Bassejr
Hero
Hej igen, forumet!
Har berättat om den här idén flera gånger förut, men nu har jag elaborerat och definierat den lite mer, så kanske den blir mer intressant.
Avgrunds stjärnans grundhistoria, för er som inte har läst, eller inte minns mina tidigare inlägg:
Berättelsen utspelar sig i en liten del av universumet jag utvecklat. Man kan självklart fortfarande vara kreativ och hitta på eget, men det här är ungeffär Grundäventyret, eftersom det involverar de första riktiga imperierna i avgrundsrymden, och när äventyret är färdigspelat kan det gå att spinna vidare med detta koncept.
Berättelse är uppdelad i 7 delar:
1: En prolog som beskriver det mänskliga lilla ökenriket Bethleria, som inte bryr sig, och inte behöver bry sig om mycket annat än att överleva. Denna är bara en chans för spelarna och spelledaren att lära känna och utveckla världen runt omkring den.
Bethleria ser ut ungeffär som Sverige under Gustaf Vasas tid, och trots att de flesta människorna inte är religösa finns en religös tradition som hyllar skuggan från avgrundsstjärnans kalla, bleka ljus, och många firar dess högtider och bär dess symboler för att det är tradition.
2: En invasion av varulvar utplånar nästan människorna, och de tvingas föra krig mot en massiv arme av bestar. Riket reduceras till ett fåtal byar innan hotet är borta, och stoltheten att vara Bethlerier, och önskan om att se rikets storhets tid komma tillbaka, leder till del 3.
3: Bethleriska rikets återuppståndelse och den mänskliga rasens expansion, samt kriget de för mot Trollen och Jättarna, vilket resulterar i att de flyr ut i vildmarken.
4: Det fjärde kapittlet handlar om hur en liten grupp varulvar återfår medvetande, bryter sig ut från deras gamla flock för att bilda Kånungariket Karraga.
5: Det femte kapittlet motsvarar det tredje, men detta handlar om hur Karraga utvidgas och så småningom allierar sig med de shamanistiska och modiga Orkerna, och binder förbund med de Exil-drivna Trollen och jättarna, med löfte om att ge deras hemland tillbaka.
6: Den sjätte delen handlar om hur rollpersonerna utforskar den så kallade Avgrunden, vilket är två Massiva, resursfulla, och farliga vildmarks öarna som ligger mellan Karraga och Bethleria.
7: När Avgrunden väl är tämjd och utforskad av endera eller båda sidor, händer de oundvikliga. Bethleria, för att hämnas sitt pinsamma nederlag mot varulvarna, och Karraga, för att stoppa människornas våldsamma frammarch, går i krig mot varandra, och spelarnas och rollpersonernas handlingar avgör utkomsten.
Under de första tre delarna får spelarna ta rollerna som människor som kämpar för det Bethleriska riket. Under del 4 och 5 får de ta rollerna som de första Lycans, Självmedvetna varulvar, som kämpar för att överleva, och finna sin rättmätiga plats i världen. I del 6 och 7 får spelarna dock välja om de vill spela med Karraga eller Bethleria. Alla spelarna måste spela på samma sida, om man inte vill göra det väldigt komplicerat.
Det finns Alver och Dvärgar i världen. Dvärgarna är skickliga smeder, och bryr sig inte så mycket om annat än att få betalt för sitt ärliga arbete. Alver, däremot, är med intrigfulla. Smidigare än dvärgarna, och mer krigiska av sig, är de vanligare som spanare, svärdsmän, eller bågskyttar. Det är vanligt att Alver och Dvärgar jobbar tillsammans som Legosoldater. Inga dvärgar eller alver har bundit sig till någondera sida i kriget, annat än som legosoldater på mindre uppdrag, men Karraga har en mer possitiv inställning mot andra raser än Bethlerias mer nationalistiska och stolta världsuppfattning.
Jag har ritat kartor och grejer, och håller på att skriva mer detaljerade äventyr för att beskriva händelseförloppet. Systemet jag antagligen kommer använda är Basic Roleplaying D100 system.
Så: Feedback! Låter det mer intressant än förut? Skulle någon här rentav vela spela äventyret när det är klart? Tror ni att det hela kommer att gå hem hos ett gäng halv-amatörer som tycker om rollspel?
Har berättat om den här idén flera gånger förut, men nu har jag elaborerat och definierat den lite mer, så kanske den blir mer intressant.
