Re: The Solace
Idag när jag kom upp från tunnelbanan här vid KTH fick jag en mikrofon och en kamera uppkörda i ansiktet och någon äldre man mumlade att det var från Rapport och skulle ställa några frågor till mig (inte "får vi ställa några frågor till dig", för övrigt).
Effektivt avskuren från min väg att gå av kameramannen stannar jag upp lite förvånat, varpå mikrofonmannen viftar med något papper och frågar vad jag tycker att det största samhällsproblemet för ungdomar är. Är det arbetsfrågan, bostadsbristen eller något annat?
Arbetslöshetsfrågan, svar jag. Då ler han. "Är det inte segregationen och invandringen då?" frågar han med ett mycket uppmanande tonfall. Nej, svarar jag, det är inte ett problem för mig i varje fall så för mig är det arbetslöshetsfrågan. Då ler han ännu bredare och frågar om jag är säker på att det inte är integrationen. Jag svarar ja, och då ler han ännu lite bredare och kräver mitt namn. Artig som jag är svarar jag självfallet på rutin.
Nu undrar jag lite vagt om det på rapport ikväll inte kommer vara en intervju med mig där de titulerar mig som SD-anhängare och att frågan på något magiskt sätt klippts om till "Vad tycker du om integrationsproblemet?".
Hur skyddar man sig då? Jo, om ni ser något rikta en kamera åt er, håll upp tidningen framför ansiktet och skynda förbi. Om ni blir stannade och inte känner att ni kan fly därifrån, och om ni får några frågor, svara inte vad ni tycker på en gång utan fundera som regel i fem-tio sekunder först. Fråga dem vad de är ute efter. Håller de i något papper som de refererar till, kräv att få läsa igenom pappret ordentligt. Ställ motfrågor, men aldrig ledande sådana (eftersom de avslöjar vad ni själva tycker). Var på er vakt!