Nekromanti [AW] Fronts och delade biroller

RasmusL

Champion
Finns det en motsättning mellan Fronts-tänket och att låta spelare vars karaktärer inte är närvarande i en scen spela frontmännen/kvinnorna? Blir fronterna eller spelarnas gestaltning av frontpersonerna redundanta eller går de båda att gifta samman?

Har någon testat att ha delat ansvar över biroller ( alltså alla 'SLP') i AW? Hur har det fungerat? Hur påverkar det principerna?

Mogger

Hipsteranka
RasmusL said:
Finns det en motsättning mellan Fronts-tänket och att låta spelare vars karaktärer inte är närvarande i en scen spela frontmännen/kvinnorna? Blir fronterna eller spelarnas gestaltning av frontpersonerna redundanta eller går de båda att gifta samman?

Har någon testat att ha delat ansvar över biroller ( alltså alla 'SLP') i AW? Hur har det fungerat? Hur påverkar det principerna?
Jag har inte testat, men förutsatt att man öppet lägger fram vad det är som driver SLP:n så blir det väl inga problem? Följ bara SLP:n ärligt så påverkar det väl inte fronten? Om nu inte SLP:n i fråga är en viktig kugge (X vill Y. Om X inte får Y kommer X att göra Z. Z kommer att innebära svält, elände och kannibalism. Typ :gremsmile: )

Nu ska man ju inte ändra sina fronter, men jag gör det hela tiden, så samma grej borde gå att göra här ("Åhå, X gjorde visst K istället. Hmmm...Vad säger L om det??")

RasmusL

Champion
Måns said:
RasmusL said:

Jag har inte testat, men förutsatt att man öppet lägger fram vad det är som driver SLP:n så blir det väl inga problem? Följ bara SLP:n ärligt så påverkar det väl inte fronten? Om nu inte SLP:n i fråga är en viktig kugge (X vill Y. Om X inte får Y kommer X att göra Z. Z kommer att innebära svält, elände och kannibalism. Typ :gremsmile: )

Nu ska man ju inte ändra sina fronter, men jag gör det hela tiden, så samma grej borde gå att göra här ("Åhå, X gjorde visst K istället. Hmmm...Vad säger L om det??")
Jag håller med, det borde fungera och vi ska testa ikväll. Spelgruppen har svällt och det känns omotiverat att jag som MC ska ta all spotlight som gestaltandet av biroller medger.

Frågan är dock om tänket med fronter och count down blir onödigt om vi delar på ansvaret kring att skapa action och drama? Fronter så som naturen, yttre och ännu okända aktörer, sjukdomar etc har givetvis fortfarande relevans men jag funderar kring huruvida det finns ett värde i att ta individerna ur fronten?

Mogger

Hipsteranka
RasmusL said:
...men jag funderar kring huruvida det finns ett värde i att ta individerna ur fronten?
Jag hade nog helt enkelt sparat de göttigaste SLP:na till mig själv, som SL. :gremsmile:

RasmusL

Champion
Test complete.

Jag testade att dela ut fronter till spelarna (jag hade bara två stycken färdiga så spelarna delade på dem två och två) och det funkade bra. Dock flöt ansvaret för birollerna ganska snabbt ihop och strukturen kring vem som skulle spela vem utifrån vilka fronter de hade ansvar för försvann. Istället aktiverade jag den som inte fått spela på ett tag med en biroll och det vart riktigt bra. Vi klippte aggressivt mellan scener (extremen var en femminutersperiod där vi hoppade mellan två scener med ca 15 sekunders speltid mellan hoppen) men trots det var det inga problem att hålla ordning på vem som var vem.

Så, för oss fungerade det utmärkt att dela broderligt/systerligt på rollerna (jag som MC ansvarade för att dela ut rollerna i varje scen så jag kan inte svära på att de andra upplevde att fördelningen var lika jämn som jag, men då jag själv minst karaktärsspeltid tror jag inte att det kan ha varit helt galet) men att strukturera det efter fronter kändes som ett onödigt hinder.

RasmusL

Champion
...dock så tappade vi fronttänket nästan helt (även om konflikterna kring fronterna var centrala använde vi väldigt lite av mekaniken kring Threats). För att inte tappa bort dem helt ska jag försöka föra in dem som gemensamt världsbyggandeverktyg mellan spelmöten och i downtime för att lära känna grupperingar och yttre hot bättre i vårat SAS.