Avgrunds stjärnans grundhistoria, för er som inte har läst, eller inte minns mina tidigare inlägg:
Människorna hade ett storslaget imperium som spände sig så vitt att de färdades mellan sfäriska humlakroppar som alla var egna länder. När avgrundsstjärnan tändes var den så stor och så ilsken att alla andra stjärnor löstes upp, och planeterna bröts sönder till små klippor och öar. Så småningom blev öarna beboliga igen, och de människor som överlevde började bilda samhällen och kungariken igen, men nya fiender väntar i avgrundsstjärnans kalla, blåa ljus... Moahahahahahaaaa....
Berättelsen utspelar sig i en liten del av universumet jag utvecklat. Man kan självklart fortfarande vara kreativ och hitta på eget, men det här är ungeffär Grundäventyret, eftersom det involverar de första riktiga imperierna i avgrundsrymden, och när äventyret är färdigspelat kan det gå att spinna vidare med detta koncept.
Berättelse är uppdelad i 7 delar:
1: En prolog som beskriver det mänskliga lilla ökenriket Bethleria, som inte bryr sig, och inte behöver bry sig om mycket annat än att överleva. Denna är bara en chans för spelarna och spelledaren att lära känna och utveckla världen runt omkring den.
Bethleria ser ut ungeffär som Sverige under Gustaf Vasas tid, och trots att de flesta människorna inte är religösa finns en religös tradition som hyllar skuggan från avgrundsstjärnans kalla, bleka ljus, och många firar dess högtider och bär dess symboler för att det är tradition.
2: En invasion av varulvar utplånar nästan människorna, och de tvingas föra krig mot en massiv arme av bestar. Riket reduceras till ett fåtal byar innan hotet är borta, och stoltheten att vara Bethlerier, och önskan om att se rikets storhets tid komma tillbaka, leder till del 3.
3: Bethleriska rikets återuppståndelse och den mänskliga rasens expansion, samt kriget de för mot Trollen och Jättarna, vilket resulterar i att de flyr ut i vildmarken.
4: Det fjärde kapittlet handlar om hur en liten grupp varulvar återfår medvetande, bryter sig ut från deras gamla flock för att bilda Kånungariket Karraga.
5: Det femte kapittlet motsvarar det tredje, men detta handlar om hur Karraga utvidgas och så småningom allierar sig med de shamanistiska och modiga Orkerna, och binder förbund med de Exil-drivna Trollen och jättarna, med löfte om att ge deras hemland tillbaka.
6: Den sjätte delen handlar om hur rollpersonerna utforskar den så kallade Avgrunden, vilket är två Massiva, resursfulla, och farliga vildmarks öarna som ligger mellan Karraga och Bethleria.
7: När Avgrunden väl är tämjd och utforskad av endera eller båda sidor, händer de oundvikliga. Bethleria, för att hämnas sitt pinsamma nederlag mot varulvarna, och Karraga, för att stoppa människornas våldsamma frammarch, går i krig mot varandra, och spelarnas och rollpersonernas handlingar avgör utkomsten.
Under de första tre delarna får spelarna ta rollerna som människor som kämpar för det Bethleriska riket. Under del 4 och 5 får de ta rollerna som de första Lycans, Självmedvetna varulvar, som kämpar för att överleva, och finna sin rättmätiga plats i världen. I del 6 och 7 får spelarna dock välja om de vill spela med Karraga eller Bethleria. Alla spelarna måste spela på samma sida, om man inte vill göra det väldigt komplicerat.
Det finns Alver och Dvärgar i världen. Dvärgarna är skickliga smeder, och bryr sig inte så mycket om annat än att få betalt för sitt ärliga arbete. Alver, däremot, är med intrigfulla. Smidigare än dvärgarna, och mer krigiska av sig, är de vanligare som spanare, svärdsmän, eller bågskyttar. Det är vanligt att Alver och Dvärgar jobbar tillsammans som Legosoldater. Inga dvärgar eller alver har bundit sig till någondera sida i kriget, annat än som legosoldater på mindre uppdrag, men Karraga har en mer possitiv inställning mot andra raser än Bethlerias mer nationalistiska och stolta världsuppfattning.
Jag har ritat kartor och grejer, och håller på att skriva mer detaljerade äventyr för att beskriva händelseförloppet. Systemet jag antagligen kommer använda är Basic Roleplaying D100 system.
Så: Feedback! Låter det mer intressant än förut? Skulle någon här rentav vela spela äventyret när det är klart? Tror ni att det hela kommer att gå hem hos ett gäng halv-amatörer som tycker om rollspel?