En av mina stora svagheter som bybo är att jag kan bli väl enkelspårig. Det har hänt inte så få gånger att jag landat i ett resonemang om någons ulvighet och sedan bara hamrat vidare utan att pröva alternativa tankesätt (
@Basenanji har blivit utsatt några gånger!). I det här spelet finns det väl en skugga av det i hur luften gick ur mig när jag förstod att Anthrox inte var ulv. Så jag fattar att det är lätt hänt att fastna i tankegångar.
Nåja, hur som helst: röstar vi ut en bybo den här rundan kommer vi antagligen att förlora. Jag är bybo och vi (det vill säga ni) måste orka och våga pröva alternativa scenarion och läsningar än den vi gör av spelet just nu. Det här är inte rundan att slentrian-följa John/Impetigo för att han verkar så säker på sin sak. Det är slappare (och betydligt farligare) spel än att missa deadline i R1.
Anthrox skrev ett längre inlägg om min R1, bra! Bra att någon faktiskt prövar att läsa, analysera och tänka själv istället för att bara följa Impetigos hela hand. Problemet med Anthrox inlägg är att det är skrivet med "Vimes är 100 % ulv" som utgångspunkt. Är det där man börjar kommer förstås alla inlägg vara ulviga. Då landar man i märkligheter som att påstå att jag är glad i att röda folk som är bybor, för att i andetaget efter prata om hur jag grönade Anthrox på grund av smulorna. Eller som i att det var märkligt outade Anthrox roll ("Vimes som annars är så noggrann med att bybor inte ska ge bort information gratis" är nog ett rent faktafel för övrigt), när det som hände var att Basse frågade mig varför jag grönade Anthrox och jag höll på det tills jag hade fått Anthrox godkännande att outa honom. Har du glömt detta helt,
@Anthrox?
Ni kan ju testa att läsa det jag skrivit utan att utgå från att jag är "100 % ulv". Jag garanterar er att det blir en annan läsning.
Hur som helst. Våra ulvar bör vara Impetigo och Octagonal. Det är möjligt att Fjodor är ulv, men knappast troligt.
Vi går igenom det igen:
1. Under hela R1 har Impetigo mig som grön
2. Eftersom jag missade R1:s deadline fick jag röster på mig i starten av R2 (Fjodor och Basse)
3. Impetigo inleder med att säga att ulvarna finns bland mig, fjodor och Octa (enda möjliga i och med att Basse och Anthrox är bekräftat gröna), och röstar på Octa
4. Anthrox och Basse säger att ulvarna är jag och Impetigo
5. Impetigo börjar hamra hem sitt case att jag är ulv (trots att det tar honom ett bra tag att flytta sin röst från Octa - som ju rimligtvis är hans ulvpolare)
Om vi tittar på ovanstående händelseutveckling och har ulvarnas matchboll i bakhuvudet, kanske vi inte borde vara så glada i att bara rakt upp och ner köpa Impetigos verklighetsbeskrivning? Ulvrationaliteten här är alltså att ulv-Impetigo först är safe och röstar på sin ulvkompis, för att - när han ser att det finns underlag för utröstning av en bybo - gå all in på att avsluta spelet i denna runda. Grejen med fejk-deadlinen är, ur ett ulvperspektiv, körsbäret på toppen av bajsmackan: om rundan stänger extra tidigt är utrymmet för tveksamheter och kritiskt tänkande runt det narrativ han spunnit mer begränsat.
Hela Impetigos Vimes-case bygger på två saker:
1. Premissen att han själv är grön, och
2. Självförtroende i tråden
@Anthrox,
@Basenanji och
@fjodorsenuba: vilka argument har NI för att jag är ulv? Ska vi ha en chans måste ni presentera dem, så att jag kan försvara mig och så att ni kan utvärdera mitt försvar.