Duddmannen
Hero
Ljusets massa vid noll Melvin
Coolt! Nu kan jag ÄNNU mer trivia!
/Duddmannen
Coolt! Nu kan jag ÄNNU mer trivia!
/Duddmannen
Modern PASSIV utrustning kan upptäcka saker på längre avstånd än du tror (tänker inte säga exakt), så jag lovar att både aktiv och passiv utrustning i morgondagen kan upptäcka projektiler på enorma avstånd.Det är inte så mycket datorerna som är problemet, som sensorerna samt skeppets och vapnets massa och manöverbarhet.
Vad ska man med människor till? De är långsamma, känslomässiga och blir så platta och blöta när man svänger häftigt i 0,99c. En riktig AI klarar sig bra själv! (I alla fall om han får ett par rejäla robotdrönare som kan byta ljudkort åt honom och damma av processorlådan. Om man eliminerar människorna slipper man dessutom damma så ofta då man eliminerar en massa dödkött som springer runt och slänger döda hudceller till höger och vänster.) Kort sagt rymdskepp som styrs helt av datorer, utan en människa så långt ögat når.Oavsett om det är datorer eller inte med i bilden så är det människor som måste kontrollera datorerna. Låt oss säga att där inte finns någon talande B-skådis AI som förklarar hur du ska göra?
RADAR Stealth innebär skydd mot radiovågor genom att räta vinklar får signalerna att studsa bort i fel riktning från målet och därför inte återvända till dina receptorer. Inte bara USA utan också Sverige experimenterar med sådana saker, bland annat i ett av världens modernaste fartyg - Korvetten Visby. (Notera att det fortfarande experimenteras med, men det finns i alla fall. Planen är att ta fem stycken i bruk innan 2006, såvitt jag minns.)Ändock har modern PASSIV och AKTIV utrustning problem med att upptäcka saker som inte gör så mycket väsen av sig, till exempel vartenda stealthad farkost. Det finns ett skäl till att man lägger ner sådana ohemula pengar där borta i Amerikat på stealth-teknik.
När jag säger "riktig" AI menar jag inte en funktion i Microsoft Word som noterar om du har stavat fel eller ett program som spöar dig i Othello. Jag menar en generell Artificiell Intelligens som kan planera, tänka, känna och vara avundsjuk på granndatorn för att den har en större hårddisk. Den kan göra allt ovanstående utan att ens bli svettig. Jag vet att det är science fiction än så länge, men det är resten av den här tråden också.Robotar och datorer är endast logiska, och en sådan manöver som i Jakten på Röd Oktober där vår käre Sean Connery bemöter torpeden för att den inte ska hinna aktiveras - är kanske logisk, men kanske inte i det givna exemplet?
Framförallt kan en människa VÅGA saker och ting. Bemöt torpeden eller flyg ifatt lasern för att motståndaren ska tro det ena eller andra. Detta är något som en logisk tingest inte skulle göra.
Tror det började med avstånd i rymden. Några omvägar till och vi kommer diskutera huruvida polis i rymden kommer äta munkar och dricka kaffe....som knappt minns vad den här diskussionen handlar om egentligen.
Jag är medveten om detta, men samtidigt är det mer än bara reflekterat ljus ett skeppg er ifrån sig. Tänk på vilka sensorer moderna minor normalt använder sig av, samt lite andra roliga saker.Tja, såvida man inte lever i Star Wars-universat så är jag rädd att sonar är totalt värdelöst i rymden. Dessvärre. Vacuum, du vet. Där ute får du förlita dig på reflekterat ljus, och det kan kontras rätt bra med en hink mattsvart färg.