Skitsegt inlägg om avatarer och lite OT
Shit, jag är galet sen med att skriva om mina avatarer men jag får skylla det på att jag inte har internet. För det gör jag hellre än att låta bli att skriva i tråden; jag älskar avatarer.
Jag är inte riktigt säker på vad jag hade för avatarer i början av min karriär på rollspel.nu. Jag vet iaf att innan jag hade min lilla Alfons-serie så hade jag en bild på både James Brown och Usagi Yojimbo.
<TABLE border=0>
<TR>
<TD>
</TD>
<TD>
</TD>
<TD>
</TD>
</TR>
</TABLE>
Jag börjar i alla fall med mina bilder på Alfons Åberg. Historien bakom honom ligger i att jag låg i valet och kvalet av att anamma skinhead-stilen för länge sedan och jag kände mig lite som Alfons. Speciellt i hans lilla vemodiga bild där han står och suckar uppgivet med sin lilla »Trojan Reggae«-tröja. Liten (som jag), skinnad (som jag), reggaeförtjust (som jag) och lite smådeppig (som jag) men samtidigt med attityd (som .. jag). Men sen så kändes det lite tråkigt att bara ha en deppig Alfons så jag kokade ihop två glada små jäklar också. Han är ju en smarrig liten grabb helt enkelt. Kanske det bästa som Sverige producerat om man bortser från Jan Johansson och Kroppkakor. Medan jag höll på med serien så fick man helt plötsligt ha lite störra avatarer. Då valde jag att ha en avatar på röd bakgrund med en gul stjärna och Alfons. Lite för att hinta om min politiska ställning. Problemet var dock som med de andra Alfons-bilderna att allt var skitfult.
Jag bytte dock illa kvick för att det inte såg bra ut och valde istället att ha en stiliserad bild av mig själv. Det var ett ännu värre val. Hehehe... usch. Så jag bytte ganska kvickt har jag för mig och gick tillbaka till lille Affe.
Efter ett tag så kände jag dock för att släppa Sveriges yngsta skinhead och valde istället att slänga upp en bild av en annan idol; John Coltrane. 10 softhetspoäng till katten som vet vilket omslag bilden är tagen ifrån. Älskar verkligen Johns ansiktsuttryck på bilden. Han ser så kompromisslös och hängiven ut.
När jag hade haft Coltrane ett tag så kickade jag hans funky ass to the curb. Jag lade istället upp en liten bild av mig själv som jag än idag är väldigt nöjd med. Min första Illustrator-bild någonsin och dessutom gjord på frihand. Det visade sig dock att jag inte var den ende som gillade den då någon annan katt på forumet snattade den och bara tog bort min jazziga lilla skäggbit på hakan. Har för mig det var Arvidos som ertappade honom. Kul var det i alla fall.
<TABLE border=0>
<TR>
<TD>
</TD>
<TD>
</TD>
</TR>
</TABLE>
Narcissismen var dock lika hype som inte alls och jag slängde istället upp ett vackert leende signerat Big Youth. Ni som inte vet vem stora ungdomen är behöver sätta sig vid turntablen och lyssna in sig lite mer på Jamaicas tyngsta toasters/deejays. För han är the natty universal dread och helt enkelt en av de hippaste hönsen på den här sidan av Kinston Town. När jag fyllde år förra året eller om det var någon annan festlighet så böt jag dock ut honom mot den lite mer vulgära Youth-versionen där han färgat sina tänder i Selassie I's röd, guld och grönt. Avataren använder jag än idag om det inte var lite avbrott för annat...
<TABLE border=0>
<TR>
<TD>
</TD>
<TD>
</TD>
</TR>
</TABLE>
...så som just Selassie I, Negus Negusta, Kungen av Kungar, Herren av Herrar, Ras Tafari, det segrande lejonet av Judah stam. Skrev nog inte ett inlägg under den tiden han var uppe. Hängde inte särskilt mycket på internet den tiden har jag för mig.
Jag bytte användare efter det (exit - kalcidis menelik; enter - alovesupreme) och valde istället att ta tillbaka bilden på John Coltrane. Men sedan bytte jag till en bild på mig själv för jag är en narcissist innerst inne ändå. Dessutom såg jag
rough an tough like a tiger ina dread babylon ut. Efter en tids användande av den så tröttnade jag och gick tillbaka till likkle yout' och min gamla användare.
Nu har du läst novellen om mitt liv och kan istället läsa lite skivtips;
Tommy McCook - Blazing Horns/Tenor In Roots - Tenor Saxofonisten som var med och startade de övertunga Skatalites var minst lika tung under sin reggaeperiod. Här på Yabbys tyngsta rytmer. Smarrigare än smarrigast.
Trinity - Shanty Town Determination - Trinity släppte den helt underbara låten »Three Piece Suit« på Alton Ellis gamla dänga »Still In Love With You« (medelold-school-katterna kanske känner igen den som rytmen på Althea & Donnas »Uptown Top Ranking« och new-school-katterna kanske känner igen den på den upphottade rytmen till Sean Pauls »I'm Still In Love«). Efter det katapulterade hans karriär och han blev en av de största deejaysen i Jamaica i samma skola som den framlidne U-Roy. Den här skivan tar upp åren innan han blev störst då han däremot rider de största rytmerna Yabby U släppts ifrån sig. Hur bra som helst.
Yabby You - Conquering Lion - Yabby You kanske var den duktigaste producenten någonsin från Jamaica. Hans första skiva, Conquering Lion, släpptes efter att han kommit ur sjukhuset med en rad kroniska sjukdomar. Yabby hade nämligen hela sitt liv levt i extrem fattigdom och därmed så ådrog han sig en hel del hemskheter till sjukdomar som han inte hade behövt. Det innebär i sin tur att eftersom han hade så starka musikaliska idéer och inte hade en slant i fickan så tyckte ett av Jamaicas hetaste husband att de skulle hjälpa honom gratis. Long story short; klassikernas klassiker med några av de bästa reggae-låtar som gjorts. Jesus Dread!