Nekromanti Avskaffa spelledaren?

MrG

Swashbuckler
En liten detalj som kommit fram i snack med FrispelsMartin (Sockerpappan) så kom parollen "Avskaffa spelledaren" och jag protesterade spontant. Vad annat kunde jag göra, rollspelsbaren som jag tillhör har någon tanke på om att försöka vara så bra spelledare som möjligt (eller i alla fall sträva däråt). Så för oss känns tanken på att avskaffa spelledaren helt fel.

Men å andra sidan högg vi snabbt när vi hittade forge och samberättande saker i början av 2000-talet (eller sent 90). Och jag älskade Frispels spelledarlösa scenario "Öppna ditt hjärta och den ljusnande framtid är vår".

Ändå tror jag att spelledaren har kvar en plats, speciellt i hemma rollspelandet och kampanjer. Om inte annat som organisatör, men också som kreativt huvudansvarig. Spelarlogistik är för mig viktigt, liksom ansvaret för kontiniuteten. Jag har aldrig prövat en längre samberättarkampanj, men det kanske kan funka? Lustigt nog så skulle mitt Balladen om Balie Moor-system lätt kunna anpassas till sånt, men jag skulle fortfarande nog vilja ha en ansvarig.

Första Forge-system jag stötte på hade t.o.m ett upplägg för kampanj (utan SL), så det borde funka.

Så är min maggropskänsla fel, kan man avskaffa spelledaren helt och fortfarande köra långa bra kampanjer? Vad tycker och känner ni?

-Gunnar (som inte kan sluta tänka på hur att modda om såpoperan Baile Moor till sl-löst)

Krille

Super Moderator
Tydligen spelar Jake Richmond med medspelare Panty Explosion för det mesta spelledarlöst, och ansvaret för kontinuiteten ligger mest hos den spelare som har en cool ståry för tillfället.

Flurtis

Hero
Ja du Gunnar smaken är som baken. Uppenbarligen går det. Polaris är ju ett populärt spel som bevisligen går att spela i många sessioner på rad.

Jag tror du ställer frågan fel. Jag tror att rätta tesen borde vara: Kan DU tänka dig att avskaffa Sl helt och fortfarande köra långa bra kampanjer :gremsmile:

//Mattias,

Zire

Swashbuckler
Det borde finnas flera sätt att "avskaffa" den traditionella spelledaren på.

* Fördela spelledandet till olika personer vid olika tidpunkter, t.ex. där man turas om att styra berättandet och liknande
* Fördela spelledandets uppgifter till de olika deltagarna.
* Ta bort spelledarens uppgifter.

Öhh.. jag tappade poängen. Jag återkommer.

Wyldstorm

Swordsman
MrG said:
Så är min maggropskänsla fel, kan man avskaffa spelledaren helt och fortfarande köra långa bra kampanjer? Vad tycker och känner ni?
Jag ser stora problem med riktningen..
Dels kaotiskt (med rätt def. av "kaos"), dels att det kommer att urarta mer än hälsosamt till att de starkaste personligheterna styr typ allt..

Håller med om att kreativa ansvaret bör fördelas så långt som möjligt, men helt avskaffa posten vettifaen...
Känns lite som man plockar bort dirigenten ur en orkester.. Alla KAN ju sin del, och rätt bra var deras del ska spelas & hur..
Men likväl tillför pinnviftande miffot nåt.
han har råd med abstraktare vy, imho.

Testa & berätta resultatet efterssom, imho.

Mogger

Hipsteranka
Lord of Muppets said:
Men likväl tillför pinnviftande miffot nåt.
Ändå finns det gott om band som saknar dirigent. Sist jag repade kunde jag inte se någon... :gremsmile:

Alltså, det är fråga om en annan typ av struktur och spel. Kan jazzband på 12 pers improvisera kan nog en rollspelsgrupp klara av att spela utan en SL.

Själv har jag aldrig provat, men ska äntligen spela Shab-Ah Hiri Roach om någon vecka.

Ram

Skev
Det är säkert helt möjligt. Det beror på vad man lägger in i uttrycket 'långa bra kampanjer'.

Nu är det nog lite eleven mässar för mästaren här då det var många år sedan jag spelade spelledarlöst och jag inte är bäst på indie, men:
* In a Wicked Age:s orakeltänk slår mig varje gång som jag läser det som ett strålande sätt att helt avskaffa spelledaren. Om man utveckar koncepter bara ack så lite, sätter upp kriterier för nya orakeluttalanden samt optimerar profetiorna för den speltyp som man spelar så tror jag att det kan bli en gyllene metod att driva historier.
* Bra stöd för att hantera SLP:er och konfliker måste finnas. Vad gäller SLP:er så måste deras kortsiktiga status (kompetens, humör etc.) enkelt kunna skötas. En kortlek kan med fördel användas till detta för att ta ett konkret exempel. Sedan skulle det vara så djäkla kul om man via systemet kunde skapa relationer till andra SLP:er/aktörer. Vad gäller konflikter så... Vet jag inte. Ännu.
* En annan sak som skulle vara så ruskigt ball är om man kan ha en antagonistgenerator. Man slumpar fram en hög med händelser och en hög med ledtrådar och drar sedan ett kort vid varje scenväxling eller annan lämplig tidpunkt (kanske när spelarna säger att de inte vet var de skall göra...). För att klargöra, högen är antagonisten, inte varje kort/händelse.

