En sak jag gillar med femman är ändå att dom gjort det ännu mer natlang än till och med gamla Basic och gamla Advanced. Visst, att tänka i "turns" har sina fördelar (och i D&D next playtesten var det så! Dom hade tagit tillbaka gamla turnssystemet ett tag!) och jag hade önskat att dom hade kvar lite av det men det är samtidigt väldigt praktiskt att det är "minutes". Att saker väger pounds gillar jag också och att movementen är i feet.
I The Black Hack slår man en tärning varje gång man använder en pil, säg om man har en d8 i det. Och om man slår 1 eller 2 så byts det till en d6 och när man då till sist gör det på en d4 är det slut på pilar. Väldigt skoj och spännande men… totalt onödigt. Blir ju inte ett dugg smidigare. Och en massa oklarheter om hur man köper nya pilar, hur man gör om man hittar en speciell magisk pil osv. Ja… nej.
På S-G var det nån som föreslog ett system med pärlor och tärningar för att hålla reda på tiden och jag ville peppa hen. För jag hade inte hjärta… jag har själv kommit på och testat ett snarlikt system men det blev bara att jag råkade slå till det + det var så osjälvklart när saker egentligen hände bortom abtraktionsnivån.
En av mina slagpållar GURPS skröt om att dom "breaks everything down into plain English and simple numbers. Distances are given in feet and miles, rather than arbitrary units; times are given in minutes and seconds." Men ju men jag började spela andra spel desto mer såg jag att det var ett område där dom faktiskt hade rätt. Det är praktiskt. För att kunna göra rulings. För att kunna göra spelet modulärt. Även om resten av GURPS är… jåbbigt med å.
Har ni fler exempel på darlings som fått (eller borde ha fått) stryka med?
En annan, men det är OT för D&D-forumet, darling som borde fått stryka med är procedural-systemet med spelkort i Dramasystem. Jag tycker inte det är nåt fel på resultaten det systemet ger. En ebb & flow–baserad utzoomad konflikt-level mekanik med spelkort. Fine. Men den är så annorlunda mot vanligt rollspel (vilket var avsiktligt, för att inte spelarna skulle gå in i vanliga mönster) vilket gör den svår att lära sig, svår att komma ihåg, svår att lära ut. Skulle bara rekommendera den för dom som verkligen älskar systemet och vill committa helt till det. Annars, lyd rådet på sidan 65 och kör WaRP eller Fudge eller ditt valfria "normala" rollspel för dom bitarna.
I The Black Hack slår man en tärning varje gång man använder en pil, säg om man har en d8 i det. Och om man slår 1 eller 2 så byts det till en d6 och när man då till sist gör det på en d4 är det slut på pilar. Väldigt skoj och spännande men… totalt onödigt. Blir ju inte ett dugg smidigare. Och en massa oklarheter om hur man köper nya pilar, hur man gör om man hittar en speciell magisk pil osv. Ja… nej.
På S-G var det nån som föreslog ett system med pärlor och tärningar för att hålla reda på tiden och jag ville peppa hen. För jag hade inte hjärta… jag har själv kommit på och testat ett snarlikt system men det blev bara att jag råkade slå till det + det var så osjälvklart när saker egentligen hände bortom abtraktionsnivån.
En av mina slagpållar GURPS skröt om att dom "breaks everything down into plain English and simple numbers. Distances are given in feet and miles, rather than arbitrary units; times are given in minutes and seconds." Men ju men jag började spela andra spel desto mer såg jag att det var ett område där dom faktiskt hade rätt. Det är praktiskt. För att kunna göra rulings. För att kunna göra spelet modulärt. Även om resten av GURPS är… jåbbigt med å.
Har ni fler exempel på darlings som fått (eller borde ha fått) stryka med?
En annan, men det är OT för D&D-forumet, darling som borde fått stryka med är procedural-systemet med spelkort i Dramasystem. Jag tycker inte det är nåt fel på resultaten det systemet ger. En ebb & flow–baserad utzoomad konflikt-level mekanik med spelkort. Fine. Men den är så annorlunda mot vanligt rollspel (vilket var avsiktligt, för att inte spelarna skulle gå in i vanliga mönster) vilket gör den svår att lära sig, svår att komma ihåg, svår att lära ut. Skulle bara rekommendera den för dom som verkligen älskar systemet och vill committa helt till det. Annars, lyd rådet på sidan 65 och kör WaRP eller Fudge eller ditt valfria "normala" rollspel för dom bitarna.