Nekromanti Avskyvärda rollspelstermer

Johan K

Gammal & dryg
Hemmm, inte för att jag hatar nått ord direkt, men jag drar mig att använda ord som t. ex Boffra & sådant.. Låter bara skoj & passar oftast inte in...

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Klasser

Jag tycker verkligen inte om begreppet klasser. Annat än om jag vill spela koboldnostalgisk grottkrälarspel. Då kanske klasser är ok, men bara kanske. :gremwink:

/Naug

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Klasser

ag tycker verkligen inte om begreppet klasser. Annat än om jag vill spela koboldnostalgisk grottkrälarspel. Då kanske klasser är ok, men bara kanske.
Men det är väl konceptet klasser så som det används i D&D du vänder dig emot, inte begreppet klasser. Vad tycker du om klasser så som de funkar i Mutant till exempel?

/tobias

anth

Vetefan
Det är väl inte så konstigt att DnD jämförs med boffrande.
Inte konstigare än att lajvare är "pellejönsar". :gremsmile:

Det som däremot är konstigt är att mänskligheten fortfarande drar alla över en kam.
- Ser man en person med rakat huvud och militärjacka och DrMartens så tänker man: "han är nazist"
- Ser man en asiat så tänker man: "han håller på med karatesparkar"
- Ser man en pensionär så tänker man: "han ser på bingolotto"

Se man någon som inte tillhör ens egen "grupp" så sätter man en etikett på honom.
Oftast så förknippar man olika "grupper" med ord, och för mig är dessa ord "avskyvärda": "nazist", "karatesparkar", "bingolotto" osv.

Samma ska gäller för rollspel: istället för att se till mångfalden så håller man på sin egen spelstil och ser ner på andra gruppers spelstilar - till slut så skapar man "avskyvärda rollspelstermer" för att beskriva dem som inte spelar som en själv.

Hartland

Warrior
Re: Klasser

Vill bara på peka att jag med största sanorlikhet tror att Naug menar Klasser som i Yrkessklasser och inte klasser så som dom är i Mutant. Dom sades nedan vara bra så om du vill bestrida det så kan du göra det där. =)

Sen så tycker jag inte att det riktigt finns en massa termer som man kan hata... det finns bara olika bra sätt att utrycka sig på...

/Hartland - "man-kin-d"? =)

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Mutantklasser

"Vad tycker du om klasser så som de funkar i Mutant till exempel?"

Ingenting alls faktiskt :gremsmile:
Hur funkar dom?

/Naug

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Mutantklasser

Hur funkar dom?
Precis som raser (eller folk som vi just bestämt att det heter) fungerar i andra rollspel. Skillnaden mellan att spela till exempel en muterad människa eller en robot är som skillnaden mellan att spela en alv eller en dvärg. Det kallas bara klasser istället för raser.

/tobias

Balderk

Swashbuckler
Re: Varför inte folk? [ANT]

Ja, det pratas om "The free peoples of middleearth", men med dem menas människorna, hoberna, dvärgarna och alverna. Därför är de peoples = folk. I en rollspelsbok står det ju inte elf-race heller. Det är ett kapitel som heter races och där står de sammlade, jag tror detta kapitel lika gärna kunde heta Peoples, Kin skule dock låta lite underligt.

/Balderk

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Yrkesklasserna då då

"Precis som raser (eller folk som vi just bestämt att det heter) fungerar i andra rollspel. Skillnaden mellan att spela till exempel en muterad människa eller en robot är som skillnaden mellan att spela en alv eller en dvärg. Det kallas bara klasser istället för raser."

Jaja, men det är ju klart som korvspad att man ska få vara olika arter/raser/folk/whatever. Det är det extremt oflexibla upplägget med yrkesklasser á la D20 som jag är oförtjust i.

/Naug, ser inga fördelar med D20 förutom möjligen koboldnostalgisk källarslakt

Troberg

Sinister eater
Personligen ogillar jag både konceptet och ordet 'Armor class'. inte nog med att det är en 'klassificering' som görs med siffror, det är siffror som ett värde och inte en grupp.
Bra kommentar. Man önskar att de kunde tänka genom vad de säger och inte bara ta något som låter ballt.

Troberg

Sinister eater
Jag ogillar termer som är missvisande eller av någon anledning olämpliga. Exempel:

Det heter spelledare. Alla varianter som hittats på i spel som vill verka häftiga är fel.

Det heter scenario. Äventyr, story osv är missvisande och förvirrande och bör inte användas.

Det heter karaktär. Inte gubbe, inte figur eller något annat.

