Re: Inte bara fantasykonst utan även serier
En av de bidragande orsakerna till att jag inte längre läser serier är just att de manliga huvudpersonerna var überhårda och alla kvinnor såg ut som kåta porrstjärnor.
Min favorit i den genren är "Axa", som bland annat finns i tidningen Magnum. Axa springer oftast omkring naken, slåss med svärd och tar omotiverade bad. Hon är liderlig, våldsam och ibland ändå totalt värnlös för att hon ska kunna bli tillfångatagen av starka män. Serien Axa skulle egentligen kunna vara riktigt bra eftersom den utspelas i en efter katastrofen-värld - lite Mutant-liknande. Nu är den mest komisk.
I samma Magnum fanns en period "Blondinen", en absurd serie där blonda mulliga damer binder varandra. Jag och min man har ansträngt oss men aldrig lyckats förstå en enda Blondinen-handling. Syftet med serien var uppenbart, ändå häpnas man över att så många vill titta på tecknade svartvita rutor där tjocka lår är snörda med rep. Eller kanske inte, eftersom Blondinen upphörde att visas i Magnum efter en tid.
Magnum kan man ändå läsa tack vare höjdare som Hermannserien Bernard Prince. Jag underhålls även av Cat Claw (!) som är fruktansvärt sexistisk men hysteriskt rolig.
Hela fantasy och sci-fi hobbyn är usel på att skildra trovärdiga kvinnoporträtt.
Inte hela! Du ska titta på TV-serier som Farscape eller enskilda karaktärer som den fantastiska Tasha Yar i tidiga Star Trek Next Generation (naturligtvis tog de kål på henne) och Ripley i Alien. Hos Asimov hittar man robotologen Susan Calvin och på fantasysidan har Ursula K LeGuin skildrat flera intressanta kvinnor. Det finns hopp för mänskligheten! På den tecknade sidan är ju Tank Girl lite skojig - jag har bara sett filmen som är kul om än skum.
Till och med en serie som Startrek måste naturligtvis segla med strömmen och hitta på den ena anledningen absurdare än den andra till att 7 of 9 studsar runt i en kroppsnära och synnerligen opraktisk dräkt.
Jag tycker att det är lite synd, eftersom 7 of 9 var en av de intressantaste karaktärerna i det bleka Star Trek Voyager. Jag är mycket imponerad av skådespelaren som lyckas jobba hela dagarna i en åtsnörd korsett. Men så har 7 of 9 ett lite stelt ansiktsuttryck också - I... cannot... breathe... in... this... thing!