Nekromanti [Avgrundsstjärnan] - "En varg, En människa"

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Hej igen, forumet!

Har berättat om den här idén flera gånger förut, men nu har jag elaborerat och definierat den lite mer, så kanske den blir mer intressant.

Avgrunds stjärnans grundhistoria, för er som inte har läst, eller inte minns mina tidigare inlägg:
Människorna hade ett storslaget imperium som spände sig så vitt att de färdades mellan sfäriska humlakroppar som alla var egna länder. När avgrundsstjärnan tändes var den så stor och så ilsken att alla andra stjärnor löstes upp, och planeterna bröts sönder till små klippor och öar. Så småningom blev öarna beboliga igen, och de människor som överlevde började bilda samhällen och kungariken igen, men nya fiender väntar i avgrundsstjärnans kalla, blåa ljus... Moahahahahahaaaa....

Berättelsen utspelar sig i en liten del av universumet jag utvecklat. Man kan självklart fortfarande vara kreativ och hitta på eget, men det här är ungeffär Grundäventyret, eftersom det involverar de första riktiga imperierna i avgrundsrymden, och när äventyret är färdigspelat kan det gå att spinna vidare med detta koncept.

Berättelse är uppdelad i 7 delar:

1: En prolog som beskriver det mänskliga lilla ökenriket Bethleria, som inte bryr sig, och inte behöver bry sig om mycket annat än att överleva. Denna är bara en chans för spelarna och spelledaren att lära känna och utveckla världen runt omkring den.
Bethleria ser ut ungeffär som Sverige under Gustaf Vasas tid, och trots att de flesta människorna inte är religösa finns en religös tradition som hyllar skuggan från avgrundsstjärnans kalla, bleka ljus, och många firar dess högtider och bär dess symboler för att det är tradition.

2: En invasion av varulvar utplånar nästan människorna, och de tvingas föra krig mot en massiv arme av bestar. Riket reduceras till ett fåtal byar innan hotet är borta, och stoltheten att vara Bethlerier, och önskan om att se rikets storhets tid komma tillbaka, leder till del 3.

3: Bethleriska rikets återuppståndelse och den mänskliga rasens expansion, samt kriget de för mot Trollen och Jättarna, vilket resulterar i att de flyr ut i vildmarken.

4: Det fjärde kapittlet handlar om hur en liten grupp varulvar återfår medvetande, bryter sig ut från deras gamla flock för att bilda Kånungariket Karraga.

5: Det femte kapittlet motsvarar det tredje, men detta handlar om hur Karraga utvidgas och så småningom allierar sig med de shamanistiska och modiga Orkerna, och binder förbund med de Exil-drivna Trollen och jättarna, med löfte om att ge deras hemland tillbaka.

6: Den sjätte delen handlar om hur rollpersonerna utforskar den så kallade Avgrunden, vilket är två Massiva, resursfulla, och farliga vildmarks öarna som ligger mellan Karraga och Bethleria.

7: När Avgrunden väl är tämjd och utforskad av endera eller båda sidor, händer de oundvikliga. Bethleria, för att hämnas sitt pinsamma nederlag mot varulvarna, och Karraga, för att stoppa människornas våldsamma frammarch, går i krig mot varandra, och spelarnas och rollpersonernas handlingar avgör utkomsten.

Under de första tre delarna får spelarna ta rollerna som människor som kämpar för det Bethleriska riket. Under del 4 och 5 får de ta rollerna som de första Lycans, Självmedvetna varulvar, som kämpar för att överleva, och finna sin rättmätiga plats i världen. I del 6 och 7 får spelarna dock välja om de vill spela med Karraga eller Bethleria. Alla spelarna måste spela på samma sida, om man inte vill göra det väldigt komplicerat.

Det finns Alver och Dvärgar i världen. Dvärgarna är skickliga smeder, och bryr sig inte så mycket om annat än att få betalt för sitt ärliga arbete. Alver, däremot, är med intrigfulla. Smidigare än dvärgarna, och mer krigiska av sig, är de vanligare som spanare, svärdsmän, eller bågskyttar. Det är vanligt att Alver och Dvärgar jobbar tillsammans som Legosoldater. Inga dvärgar eller alver har bundit sig till någondera sida i kriget, annat än som legosoldater på mindre uppdrag, men Karraga har en mer possitiv inställning mot andra raser än Bethlerias mer nationalistiska och stolta världsuppfattning.

