Swedish Chef;n108865 said:
Vad tycker du om avancerade stridssystem (exempelvis Eon/ Western)....
För tjugo år sedan tyckte jag det var världens grej, så till den grad att jag var med och skrev ett av dem och stoppade in en massa detaljer.
Nu för tiden slipper jag helst.
Vad har det för Nackdelar?
Jag orkar inte lära mig dem.
Vad är Fördelarna med det?
De säljer.
Vilka spel tycker du har bra stridsregler och varför är dessa bra?
Doctor Who: Adventures In Time And Space, för det premierar att man uppträder i samma anda som i tv-serien: först agerar de som snackar, sedan de som springer, därefter de som meckar, och slutligen de som slåss. Så väljer du att slåss så är risken stor att du antingen är omkullpratad, förbisprungen, eller instängd av någon ämlans rymdturist med en sonisk skruvmejsel som drar ner den där pansardörren, innan du får chansen att skjuta. Dessutom är det skitenkelt och snabbt och ger spelare möjlighet att göra Galna Grejer.
Golden Sky Stories: Heart-warming roleplaying, för det har inga stridsregler. Det har ett sätt att lösa situationer som går ut på att man har ett värde som ska över en svårighet, och räcker inte värdet så kan man öka på poängmängden från Feelings- eller Wonder-poängpotterna. Man kan säga att våld är sättet man löser situationen på, men då tycker folk i staden inte om en längre, och det är från staden som man hämtar sina Feelings och Wonder.
Dungeons&Dragons 5, för det är faktiskt busenkelt och man bygger på det allt eftersom man går upp i level. Men i grunden, när det är din tur, slå ett anfallsslag mot motståndarens AC. Lyckas du, slå skada. Fienden få så mycket ont. Klurigheten i D&D5 (och de flesta D&D-iga spel) kommer av att man börjar med ett fåtal varianter av den där – standardanfall, någon specialare som kan användas någon gång om dagen, någon annan specialare som gör mer skada men har någon annan begränsning, eller liknande – men allt eftersom man går upp i level så får man fler möjligheter. Men poängen är att man lär sig dem allt eftersom.
Panty Explosion, för det är objektivt världens bästa rollspel! När du vill göra något, säg vad du vill göra och hur du vill göra det. Hur du vill göra det avgör vilken av ens fem elementära aspekter man använder. Varje sådan är en pöl om mellan 1 och 5 tärningar. Du får satsa hur många du vill ur pölen, från en till allihop. Det väljer du själv, men när de har använts så har de använts och pölen återställs inte förrän i nästa scen. Sen slår du så många tärningar som du satsar. Får du minst en 5+ så lyckas du med din handling, och din bästis beskriver vad som hände. Misslyckas man så är det rivalen som beskriver vad som hände.
"Så vilken tärning slår man?" hör jag vän av ordning fråga. Det beror på hur poppis du är. Är du mest poppis så får du slå tiosidiga tärningar. är du minst poppis så får du slå sexsidiga tärningar. Alla andra får slå åttasidingar. Och mest och minst poppis avgörs genom omröstning varje dag i spelet.
"Och vem är den här bästisen och rivalen?" Jo, varje spelare utser en annan spelares rollperson som sin bästis, och en annan som sin rival. Rivalen beskriver alltid när man misslyckas, och bästisen beskriver alltid när man lyckas, såvida man inte använder psykiska krafter, för då är det rivalen som beskriver även när man lyckas under resten av scenen.
"Och hur mäter man skada?" På två sätt. Det ena är att man misslyckas tre gånger i rad i en scen. Då är man ute. Det kan vara för att man blir skadad och medvetslös, eller för att man kastas ut, eller bara för att man säger "screw you, guys, I'm going home!" Det andra sättet är att det blir en konsekvens av ens önskade handling som man tar hänsyn till när man fortsätter med ståryn.
"Men vänta nu, om jag säger att jag dödar Hans…" – "Hanako. Ni spelar japanska skolflickor med eller utan psykiska krafter som råkar ut och/eller är för hemska monster." – "…okej, Hanako. Om jag säger att jag dödar Hanako genom att, öh…" – "…spränga hennes huvud med dina knappt kontrollerbara telekinetiska krafter?" – "…öh, kan jag det? Dör Hanako då?" Jajjemen! Kladdigt dessutom, eftersom rivalen förmodligen beskriver hur huvudet exploderar så att blod och hjärnsubstans skvätter mot taket och ditt ansikte och din skoluniform och dessutom lägger till att hela skolklassen får total panik och från och med nu betraktar dig som ett ogudaktigt monster, delvis på grund av dina lysande röda ögon och att du svävar två fot över marken och att varenda lysrör i klassrummet exploderar. Livet är hårt när man är en japansk skolflicka med psykiska krafter. Men poängen är att du faktiskt kan ha ihjäl vem som helst med en handling.
Se, Panty Explosion litar på att du är en vuxen spelare som vill berätta en cool ståry och att ni inte sabbar för varandra.