Nekromanti Avundsjuka på ett fantasifoster?

Muggas

Hero
Ett lite annorlunda problem jag varit med om är när min före detta flickvän introducerades i min dåvarande rollspelsgrupp. Min rollfigur var på gång att gifta sig med en annan spelares (kvinnlig) rollperson, de hade i spelets övergripande kampanj gått igenom en massa saker tillsammans och var (i rollspelet) helt oskiljaktiga. Min dåvarande flickväns rollfigur, en kvinnlig tjuv, gjorde då allt för att sabotera böllopet i spelet och de båda kvinnliga spelarna gav varandra försiktiga pikar hela tiden. Efter spelmötet krävde min flickvän att jag (min rollfigur) skulle bryta upp med den andra tjejens rollfigur. Jag tog en paus från rollspelet ett tag för att slippa bråk (toffel som jag var och eventuellt är i viss mån än)...

Grejen är den att den andra tjejen och jag inte var det minsta intresserade av varandra i verkligheten, men bra kompisar. På den tiden var vi som spelade unga och omogna, men ändå... Har ni varit med om något liknande i era spelgrupper? Är det bara naturligt med sådana reaktioner från ens respektive i en sådan situation?

Undrar om jag också skulle blivit småsur om det varit tvärtom...

Rising

Vila i frid
Ballt inlägg! Hur kommer det sig att alla skriver så bra inlägg just nu? Måste vara dogmaklimaxet som hänger i luften...

Efter spelmötet krävde min flickvän att jag (min rollfigur) skulle bryta upp med den andra tjejens rollfigur. Jag tog en paus från rollspelet ett tag för att slippa bråk (toffel som jag var och eventuellt är i viss mån än)...
Ha ha! Det skulle jag också ha gjort.

Även om det visserligen är skillnad på spelare och rollperson så kan jag delvis förstå hur hon resonerade; lite av tjusningen med hur väl man kan tycka att man passar ihop med den man älskar går ju om intet om man får se att det kan rollspelas lika övertygande med någon helt annan person.

Och typ, det krävs ju lite personkemi för att man ens ska vilja/kunna rollspela en förälskelse ihop, så även om hon kanske överreagerade något, så skulle jag ändå sympatisera med det om det hade varit min flickvän.

Jag hade låtsas som om det vore okej och garvat åt det hela, men gnisslat tänder i smyg. Eller dragit på mig en martyrroll och försökt ge henne skuldkänslor. Jag är så yyyynklig när det gäller konfliktlösningar! :^)

Muggas

Hero
Och typ, det krävs ju lite personkemi för att man ens ska vilja/kunna rollspela en förälskelse ihop

Det är sant, man använder ju sina erfarenheter av förälskelser i verkliga livet för att rollspela förälskelsen "trovärdigt". Så någon liten laddning kan det ju bli, även om man vet att det aldrig skulle hända ngt i verkligheten mellan varandra. Den största risken är nog om den ena är förälskad på riktigt, men inte den andra. Jag är värdelös på att läsa folk vad gäller sånt, men det kommer för det mesta fram om man är på någon fest tillsammans nån gång...

Alltså, mina flickvänner lär sig efter ett tag att de ofta får sin vilja fram om de använder rätt metoder. I det här fallet kan man iofs förvänta sig någon form av negativ reaktion och förstå att ens respektive inte gillar det...

Jag hade låtsas som om det vore okej och garvat åt det hela, men gnisslat tänder i smyg.

Jag hade nog tjurat i det tysta, men hade jag haft sprit i kroppen hade han (den andre snubben) fått lägga ner den sortens rollspel eller avlägsna sig illa kvickt...

Johan K

Gammal & dryg
Nope..

Har ni varit med om något liknande i era spelgrupper?
Det här har jag nog aldrig hört talas om förut, om jag ska vara ärlig... Tror inte att jag har varit med om nått sådant varken som sl eller som vanlig spelare..
Men vem vet, när man får flickvän kanske det här problemet uppstår...

Är det bara naturligt med sådana reaktioner från ens respektive i en sådan situation?
Om jag ska vara ärlig så känns det lite väl överdrivet kanske... Det är ju bara en roll som mans spelar. För min del så skulle jag nog inte reagera om min tjej skulle spela en roll som innebar att man skulle vara gift med en annan rollfigur,

Hellectrician

Veteran
Givetvis! Man tror att man är så ädel och välvillig när man råkat såra någon av misstag, och tror att man skulle vara förstående om det vore tvärt om.

The highway to hell is paved by good intentions. :gremgrin:

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Kan nog ärligt talat säga att jag inte varit med om något liknande, låter ganska intressant..*S* Tvärtom har jag märkt att eventuella par i rollspelsgrupper tenderar att gulla med varandras karaktärer också. Inte särskilt spännande, men sant.

:gremsmile:

thark

Hero
Jag ställer mig till viss del som ett stort frågetecken inför det hela. Händer det aldrig aldrig i era spel att en romans uppstår mellan spelpersoner som spelas av spelare (SL inräknad med sina SLPer) av samma kön? (Där spelpersonerna sen kan vara av olika kön eller homo/bisexuella...)

Mellan rollpersoner kan man kanske se det som rimligt att det inte är fullt så vanligt av partydynamiksanledningar osv (fast det blir ju lika giltigt oavsett inblandade spelarkön), men mellan rollperson och SL?

Skulle din (Muggas) flickvän bli svartsjuk om din (manliga) rollperson var tokkär i en (kvinnlig) spelledarperson spelad av (den i detta exempel manlig) spelledararen? Börja misstänka att du hade ena foten i garderoben eller något? :)

Jag skulle iaf inte reagera med något "surhet", inte mer än när en annan rollperson grovt förolämpar min rollperson eller liknande, inbillar jag mig iaf, om det inte var några tydliga tecken på att det var mer än in-character-rollspel på gång. Jag gissar att din (Muggas) flickvän i exemplet inte spelar rollspel eller iaf inte är rollspelsveteran? Då är det mer förståeligt att inte se distinktionen. :)

Eksem

Champion
Tja, det enda jag kan säga om den saken är följande:

Vi spelade ett scenario där två av rollpersonerna hade ett förhållande bakom ryggen på den ena rollpersonens äkta hälft. Båda spelarna var tjejer, men en av dem spelade då man (det var han som var otrogen).
Men under den spelsessionen var också en av tjejernas pojkvän, som mycket riktigt (skämtsamt) sade till den andra tjejen: "Heh, det är tur att du är tjej."

Sedelärande? Jag vet inte. Men aja, det har hänt i vår spelgrupp i alla fall, alltså.