folk utanför Bobbys grupp) är att det blir högst individuellt hur mycket man höjer, eftersom olika grupper slår olika många slag, ibland inte helt motiverat. I expert fanns ju fenomenet att folk gick runt i lägret och smög eller hoppade för att samla ep. Inget jag sysslade med. :gremsmile:

Däremot kommer jag med ett leende ihåg när någon skulle väcka min magiker med en brinnande sticka under min fotsula. Min reaktion blev: "Jag sparkar", slår perfekt och inkasserar 4 ep. Slagsmål gick från 4 till 9. :gremsmile:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Den där sortens smygande, hoppande, väderspåande eller vad man nu höll på med har inte något stöd i hur systemet faktiskt använder tärningsslag. Jag har spelat nog med Expert för att inte vilja ha med det.

Snow

Swashbuckler
Bobby Magikern said:
Den där sortens smygande, hoppande, väderspåande eller vad man nu höll på med har inte något stöd i hur systemet faktiskt använder tärningsslag. Jag har spelat nog med Expert för att inte vilja ha med det.
Jag håller helt med. Blev inte klok på om systemet bara är för hemmabruk eller något annat?

För övrigt: kanske en extra krydda om de garanterade sexorna även är garanterade ettor. Man ökar chansen att höja sig, men även risken att misslyckas (ev fumla). Det skulle simulera Hybris eller att man tänjer på sina gränser. Om man spelar säkert köper man inga sexor, men det är inte speciellt lärorikt att ta det säkra före det osäkra. Men när man tar i för kung och fosterland och tänjer sina gränser, då kan man lära sig något nytt.

solvebring

Superhero
Genast och genast... att slå två sexor är 1 på 36. Det beror ju givetvis på hur många slag man slår under ett spelmöte. Vi brukar slå kanske fem slag per spelare. Och då höjer man ett värde ca var sjätte spelmöte, det tycker inte jag är för ofta. Mixar man det med att kräva en sexa kanske man höjer lite oftare, borde bli bra.
Ja, du har så rätt så rätt. Med det låga antalet slag per spelmöte så gör det en väldig skillnad.

Nackdelen med systemet (om det nu är tänkt för folk utanför Bobbys grupp) är att det blir högst individuellt hur mycket man höjer, eftersom olika grupper slår olika många slag, ibland inte helt motiverat. I expert fanns ju fenomenet att folk gick runt i lägret och smög eller hoppade för att samla ep. Inget jag sysslade med.
Mjo, fast Bobbys sista ändring gör ju en viss rättvisa i det, att alla spelare alltid har möjligheten att påverka sina slag.

Mukwa

Swashbuckler
Ok. Så då är det ytterst ovanligt att någon behöver slå mer än 4 sexor för att avancera till den "högsta" nivån?
Det är ju fullt möjligt. Då kanske systemet går lite väl fort, men det går ju att ha en begränsning om +1 nivå per speltillfälle.

Bara för att vara sån... Hur avancerar man från 0 till 1 när det är lite svårt att slå en sexa med 0 tärningar?