Mer funderingar kring att bli avbruten...
Nu då jag läser igenom tråden ser jag att vi talar om 2 saker.
Min tanke var ursprungligen att spelledaren beskriver en miljö. Igår funderade jag ut en bar dit spelarna kom in och hade en hel del fantasifulla karaktärer som befolkade baren. Karaktärer jag definitvti skulle velat beskriva klart. Allt för att få en stämning. Dessutom vill jag att spelarna ska få en full överblick av miljön.
Däremot kan det finnas rp som är hetlevrade, som inte tar in hela miljön och vill avbryta med en handling. Det kan stoppas av en spelare som vill ta in hela miljön.
Genom att spelledaren placerar 1T20 mitt på bordet illustrerar han att han har micen. En spelare KAN inteagera men genom att T20 ligger där innebär det att det är en scen som kräver beskrivning av olika skäl och som INTE kommer leda till att något hemskt kommer hända innan scenen är färdigbeskriven, vilket verkar ha varit diskussionen i detta inlägg. Då SL tar bort T20 är det fritt fram att agera.
Jag är ute efter att få spelarna att få en känsla för baren, gläntan, borggården och vill förmedla den. Inte för att överraska dem utan för att beskrivningen innehåller sådant de senare kan agera på: Vem var kvinnan i hörnet, soldaterna vid bordet, droiden som just kom in.
Jag har svårt att se problemet med en miljöbeskrivning av den här typen. Att avbryta en spelledare i detta borde bara vara pga att en karaktär inte tar in hela miljöer utan agerar hej vilt?
Det här handlar inte om att pacera RP i skiten genom en monolog. Det handlar om att få ge beskrivningar att agera på då det INTE brinner i knutarna. En T20 på bordet illustrerar detta. En utebliven T20 på bordet indikerar att vad som helst kan hända och spelarna kan hoppa in när som helst.