Nekromanti [AW] Brainstorming: Weird i Eclipse World

Nässe

Myrmidon
krank said:
Simon said:
Jo, men det jag tänker där är att nätsurfande och hacking är en så självklar del av transmänniskors liv att det knappast kan gå under "weird"! Nä, det blir nog snarare det som är kopplat till exsurgence - det där som ligger och susar under ytan i nätet och i ens egen hjärna och vari, om man lyssnar tillräckligt nära, man kan höra viskningar och ylanden som berättar saker och som visar saker för en, saker man inte trodde var möjliga...
Å andra sidan kan det ju finnas (och finns) en hel del skumt och lurar på nätet också, om man gräver för djupt eller på fel ställen...

En möjlighet skulle kansken kunna vara att låta Weird vara olika saker för olika rollpersoner? En del gräver för djupt i nätet, andra har drabbats av Exsurgent, etc. Finns det utrymme att ha flexibiliteten att själv få bestämma vartifrån ens Weird kommer?

EDIT: Jag gillar ju hjärnvirus och skumma saker som kan hända med ens alfakopior och så, exempelvis. Skicka iväg en alfa för att leta rätt på fel information, så kanske den kommer tillbaks som en trojan somk du sedan välkomnar tillbaks in i din personlighet...
Det här gillar jag, låter fett!

Dimfrost

Special Circumstances
Simon said:
Arvid A. C. said:
Tja... Man kan ha en orakel-stat i sitt spel utan att den behöver vara weird, menar jag. Man kanske inte måste skilja på sharp och weird. Det kan ju räcka med att ha ett Surf, även om det inte är så weird i sig.

Som jag upplever det, i Apocalypse World så gör Weird-statet dettta...
1) Låter spelarna samla information
2) Etablerar mystik

Jag tyckte att det var oklart om du ville ha båda två eller bara ettan.
Ah, klokt.

Jag är nog lite oklar över vilket jag vill själv. Förslag på vad som är koolt är välkommet! Just nu lutar jag, som kanske framgått, åt att weird är kvar och funkar precis som i AW fast med liiite annan grundfärg...
Är du säker på att du bör ha kvar AW-uppdelningen i stats, då? Om Weird är svårt att få in kanske du borde ha något helt annat, till exempel. Det finns ju många hacks som fungerar helt annorlunda. Tyvärr har jag själv ingen koll på Eclipse Phase så jag kan inte föreslå så mycket. (Jag försökte lura Gurgeh att köpa det en gång så jag kunde sno det och läsa i det, men han lät bli. Och jag är sällan sugen på att lägga ut stora summor på tjocka spel med ointressanta tradregler.)

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Tyvärr har jag själv ingen koll på Eclipse Phase så jag kan inte föreslå så mycket. (Jag försökte lura Gurgeh att köpa det en gång så jag kunde sno det och läsa i det, men han lät bli. Och jag är sällan sugen på att lägga ut stora summor på tjocka spel med ointressanta tradregler.)
Fast Eclipse Phase släpptes, om jag minns rätt av kranks ranter om det, gratis på nätet också? Så det går att ladda ned helt lagligt om du vill få koll på det.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Endyamon said:
Fast Eclipse Phase släpptes, om jag minns rätt av kranks ranter om det, gratis på nätet också? Så det går att ladda ned helt lagligt om du vill få koll på det.
Helt riktigt. Skaparna seedar spelet på flera prominenta torrentsiter. Det gör jag också. Creative Commons-licens; gratis är gott.

Om man vill ha en lightversion så finns en nästan klar LaTeX-version här. Jag har lovat att jobba vidare på den snart...

Simon

Swashbuckler
Dimfrost said:
Är du säker på att du bör ha kvar AW-uppdelningen i stats, då? Om Weird är svårt att få in kanske du borde ha något helt annat, till exempel. Det finns ju många hacks som fungerar helt annorlunda. Tyvärr har jag själv ingen koll på Eclipse Phase så jag kan inte föreslå så mycket.
Japp, ganska säker. Jag vill ha nåt som går att spela så snabbt som möjligt, för det är spela jag vill, inte designa och speltesta och ha mig. Och när jag har tittat på det så tycker jag att AWs regel- och statuppsättning kan funka ganska bra. Isolerade bosättningar utspridda i tomheten, mänskliga och omänskliga hot som lurar under varannan sten, och awesome rollpersoner som är de bästa på det de gör. :gremsmile:

Dimfrost

Special Circumstances
Mjo, men jag avskyr att läsa på skärm också. Det är knappt att jag orkar läsa de spel jag har köpt, liksom. Jag vet, det är mitt eget problem ...