Argusmotorn på V1 var en pulsjet, inte en ramjet som vissa historierevisionistiska spel vill påskina.

Det här svarar jag egentligen bara på utifall att det inte skulle vara ironi (vilket jag misstänker att det kan vara).

Det heter spelledare. Alla varianter som hittats på i spel som vill verka häftiga är fel

Jag gillar ju Director från Buffy TVS rpg.

Det heter scenario. Äventyr, story osv är missvisande och förvirrande och bör inte användas.

Det hette äventyr först. Så det så!

Det heter rollperson, gubbe, figur, cast member (ännu en favorit från Buffy) men ABSOLUT INTE karaktär.

Willie

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Dark fantasy

Apropå en viss tråd i forumet för skräckrollspel. En pretantiös och överanvänd term som jag inte tycker behövs alls; ett bra rollspel, med en bra spelledare behöver inga specifika termer av det slaget för att skapa stämningsmoment. Inflation på skräck och dystopi-termer tenderar att göra spelare immuna mot dess åsyftning och motverkar snarare deras eget syfte; jag föredrar att smyga in sådant i ett spel vars världs normala framtoning får eventuella skräckmoment att bli desto mer givande som kontrast mot en en skenbar "normal" verklighet..

Kort sagt: jag gillar inte "game-spoilers". :gremsmirk:

Hartland

Warrior

Det heter rollperson, gubbe, figur, cast member (ännu en favorit från Buffy) men ABSOLUT INTE karaktär.
Undrar om vad man gillar att kalla sina (ojdå här blev det svårt :gremblush:) "karaktärer" kan härstama ifrån vad för typ av rollspel man gillar? Karaktär låter i alla fall i mina öron mer som något man gestaltar, tar del av och mera "ROLLspelar" med...
Gubbe och figur låter mera operssonligt och kanske då passar bättre mer "opersonligt" rollspelande.

Men jag tycker dock att rollpersson är det bästa uttrycket eller i alla fall det som borde vara det tekniskt korrekta. Karaktär och gubbe blir då mera talspråk, där karakär blir fint i kanten och gubbe mer allmänt.

/Hartland - spekulerar

Ithaqua

Utsvulten Wendigo

Uppvuxen och flaskmatad med AD&D som jag är, kan jag inte se något fel med termen "äventyr"..*S* Pga av förutnämnda sak håller jag dock givetvis med om att det heter "karaktär". :gremsmirk: Har faktiskt inte en hört någon kalla sin karaktär för något i stil med "gubbe" eller "figur" när jag tänker efter..

Gryningsålder

Veteran
Jag håller med dig till 100%. Förstår inte hur begreppet kunnat hänga med så länge i svensk fantasykultur. Tycker att folk och folkslag funkar bra, eller släkte som jag använder i mitt Gryningsålder. Art kan funka, om det nu rör sig om olika arter i den aktuella världen, men det låter kanske inte lika bra.

Helmgast
Nu svarade du på ett bofferinlägg!

Ge dig nu Avatarex. Det här är ett sidospår som inte skall utvecklas vidare. Tråden handlar inte om huruvida du tycker att D&D är sugit eller inte.
DnD behöver inte vara sugigt*, men jag ville bara förklara varför folk som jag har fördomar mot spelet ifråga om att vara våldsinriktat. Precis som vissa tror att man slår tärningar hela tiden i Eon.

Nu har jag väl ändå inte trampat över?

*DnD är bra i sin genré, en genré som inte tilltalar mig. Nog sagt.

Vindhand

Myrmidon
den enes spoiler är den andres varning

Särskilt när man spelar med folk man inte känner så bra kan det vara praktiskt att förvarna folk om vad det är man faktiskt kommer spela. Det kan bli litet B om hälften av folket runt bordet förväntar sig episk gladfantasy, andra hälften jordnära grisodling och spelledaren börjar köra dyster ångestfantasy. :gremsmile:

Rosen

Myrmidon
Re: Yrkesklasserna då då

Det är det extremt oflexibla upplägget med yrkesklasser á la D20 som jag är oförtjust i.

Då är det inte termen du ogillar, vilket är vad tråden handlar om. För jag antar att du inte skulle tycka bättre om dem om de hette något annat?

--
Åke

Staffan

Myrmidon
Varning för ras [OT]

I min gamla spelförenings lokal hade vi en låda med miniatyrer som stod lite halvstadigt på en hylla tämligen högt upp. På denna hade någon skrivit "Varning för ras", då det onekligen fanns viss rasrisk om man var oförsiktig då man tog ner den. Senare hade någon annan varit rolig och skrivit dit "t. ex. elves" :gremsmile: