Nekromanti Avrättningsartikeln...

NilsK

Ligist
Har tittat igenom senaste nummret och det verkar rätt bra. En grej reagerade jag på dock, artikeln om straff och avrättningsmetoder till Eon.

Jag förstår faktiskt inte riktigt hur man tänkt här, 2/3 av artikeln ägnas åt att beskriva olika makabra avrättningsmetoder för att som man säger "spellederan ska kunna sätta sin egna kulturella prägel på mundana".

Är jag en mupp som tycker det hela är både smak- och poänglöst?

/N

Organ

Out of time, out of mind
Även om jag spelat Eon så tror jag inte den gett mig jota. Hur viktigt är det egentligen att veta hur stor skada man tar av att få en hand avkapad?

/Anders

solvebring

Superhero
Detta kallas för utfyllnad. Man vet inte vad man skall ge sina läsare, man har ingen riktig idé, så man hittar på lite skit för att fansen skall hålla mun och tycka att de får något.

Big Marco

Läskig
Är jag en mupp som tycker det hela är både smak- och poänglöst?

Det vet jag inte, men jag tyckte den var rätt cool. Och den fungerar ju dessutom inte bara till Eon utan som inspiration till alla typer av elakheter i alla typer av spel.

En allmän och specifik artikel i ett - bättre kan det inte bli i mitt tycke.

Dimfrost

Special Circumstances
Nej, jag håller med. Det känns väldigt meningslöst. Detsamma skulle i och för sig kunna karakteriser det mesta av Eon, dock... :gremwink:

/Dimfrost

Krille

Super Moderator
Vad jag undrade var mest vad den hade med Eon att göra, eftersom rättsprincipen som beskrivs inte har så mycket att göra med rättsprinciperna som har beskrivits i Eons landsmoduler.

Dimfrost

Special Circumstances
Mycket enkelt: det är bara Eonspelare som behöver så mycket detaljer om något så tråkigt. :gremwink:

/Dimfrost

ripperdoc

Myrmidon
Jag har inte läst den, men självklart är artiklar om avrättningar kul. Avrättningar är en viktig kulturell del av pseudo-medeltida samhällen. Ja, du är en mupp, för att besvara frågan :gremwink:

Arfert

Facit
Får hålla med Ripper och Marco här... en OK artikel som kan ge lite flavour.. vad är problemet? Har svårt när man dissar artiklar bara för att man själv inte tycker ämnet är så intressant, när det sannolikt finns många (i det här fallet Eon-spelare) som tycker det är intressant.

Ungefär lika boring som att dissa en Western-artikel för att det är "standardwestern" eller nåt. :gremgrin: ..bara för att man själv inte är intresserad av ämnet så innebär det inte automatiskt att artikeln inte har ett värde för de som är det.

Men vi fattar, du spelar sannolikt inte Eon eller annan "vanlig fantasy". Och?

Dimfrost

Special Circumstances
Vad är det som är Eon-specifikt med artikeln? Varför ska just Eon-spelare gilla den? Jag tycker den känns extremt generell, och just därför så meningslös. Jag är inte riktigt så tokig att jag dissar artiklar till Eon, Western eller Saga bara för att jag är ointresserad av spelen; jag låter bara bli att läsa dem.

/Dimfrost

Arfert

Facit
Tyckte den mest riktade sig till , för det är det enda svenska spelet där det där kan vara relevant... (i sagas grundbok finns det redan regler om lagar och straff.. som i sin tur i stort sett är de lagar som fanns i saxiska england 1065.)

NilsK

Ligist
För det första, varför får man inte dissa en artikel som man inte gillar? Det handlar ju trots allt bara om min åsikt och det är väl ett diskussionsforum om tidningen? Vad jag minns dissade du Noir rätt hårt för att du inte gillade genomförandet. Vad är skillnaden?

Jag reagerade främst för att jag tyckte att två sidor avrättningsmetoder gav en fadd eftersmak. Och det spelar verkligen ingen roll till vilket spel artikeln är till. Jag har inte haft några problem med tidigare Eon-artiklar.

Skulle en detaljerad artikel om våldtäkter i Trudvang ha samma berättigande?

F.ö. äger jag en del Eonprylar och har spelat det flera gånger, det är inget favoritspel men för vad det är så är det helt ok. Jag har inget problem med standardfantasy så länge det är välgjort, så jag vet inte vad din sista kommentar syftar på riktigt (om du inte svarar på min recension ovan).

Arfert

Facit
mm, fast jag försökte vara lite mer konstruktiv i min kritik av Noir. Och vet att Marco tycker det är ok, så länge man är konstruktiv.. reagerade lite bara på det allmänna slentriardissandet (typ svepande kommentarer som "standardfantasy") som förekommer.. fast jag kanske var orättvis, i så fall ber jag om ursäkt.

NilsK

Ligist
Ok, fast snackar vi inte nu om min kommentar till din Saga-artikel och inte avrättningsgrejen nu eller? Och standardfantasy är inget ord jag lägger en värdering i, det är bara ett konstaterande. Det finns bra och dålig standardfantasy.

Krille

Super Moderator
Får hålla med Ripper och Marco här... en OK artikel som kan ge lite flavour.. vad är problemet?
Som sagt var, rättsprincipen som beskrivs i artikeln säger emot rättsprinciperna som har beskrivits i Eons landsmoduler.

Big Marco

Läskig
Vad jag undrade var mest vad den hade med Eon att göra, eftersom rättsprincipen som beskrivs inte har så mycket att göra med rättsprinciperna som har beskrivits i Eons landsmoduler.

Vad menar du?

Arfert

Facit
ok, ja DET är ju en viktig kritik i så fall.. Du har sannolikt bra mycket bättre koll på det än jag