Nekromanti Avsågade hagelgevär

G

Guest

Guest
beror väl på vad du sågar... om du sågar av kolven å pipan så har du en tuff pistol... jag tror att det står nånstans att det är lättare att träffa med hagel... så reglen är att avstånden långt å mkt långt blir en nivå lättare... å eftersom avsågade hagelgevär har kortare räckvidd så e de enklare att träffa på nära håll mä dåm.... änna... å just de! dom väger mindre! :C)

Mvh h[-å]

Krille

Super Moderator
"Vad är skillnaden mellan ett vanligt hagelgevär och ett avsågat hagelgevär förutom att det avsågae har mycket sämre räckvidd?"

* Ett avsågat hagelgevär är alltid en bakladdare. Man kan inte såga av ett pumphagel utan att förstöra magasinstuben eller bygga om det så att det inte får plats lika mycket i tuben.

* Spridningen på ett avsågat hagelgevär är större.

* Räckvidden kortare, dels på grund av större spridning men också på grund av att krutgaserna inte driver hagelsvärmen lika länge och att svärmen därmed får lägre fart.

* Den tar mindre plats.

* Avsågade hagelgevär är alltid hemmabyggen. Mig veterligen finns det ingen som säljer "färdigavsågade" hagelgevär.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

smaffy

Hero
avsågade hagelgevär gör intryck på människor på fler än ett sätt. det är tufft med avsågade hagelgevär, och bankrånare brukar använda sånna häldre än att använda långa, otympliga ickeavsågade hagelgevär. ska man in i ett trångt utrymme och ha ihjäl.. en lantis (?) så är det bättre med avsågade gevär. man kommer licxzom runt hörnen bättre då.

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]

Belzambix

Warrior
Tja DU ALL VETANDE
om det blir större spridning borde det vara lättare att träffa!
- | | - det göra mindre i skada efter som mer hagel missar

eftersom jag inte är vapenexpert (kanske i rollspel) men inte i verkligheten så undrar jag hur mcyket lättare är det att träffa och hur mycket mindre gör det i skada??

Belzambix (www.naug.50megs.com)

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
I en Codex står det om kolvkapning och pipkapning. Då har du nog svaren på frågorna. Kolvkapning gör det t.ex. -ob1T6 i svårighet att gömma vapnet, har jag för mig.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori

Magnum_UBBT

Warrior
"Ett avsågat hagelgevär är alltid en bakladdare. Man kan inte såga av ett pumphagel utan att förstöra magasinstuben eller bygga om det så att det inte får plats lika mycket i tuben."

I princip har ni rätt eftersom man oftast räknar ett "avsågat" vapen som hemmabygge och därför används bakladdare. Dock går det att kapa pumphagel och men för det krävs kunnit folk med rätta verktyg.

"Avsågade hagelgevär är alltid hemmabyggen. Mig veterligen finns det ingen som säljer "färdigavsågade" hagelgevär."

Mja detta stämmer ju inte riktigt. det finn ju faktiskt "färdigsågade" hagelgevär som millitären använder vid inbrytningar och vissa VIP eskorter. Bla har företaget som tillverkar SPAS 12 en kortare variant med tre skotts magasin och fällbar kolv. Ett annat företag som jag på stående fot inte kommer på vad det heter, har tillverkat en liten rackare med två skotts tubmagasin och fällbart pumphantag. Med en patron i loppet får man då ett mycket effektivt och kompakt vapen. Dock skall påpekas att dessa vapen är riktigt svåra att få tag på för gemene man.

Om man vill ha ett kort hagel med bra kapacitet så föreslår jag en Beretta B6 (Tror jag den heter) som man kapar pipan ca en decimeter vilket är fullt möjligt, även med bågfil. Då har man ett halvautohagel med 8 skotts "stickmagasin" och fällbar kolv. Ynka 63cm ihopfälld.

Men klassiken är dock ett "side by side" med kapad pipa.. RESPEKT!

Frazzeman

Veteran
tjaa du får plats med en avsågad under jackan(vet att krille redan har skrivit detta).
Då kan man ta med den på lite fler ställen utan att den synns.

det blir även mer spridning på kulsvärmen, så det slåss upp en större sårkannal,
detta inebär att personen ifråga blöder som en gris.

det är svårare att förbinda ett sår stort som en fotboll istället för ett stort som en kula.

Plus att det är mycket coolare med avsågat =).

G shit man!!!

Frazze- smaka det alviska stålet främling, för friheten, för Alarinn!!

Johan K

Gammal & dryg
Spridningen.

Skillnaden är åxå att du för en större spridning snabbare.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>