Nekromanti Avstängd funktionalitet

Gardener

Champion
Tills vi uppgraderar forumsystemet så har jag tillfälligt stängt av inläggsräknarna i trådlistor. Detta för att minska belastningen på servern, som är lite väl hög just nu.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Inläggsräkning

Var inte poängen med att flytta till en ny server att vi skulle få massor av kapacitet?

Det här suger eftersom man inte längre hoppar till senaste inlägget automatiskt i platt visning, men det är naturligtvis något som går att leva med.

Gardener

Champion

De blev lite ledsna när vi använda hälften av serverkraften eller nåt... Stora poängen var att vi behövde en plats rätt så akut. Och min nya dedikerade rackserver som jag fixade förut kraschade och brann för inte så länge sen, så nu är det inte läge att flytta till den heller.

Det ska förhoppningsvis bara påverka de röda siffrorna som visar hur många olästa inlägg man har i trådar. Man kan fortfarande se vilka inlägg man läst mha de röda mapparna.

Sen är det bara tillfälligt, tills vi kan uppgradera systemet. Och det är bättre än att siten stängs av helt....

Gardener

Champion
Re: De röda mapparna

Ja, det verkar inte bättre. Sucks to be us, ungefär.

Kommer även stänga av favoritforumen på kontrollpanelen ikväll antagligen.

ripperdoc

Myrmidon

Vad för typ av kapacitetskrav talar vi om, i typ bandbredd per månad? Eller rör det sig om processorkraft som är flaskhalsen?

Zire

Swashbuckler

Ok, då var det inte bara man själv som drabbats iaf.

Det var dock riktigt jobbigt att ha det så här. Jag kan rekommendera andra som kör(t) med listvisning som standard att byta till trådat så går det åtminstone att hitta de nya inläggen.

Lindenius

Swashbuckler

Jag föreslår att vi slutar skriva inlägg så länge.

//erik. :gremtongue:

Gardener

Champion
Svar

Ja, det är för tunga och för många sql-frågor, vilket ger alldeles för hög CPU-belastning på servern.

Pga hur tabeller och nycklar är upplagda i den här versionen av systemet så bör det kunna bli minst 10 ggr snabbare frågor rakt av efter uppgraderingen. Kanske ännu högre. Sen är det en hel del optimeringar och förbättringar i övrigt, då det jobbats en hel del på att förbättra databasstruktur och sql-frågorna. Dessutom cacheas en hel del saker. Så förhoppningen är att det kommer bli mycket bättre, så att serveradminsarna blir glada och vi får ligga kvar på servern.

Som det ser ut nu kan vi bli avstängda ganska omgående, så blir inte förvånade om siten stängs ner redan innan helgen...

Rickard

Urverk speldesign
Re: Svar

Alltså, kan det här ha något med saken att göra?

Totalt:
8432 Medlemmar
613350 Inlägg

Max online:
14 Medlemmar
901 Gäster
915 Totalt
(2008-03-29 00:18)
Bara jag kollade Inloggadesidan nyss, så var det 18 medlemmar och 114 anonyma! Ok, att vissa sätter sig som anonyma i profilen. Ok, att det finns googlebotar. Men vad fan. Var kommer allt "folk" ifrån? För bara någon månad sedan så var det 50% mer anonyma än medlemmar på forumet när jag kollade.

/Han som tycker det är roande att wrnu tar så mycket systemresurser

Gardener

Champion

Det är framförallt frågan om spindlar som indexerar information för olika sökmotorer. Har gjort lite inställningar som förhoppningsvis gör att Yahoo blir lite snällare iaf. Just nu dundrar de på med rätt rejält många botar.

Dimfrost

Special Circumstances

Kan du inte helt gömma sajten för sökmotorer, då? Jag hade för mig att det fanns sådana inställningar.

Feliath

Swashbuckler
robots.txt? [NT]

NT = Nekande Textdokument

/Feliath — vill jag minnas

Gardener

Champion

Jo, det var det jag menade med "lite inställningar". Det är alltså redan åtgärdat. Det förutsätter dock att de läser om filen, vilket de bara gör när de kommer till siten nästa gång.

Dimfrost

Special Circumstances

Ah, det var det du menade. Jag tyckte bara att "Yahoo blir lite snällare" lät som att du enbart kunde ta bort någon liten del av alla sökbottar. :gremsmile:

Gardener

Champion

Ah. Nä, det var en specialinställning för Yahoo så att dom inte ska indexera lika mycket. Det är nämligen dom som är aktivast just nu. Dessutom kommer varje request från ett nytt IP verkar det som, så det ser ut att vara mer än det är.

Fast nu är all indexering helt avstängt.

Gardener

Champion
Sökning avstängd

Jag har nu även slagit av sökningen. Tyvärr. Men då de frågorna många gånger inte kan cacheas så har jag inte så mycket val.

Feliath

Swashbuckler

Fast nu är all indexering helt avstängt.
Personligen skulle jag gärna se att det förblev på det viset även efter uppgraderingen. No big thing, alltså, men det känns inte som om det är så stor nytta i att ha poster tillgängliga för Googlesökning, och det vore rätt trevligt att kunna korrelera de som syns på Inloggadesidan direkt med riktiga individer.

/Feliath — 1:1 ratio