Nekromanti Aventyr till DoD

G

Guest

Guest
Jag ar sen en tid tillbaka valdigt nyfiken pa DoD, och vill garna stodja svenska rollspel.

Jag spelar i vanliga fall D&D, men skulle nu vilja veta hur det ser ut med tillgangliga aventyr pa DoD marknaden? Finns det gott om dem? Och vilka ar dem basta?

solvebring

Superhero
Ett gammalt äventyr till äldre utgåva heter Enhörningshornet, och är enligt mig ett riktigt kalasäventyr. Det bästa jag spelat som spelare... Sedan finns det ju en massa på riotminds sida också - här!

Själv spelar jag dock inte DoD6, och diggar inte riotminds-prylar, utom Vldhjarta då vill säga som faktiskt är ett mycket underhållande och bra äventyr... Har inte spelledat det än, men läser det just nu - och det verkar bra, och de flesta verkar ha gett det bra betyg så...

Dimfrost

Special Circumstances
Det finns tre tryckta äventyr till senaste utgåvan av DoD: Vildhjarta, Snösaga och Eldsjäl. Jag har inte läst Eldsjäl och jag kan inte rekommendera Snösaga, men Vildhjarta är verkligen mysigt. Sedan finns det ett antal äventyr att ladda ner från Riotminds hemsida, varav jag har hört mycket gott om Vinterskogens hemlighet och Trollkvinnans gåta, bland andra. Till tidigare versioner av DoD finns det hur mycket äventyr som helst, men de går knappast att få tag på i handlen längre.

/Dimfrost

Johan K

Gammal & dryg
Det finns en hel del bra äventyr där ute ja..
För att nämna några så finns ju t. ex Vildhjarta, Trollkvinnans Gåta(tror bestämmt att det äventyret hette så), Vinterskogens Hemlighet.. De äventyren ha en kalr & fin sagostämmning i sig & är ruskigt kul att sl:a faktsitk.
Sedan så har jag läst den trilogi som Brunalven har gjort, den är åxå bra.. Tyvärr har jag inte spelat den ännu, skall dock göra det när jag lirat kalrt Snösaga.

Hoppas du har det lika skoj som jag ahr haft det med dessa äventyr !!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Recensioner

Av någon anledning så är inte Snösaga recenserat på rollspel.nu, men en sökning på Snösaga i mitt namn borde generera en hel del om äventyet i fråga.

Här har ni i varje fall recensionerna av

Vildhjarta och Eldsjal (aj!).

- Vulf

G

Guest

Guest
Dum fraga...

Gar det att anvanda gamla DoD Expert aventyr till Dod6?

Kan man konvertera dem hyfsat enkelt eller?

Jag har namligen en hel del gamla DoD grejer kvar sen tidigt 90-tal, sa det vore intressant att ateruppliva dem igen!

solvebring

Superhero
Re: Dum fraga...

Du, mitt DoD består av blandade regler från olika äldre utgåvor och husregler... Och jag kan säga att man kan modifiera bäst man vill med allt, lika svårt och lätt bara. Då det kommer till DoD är sådant oftast mycket lätt.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Det har skett en del förändringar. I stort sett är de följande:

Grundegenskaperna Spiritus (SPI) och Perception (PER) har tillkommit. SPI täcker numera rollpersonens magiska förmåga, medan PSY endast mäter viljestyrka, mental hälsa och liknande.

Reglerna för kroppspoäng har ändrats. Räkna med mer D&D-mässig uthållighet på personerna.

Stridsreglerna har gjorts mer komplicerade. Personer har numera Stridskapacitet (kan liknas vid Base Attack Bonus), vilken delas upp på attacker och pareringar och "boostas" med vapenfärdigheter.

Magi har förändrats, så att det inte längre finns olika magiskolor och besvärjelseanvändande fungerar på ett annat vis än tidigare (det är närmre knutet till SPI).

Sedan har det givetvis gjorts vissa smärre ändringar i färdighetslistan och liknande.

Så svaret är: ja, du kan använda dina gamla äventyr till nya DoD, men var beredd på att göra lite konverteringsjobb. Något annat som kan vara värt att nämnas är att den värld som används i nya DoD, Trudvang, inte har något med gamla Ereb Altor att göra. Men det kan man ju ändra på när man spelar.

Personligen skulle jag faktiskt säga att systemet i Mutant: Undergångens Arvtagare ligger betydligt närmre gamla DoD, men då får man bereda sig på att göra mer arbete för att anpassa regelsystemet till världen (Mutant saknar regler för magi och andra fantasygrejer).

G

Guest

Guest

Intressant. En del konverteringsarbete tycker jag ar helt ok. Jag har vanan inne fran D&D/ADD....

Mutant ar ett spel som var spelgrupp ar mycket intresserat av, och det skulle inte forvana mig om vi sitter mitt i den forbjudna zonen innan forsta snon har fallit!