Edit: För att utveckla lite; Jag ser två ganska olika vägar att gå. Den första är att ersätta spelledaren med ett system som gör liknande saker. Den andra är att ta bort rollen helt och hållet. En eventuell trea är förståss att fördela dennes ansvar på spelarna. Ovanstående är då alltså ett exempel på det första.

Dimfrost

Special Circumstances
Om man ska avskaffa spelledaren finns det ett antal saker man måste tänka på: hur man skapar motstånd (så att inte en spelare hittar på och tar hand om samma motstånd), vem som spelar oviktiga karaktärer, vem som beskriver vad, vem som skapar och avslutar scener, etc. Vincent Baker har skrivit lite tankar kring sådant här.

Man måste alltså bygga ett nytt system eller modifiera ett existerande. Att bara bortse från spelledarrollen fungerar alltså sämre.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har spelat kampanj utan SL (i Oskrivna blad). "Lång" var den väl inte med vanliga mått mätt, men fem spelmöten är en lång kampanj för mig, och den hade utan problem kunnat fortgå hur länge som helst.

"Spelledare" som begrepp har dock holkats ut rejält i och med indiespelen. Finns det till exempel en spelledare i With Great Power ..., där den som styr skurkarna är lika regelbegränsad som de som styr hjältarna, och har lika mycket makt att hitta på saker? Eller i Polaris och Shock:? Eller i Berättelser från Staden? Precis som så mycket annat inom rollspelen så har begreppet suddats i kanterna i och med indierevolutionen.

Wyldstorm

Swordsman
Måns said:
Alltså, det är fråga om en annan typ av struktur och spel. Kan jazzband på 12 pers improvisera kan nog en rollspelsgrupp klara av att spela utan en SL.
Kan, kan de nog.
Men om varje spelare har fokus på egen karaktär & egna målsättningar så saknas nån med koll på de mer abstrakta delarna, imho.

En orkester på godtyckligt tal "kan" spela tillsammans, det förnekar jag inte..
Men om en taktändring eller ett par instrument måste spela högre för att kompensera för nåt annat akustiskt skitt..
Så äre kört utan dirigent. (några noter flyger åt fanders)

Min tes är att nån med koll på allas väl & ve & deras inflytande på nån värld tillför magiskt nog mer än om det läggs på varje egennyttig individ.

Men jag är intresserad av hur det kan funka, och vad skillnaderna blir...

Rickard

Urverk speldesign
MrG said:
Jag ska föra mig kort, för många andra har tagit upp smarta saker i tråden. Precis som du tar upp så beror det på hur god sammanhållning som du vill ha i historien. Det går alltid att binda ihop saker; spelledaren gör ju det ensam så varför skulle inte en hel grupp kunna göra det?

Nackdelen med när alla får bestämma är dock att det kan dra åt flera olika håll. Det behövs någon sorts mekanism (Berättelser från Stadens frågor bl.a.) som gör att det kan bli en homogen berättelse - så att alla strävar efter samma mål. Om du inte har det här kravet och kan acceptera spretiga historier kan du gott plocka bort spelledaren. Som du säger så är denna mest en organisatör och koordinator i de grupper som kör med mycket spelarinflytande.

/Han som kände att han mest belyste sådant MrG redan förstått

solvebring

Superhero
Smaken är som spelet?

Det är väl egentligen en fråga om smaken av spelet på det stora hela väl?
Vissa tycker att alla spel funkar (läs: kan fungera) utan SL bara man fördelar ansvaret bland spelarna på ett seriöst sätt. Andra vill alltid ha en fast spelledare som tar ansvaret och kör tåget, så att säga.

Själv säger jag att det helt beror på typen av spel. Vissa spel är till för att ha en SL, där vill jag ha en SL annars tappar man t.ex. äventyren och kampanjerna känns det som. Andra spel där man från början istället tänkt att de skall vara SL-lösa funkar bäst SL-lösa.
Jag tar spelen för vad de är och spelar utefter deras funktion: "Så här går detta spelet till, jaha, tack då kör vi."

