Nekromanti Avlöning

Konrad Konvalj

Myrmidon
Här kommer nått att klura på för alla Eoniter som inte är lika noobiga som jag.

Vad kostar det att anställa en soldat i månaden?
Jag har för mig jag läst 80 silver i månadslön någonstans, men inte säker.

Har även för mig att en dräng/piga laxar in 40 silver per månad, och då belönas de även med mat och husrum.

Vad har övriga yrken för avlöning per månad räknat? Kan vi alla tillsammans göra en respektabel lista som man kan använda sig av i Eons magnifika värld?

En annan avlöningsfråga som jag gärna vill reda ut är hur pass mycket en ficktjuv får ta del av om de ingår i ett tjuvgille? Vad är deras "lön" så att säga, räknat på att de inte stoppar lite slantar i sin egen ficka..

Mina uträkningar gällande en frilansande ficktjuv ser ut som följer:

Jag räknar med att en ficktjuv måste sno åt sig 3 silver om dagen för att få det att gå ihop med mat och liknande. Dessutom mäste han ju buffra ihop lite utifall han går bom i några dagar.
Ficktjuvens "månadslön" om han jobbar åt sig själv blir således 3 silver per dag x 28 = 84 silver per månad.

Ingår ficktjuven i ett gille bör han ha en massa fördelar, men inte alls ha samma avlöning? Är jag helt fel ute här så sätt stopp för mig och hjälp mig reda ut dessa problem.

Poseur

Swashbuckler
Finns en fin lång lista vad de flesta yrken o hantverkare mm tjänar i veckan/månadan i både EON II och spelarens bok till EON III.

/Poseur

Konrad Konvalj

Myrmidon
Alltid den där Eon II & Eon III...

Eon I är så ute, men det är ju den vi Eon-noobs kör på.

Finns det även en lista vad en ficktjuv tjänar som frilansare kontra ficktjuv i ett gille? Om det nu gör det måste jag införskaffa böckerna redan ikväll!

quisling

Warrior
Dessutom finns i EON III listor för beräknade levnadsstandarder... kanske kan din ficktjuv klara sig med 30 silver i månaden för enklaste mat och sovloft delat med sju andra..? Tänk på hur förbannade de som blir bestulna blir också, tre silver är ju en dagslön för soldater som du nyligen nämnde... Riskabelt.

Böckerna rekommenderas hur som eftersom det blir fem gånger så bra med dem, regelmässigt, liksom med magiboken.

duncan_UBBT

Swordsman
Som tidigare sagts så är levnadsstandarder något som jag verkligen skulle rekommendera att du kollar in. Det är ett enkelt system som förklarar hur mycket du måste betala varje år för att leva. I detta finns hyra, mat, kläder, reparationsarbeten, underhållningsarbeten, nöjen, utsvävningar, ALLT som inte är onormalt för den standard du söker. Tänk till exempel på att den normale mundanabon förbrukar ca 4 par skor om året då deras skor inte alls var av samma kvalitet som dagens.

mr_si

Warrior
Misstänker starkt att man ser till att laga sina skor om man är fattig mundanabo, köp-slit och släng samhället är betydligt yngre

Petter42

Swordsman
Som Mr Si säger så reparerades skor förr. Ofta hade man skorna betydligt längre ett år, men som du säger var det sämre kvalitet på skorna, som då ständigt lagades och lappades. Ofta fick barnen för stora skor som man fyllde för att kunna ha dom något år längre. Just skor är en rätt dyr vara.

Vill minnas att soldater tjänar 80 silver/månad ja. En dräng/piga lär tjäna några få silver varje månad, men som sagt alltid ha mat och husrum, ibland även få kläder och skor. Skulle säga att det kostar 45 silver i månaden att ha en piga/dräng, och att drygt fem av dessa faktiskt betalas ut som lön.

Skulle tro att den största fördelen med ett tjuvgille är beskydd och häleri. Gillet kan alltid köpa varor som man stulit och sedan sälja dom vidare. Man kanske även får tillgång till några av gillets lokaler. En plats att sova eller gömma sig på. Detta mot att man är lojal mot gillet och kanske ger dom tionde på ens byte, eller bara har dom som första hälare, och inte säljer byte till nån annan. Hur mycket en ficktjuv tjänar varierar nog extremt mycket, och handlar mycket om tur. Man kanske stjäl en välfylld penningpung från en handelsman, bara för att finna att det bara var kopparmynt. På samma sätt kanske man har turen att hitta ett guldmynt i en liten penningpung. Storleken spelar liten roll, då värdet skiljer så mycket mellan olika metaller.

Vill minnas att det "officiella" levnadsminumummet är 15 silver varje månad. Då bor man antagligen på gatan. Givetvis behöver bönder sällan faktiskt köpa mat och sparar därför rätt mycket pengar på detta.
Sen är ju visserligen priserna helt mupp.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Äntligen kom det ett inlägg från min läromästare Petter!

Tackar givet alla som varit inblandade i den här tråden. Det som måste göras är att inhandla Eon III. Varför vi inte kör med den handlar inte om snålhet eller liknande utan vi kom över en hel bunt med Eon I böcker för ett halvår sedan, och startade genast med lirandet. Vi gillar ju Eon så skarpt och har inte riktigt fått fingrarna ur att uppdatera oss.

Tror själv att mycket av vår tid som läggs ner på diverse uträkningar finns medtagen i de senaste utgåvorna så vi jobbar ju fram egna system helt i onödan.

Spelgruppen är just i detta nu ute efter att skapa sig ett gille där skumraskens personer skall jobba för dem. Därav mina frågor angående ficktjuvens avlöning från gille respektive dennes "månadslön" som frilansande tjuv.

Håller med dig helt och hållet Petter, gällande att det varierar kraftigt på vad exempelvis en ficktjuv kan sno åt sig i månaden. Därav var jag ute efter ett snitt på ett ungefärt. Nu har vi satt ut ett snitt och kommer sedan att använda oss av bland annat Tur-slag för att få fram vad varje ficktjuv snor åt sig i månaden.

Förutom ficktjuvar kommer gillet även bestå av: inbrottstjuvar, rånare, utpressare, random-småtjuvar, hälare, skökor, tiggare, svindlare, fifflare, och en massa annat.

Alla dessa "anställda" kommer att tilldelas en viss poäng av mig som SL. Typ nån form av resurspoäng som visar hur mycket de kan sno, stjäla, hora, tigga in per månad. Sen skall det givet bero på lite andra saker också. Karisman är ju rätt viktigt för ett rekordeligt luder, och Turen är ju rätt viktig för ficktjuven.

Känns som jag svamlar lite nu, men försöker bara förklara mig själv. Varför jag är intresserad av dessa stats som jag inte kommer åt pågrund av min lathet att inte klicka in på Eon´s sida och beställa böckerna..

Craygh

Swordsman
Hummhumm.. I riddaren kostar det en bas per år för en bonde att leva, och varje bas är värd trehundrasextio silver, alltså en silver om året... ho-humm.

[Edit] En silver om dagen ska det ju vara, duh.