DeBracy said:
... han inte nämnt och som han kör med ibland är den inofficiella tilläggsregeln som han kallar Gandalfs regel. Denna går alltså ut på att hans coola SLP faktiskt alltid är mäktigare än din rollperson och om den av händelse skulle dö så kan den fortsätta slåss ändå - och sedan komma tillbaka ännu coolare i snajdigare kläder!
Jag hade en kul skurk i ett Gemini-äventyr en gång, som rollpersonerna tyckte hemskt illa om. Han var inte bara ond och försökte offra rollpersonerna i en ockult rit, han talade med fjollig och obehaglig röst också.
Men han dog, som sagt, för en rollpersons tvåhandssvärd.
Sedan var äventyret slut och vi plockade ihop och gjorde något annat. Jag läste ett nummer av Codex, där just Krille skrivit en artikel om att det fanns för få riktigt karismatiska och karaktärsstarka skurkar, som man kan få en (riktigt dålig) relation till.
Det var som att få en uppenbarelse: jag kunde ju inte avveckla min kanonskurk så lätt.
Nästa äventyr visade det sig att skurken inte hade dött, utan trollat fram en illusion av att han blev träffad av svärdshugget, och nu återvände med lite fler anhängare.
Det var inte Krilles uttalade avsikt med artikeln att få läsaren att börja tillämpa Gandalfs regel, men kanske någon sorts suggestion i texten kanske
P.