Men det är väl konceptet klasser så som det används i D&D du vänder dig emot, inte begreppet klasser. Vad tycker du om klasser så som de funkar i Mutant till exempel?ag tycker verkligen inte om begreppet klasser. Annat än om jag vill spela koboldnostalgisk grottkrälarspel. Då kanske klasser är ok, men bara kanske.
Inte konstigare än att lajvare är "pellejönsar".Det är väl inte så konstigt att DnD jämförs med boffrande.
Precis som raser (eller folk som vi just bestämt att det heter) fungerar i andra rollspel. Skillnaden mellan att spela till exempel en muterad människa eller en robot är som skillnaden mellan att spela en alv eller en dvärg. Det kallas bara klasser istället för raser.Hur funkar dom?
Bra kommentar. Man önskar att de kunde tänka genom vad de säger och inte bara ta något som låter ballt.Personligen ogillar jag både konceptet och ordet 'Armor class'. inte nog med att det är en 'klassificering' som görs med siffror, det är siffror som ett värde och inte en grupp.
Undrar om vad man gillar att kalla sina (ojdå här blev det svårt ) "karaktärer" kan härstama ifrån vad för typ av rollspel man gillar? Karaktär låter i alla fall i mina öron mer som något man gestaltar, tar del av och mera "ROLLspelar" med...Det heter karaktär. Inte gubbe, inte figur eller något annat.
Det heter rollperson, gubbe, figur, cast member (ännu en favorit från Buffy) men ABSOLUT INTE karaktär.
Uppvuxen och flaskmatad med AD&D som jag är, kan jag inte se något fel med termen "äventyr"..*S* Pga av förutnämnda sak håller jag dock givetvis med om att det heter "karaktär". Har faktiskt inte en hört någon kalla sin karaktär för något i stil med "gubbe" eller "figur" när jag tänker efter..Det heter scenario. Äventyr, story osv är missvisande och förvirrande och bör inte användas.
Det heter karaktär. Inte gubbe, inte figur eller något annat.
DnD behöver inte vara sugigt*, men jag ville bara förklara varför folk som jag har fördomar mot spelet ifråga om att vara våldsinriktat. Precis som vissa tror att man slår tärningar hela tiden i Eon.Ge dig nu Avatarex. Det här är ett sidospår som inte skall utvecklas vidare. Tråden handlar inte om huruvida du tycker att D&D är sugit eller inte.