Jag har funderat alltmer över detta sedan jag skrev Variation.
Grundtanken med hela spelet är just det vandrande spelledarskapet. Alla skall bidra till SL-ansvaret och alla skall också just få sitt sagt i berättelsens handling och dess "utspelande". Man skall samberätta, gemansamt improvisera fram ett scenario som alla bidrar till. Variation skulle alltså bara vara en hög papper med rätt tråkiga "Så skapar du ett enkelt rollspel på fem minuter"-tips och inget annat om man tog bort det spelledarlösa (den egentligen vandrande SL-posten) och det tänka improvisationsscenariot man är tänkt att spela igenom.

Så, avskaffa spelledaren... Nej, absolut inte tycker jag. Klart att man skall använda sig av en SL i rollspel om akutellt spel är utformat efter det. Varför?
Jo, det underlättar utav bara helsicke och det fungerar därför bäst med SL eftersom den som skrev spelet skrev det anpassat för spel med SL. Ja, och tvärtom... Är ett spel tänkt att vara SL-löst så tycker jag man skall spela det SL-löst, eftersom det skrevs för att fungera SL-löst, och därför säkerligen fungerar bättre utan SL. Det är därmed inte sagt att man inte kan ändra SL-frågan i de spel man vill, bara att det fungerar bättre och sämre beroende på spelgrunden.

Det är just det jag kan bli förbaskad på när det kommer till sådan där sjuk Friforms-fanatism: "Bort med alla tärningar, bort med SL, modda spelet så det blir fritt" osv OCH ja, ta bort allt det som var meningen med spelet och du hade lika gärna kunnat ge fan i det och skrivit ett eget. Samma sak är det åt andra hållet: Att ta någons friformssetting och lägga regler, en massa tärningsfunktioner och en SL till det. "Don't do that!" tycker jag.

Visst, man kan skapa sin egen värld till en setting för att anpassa det till den stämning man söker, man kan införa nya platser osv om man vill det. Stämningen är i de flesta rollspel ganska flytande, det finns en guideline av hur det ä'r stukat, men man kan oftast trappa upp den eller sänka den om man säger så. Eller "skruva" den lite. Men reglerna och funktionerna är ju tänka för just det spelets egen funktion. Du behöver inte alla regler, nej visst, men man behöver i alla fall den grund som skrevs till spelets för att dess komponenter skall vara fungerande. Ta bort SL:andet från DoD, plocka bort BRP och KP så kommer ingen anse att du spelar DoD längre. Om du dock gör Trudvang ännu mörkare, ja du har du trappat upp stämningen med spelar ju ändå DoD.
... Det vill säga, du kan lacka om en bil, du kan kapa taket av den om du vill det... Du kan modda stämningen i ett spel. Men sedan har du funktionen, motorn eller axlarna tillexempel. Tar du bort dem rullar inte bilen/spelet längre och du kunde lika gärna ha byggt en bandvagn från början.

Nu kanske inte alla är med mig. Och alla kanske inte tycker att hälften av mitt inlägg vara relevant för tråden. Kanke inte vettigt över huvud taget. Nåväl, detta är tankar jag rumlat runt med länge och jag ville få ut dem. Lufta dem. Kanske kan ni övertyga mig om något annat eller bolla lite med mig. Man vet ju aldrig om man behåller alla tankar för sig själv. Men, jag tycker inte att man kan generalisera alla rollspel i dess funktioner. Vissa av dess grundande funktioner är viktiga för spelets hjärta kan man säga. Neotechs alla funktioner är sammanlänkande via deras T6-BRP-tjosan. D&D's alla funktioner är sammanlänkande via D20. Och alla deras äventyr, och ja själva spelet i sig är skrivet för att en SL skall ta ansvaret och leda bygget.

... Nåväl, för att återgå till det som jag uppfattade att tråden handlade om... Jag tycker personligen att spelet säger vad som funkar och ej. Skrevs det för att ha en fast SL kommer det säkerligen att funka sämre utan SL. Speciellt vad det kommer till en fet kampanj. Man kan däremot välja ett tema, några intriger och bara spela ut det som det kommer, utan SL och utan byggnadsställningar. Men något helt färdigskrivet vore lika med döden SL-löst tror jag. Tänk att alla spelarna läser Snösaga och sedan skall man lira det. Vart tog överraskningarna vägen, och vart tog friformens improvisationsartade samberättande vägen osv osv?!
Ja, ni förstår...
- Spelet i sig avgör tycker jag.

Fludd

Veteran
Ja smaken är ju som baken. Personligen ser jag ingen anledning att avskaffa SL i mitt eget spelande. Jag gillar rätt klassiskt rollspelsupplägg. Så kallade samberättarrollspel vill jag i många fall knappt kategorisera som rollspel, de känns mer som nånting annat. Jag kanske låter konservativ och bakåtsträvande men väldigt mycket av de nya, "snabba", "nytänkande" och samberättande spelen känns väldigt lökiga och tråkiga. Sån är jag. Jag kanske är lökig och tråkig själv som tycker så men så är det i alla fall. Jag har köpt på mig och läst flertalet så kallade indie-spel men jag fixar det inte. Jag gillar det gamla klassiska upplägget med spelare och spelledare.