Jag har ritat kartor och grejer, och håller på att skriva mer detaljerade äventyr för att beskriva händelseförloppet. Systemet jag antagligen kommer använda är Basic Roleplaying D100 system.

Så: Feedback! Låter det mer intressant än förut? Skulle någon här rentav vela spela äventyret när det är klart? Tror ni att det hela kommer att gå hem hos ett gäng halv-amatörer som tycker om rollspel?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag gillar ö-idén massor och kan föreställa mig att det skulle vara coolt att flyga mellan öarna. Men jag gillar inte att byta rollperson och att tvingas spela en historia på det viset. Det är ju en sak om jag är fascinerad av Svensk historia och gör små inhopp i faktisk historia där rollpersonerna utgör faktiska historiska personer som får möjlighet att lämna äkta avtryck i historien och påverka hur historien faller ut.

Här är det ju typ en värld som skapas helt oknuten till riktig historia och då blir det genast mycket svårare att på riktigt fascineras av världen, tycker jag. Sedan så verkar det ju vara förutbestämt precis vad som ska hända så då kan man ju lika gärna bara skriva berättelsen och skita i att rollspela det, eller hur?

Sen så känns det helt oförklarligt varför det bor varulvar på en ö, dvärgar på en annan och orker på en tredje. Hur gick det till egentligen? Hur kunde ursprungsvärlden brytas sönder exakt så? Eller är det olika dimensioner som sammanfallit på något vis? Och varför heter det orker och dvärgar? Jag skulle mycket hellre se originalitet vad gäller raserna.

Jag förstår inte heller hur jättarna hittade till människovärlden, och framförallt varför de vill dit. Hoppade de jämfota eller? Och varför inte hoppa jämfota till de där resurstunga världarna ISTÄLLET för till en fiendeö. Makes absolutely no sense.

Sen, hur kan varulvar invadera människorna? Kan varulvar flyga eller? Hoppar de också mellan öarna? Finns det magiska portaler eller något? Jag gillar direkt inte magiska portaler för det coola med att ha svävande öar i intet är ju att man då kan bygga zeppelinare och sånt och flyga över till de andra öarna. Det är ju det häftiga. Ursprungsidéen är häftig alltså, men genomförandet sen känns väldigt orealistiskt och inte alls orginellt. Det kanske duger för halvamatörer men jag skulle mycket hellre se ett annat genomförande.

Sen tycker jag, kanske helt onödigt att avgrundsstjärnan inte behöver ha slukat alla andra stjärnor. Jag tycker inte det behövs alls som bakgrund. Alltså jag fattar att det ska va nåt stort mäktigt oförklarligt, men det är ju samtidigt väldigt märkligt och jag skulle hellre slippa förklara den märkligheten som spelskapare. Jag skulle hellre se en värld som var typ som vår egen men att ett mystiskt elektromagnetiskt fenomen fått jorden att splittras så att en massa öar uppstått och flyter runt i en sfär, sammanhållen av någon form av gravitation mot kärnan. Samma sak men i mindre skala alltså. Då skulle jag också föredra mindre öar och gärna att man redan byggt broar och sånt mellan dem. Broarna kan bäras upp av luftskepp t.ex. Sedan skulle jag vilja se att man jagar ruiner och sånt av svunna civilisationer på olika platser runtom samt att de olika öarna har antagit nya ekosystem och huserar för originalfolket okända livsformer.

Solen kan få kallas för avgrundssolen. Its not too important, men jag gillar inte att den skulle ha ätit upp alla andra solar, för det känns inte som att detta relateras till storyn på något vis. Så det är ju lika bra att strunta i den ganska komplicerade omskrivningen av något som inte spelar nån roll. Däremot kan ju människorna få ha en kultur som bygger på en religion kring en "avgrundssol som i begynnelsen splittrade världen". Det skulle vara coolt.


--------------
Det känns lite som att settingen med solen och de här öarna ute i intet är helt onödiga för din planerade story eftersom det ändå kommer handla om invasioner. Så det skulle ju lika gärna kunna vara en setting i en helt "normal" fantasyvärld, typ faerun/Ereb Altor/Mundana och så är det olika länder och raser som slåss mot varandra.
 
Top