Men vem vet, en dag kanske jag får nån form utav hjärnblödning och ändrar uppfattning. Den dagen, den sorgen.

Johan K

Gammal & dryg
"Öppna ditt hjärta och den ljusnande framtid är vår".
Är det det där scenariot som man spelar ett gäng studenter i Uppsala ?? Om det är det scenariot, så är mitt svar mycket utifrån det scenariot..
Dock, om det är det scenario jag tänker på, så var det ett JÄVLIGT bra scenario.. Var sådär uppskruvad ett bra tag efteråt. Tack vare detta scenario så kan jag tänka mig att köra mer sådant i framtiden.

Om man nu utgår ifrån det svaret som jag gav förut så kan, kan man säkert. Beror lite på gruppen & hur de vill lira. Jag för min del skulle inte vilja släppa SL & dess roll, på det sättet iaf. Eller iaf ha nån form av SL som styr lite & resten av gruppen som agerar därefter..

/ Johan K, som kan tänka sig att köra mer friform & sl-löst i framtiden.

MrG

Swashbuckler
Japp, öppna ditt hjärta är det scenariot när man är studenter i Uppsala... finns visserligen fler sånna, men jag tror vi tänker på samma ;-)

-Gunnar (som snabbsavarar Johan K)

Honken

Hero
Jag kan tycka att om spelgruppen vill, och alla drar åt samma håll så borde man väl kunna avskaffa spelledaren. Fast är det inte egentligen så att genom att "avskaffa" spelledaren egentligen bara fixar så att det blir fler spelledare. Man sprider ansvaret på fler personer.

Å andra sidan så finns ju talesättet "ju fler kockar desto sämre soppa".

Hur som helst. Om alla i gruppen har så roligt att de vill spela vidare, go får it. Målet med spelet är ju i slutändan att ha roligt tillsammans.

/Honken

Johan K

Gammal & dryg
Ok, ok !
Då är jag med, om du träffar skribenten till nämna scenario så hälsa & tacka för ett JÄKLIGT bra scenario !

terje

xenomorf mystiker
Fast det finns ju flera rollspel som saknar spelledare i traditionell mening och dom funkar ju jättebra, både för oneshots och för kampanjer. Pröva själv så får du se, kanske gillar du det kanske inte, men spelen funkar!

* Oskrivna blad - "spelledarlöst" på svenska, ladda ned gratis här: http://aridesign.se/urverk/oskrivnablad.php
Här finns en krönika från en kampanj jag deltog i: http://www.rollspel.nu/forum/ubbthreads....html#Post604130

* Haragada, svenskt sword 'n sorcery spel där man kan spela både med och utan sl, http://www.kaleidoskop.se/haragada/

* Polaris, tragiska riddarsagor i en trollbindande vacker setting: http://swingpad.com/dustyboots/wordpress/?page_id=230

* Shock: Social science fiction, http://glyphpress.com/shock/

* The Shab-al-Hiri Roach, lovecraftiansk mörk humor, http://www.bullypulpitgames.com/games/index.php?game=roach

Arfert

Facit
jazzbands-liknelsen haltar dock något.. eftersom man i jazz nästan aldrig improviserar helt fritt hela tiden, utan när man improviserar har man någonting att improvisera runt... en grund... alltså betydligt mer som en spelvärld/äventyr i ett "vanligt" rollspel.

Det betyder inte att jag säger att man inte kan köra spelledarlöst även i långa kampanjer... det är däremot inte min kopp te. Jag gillar när man har en linje, och dessutom kan bli överraskad av spelledaren.

Mogger

Hipsteranka
Arfert said:
jazzbands-liknelsen haltar dock något.. eftersom man i jazz nästan aldrig improviserar helt fritt hela tiden, utan när man improviserar har man någonting att improvisera runt... en grund... alltså betydligt mer som en spelvärld/äventyr i ett "vanligt" rollspel.
Ja, eller som ett helt spel, designat för att spelas utan SL? :gremwink:

Arfert said:
Det betyder inte att jag säger att man inte kan köra spelledarlöst även i långa kampanjer... det är däremot inte min kopp te. Jag gillar när man har en linje, och dessutom kan bli överraskad av spelledaren.
Jag har spelat lite Grey Ranks nu, och jag måste säga att so far är det som att spela med 4 SL som alla överraskar varandra hela tiden. Det funkar bättre än jag trodde. Det är inte Graalen, men det är kul. Precis som det är att spela med en SL eller att rotera SL.