Jag har börjat spelleda en play-by-post kampanj i AW för en spelare (Simon). Vi har gjort det här en massa gånger förut. Men skillnaden för mig nu, är att jag verkligen försöker följa regelbokens SL-instruktioner till punkt och pricka. Det är ju lättare också att göra det när man inte spelar live vid bordet utan har tid att tänka efter. Än så länge är vi bara kort in i session 1. I instruktionerna för first session (2ed) står det att man ska börja fundera på threats redan nu, och göra området man spelar i till ett landskaps-threat, gruppen RP reser med som Brutes, lägga in en Affliction i gruppen osv (sid 102). Det blir sjukt många threats redan från början.
Det som slår mig nu är att jag alltid höftat reglerna för threats, och kanske inte riktigt förstått hur man ska använda dem. Jag hade jättegärna hört hur andra har använt olika threats-typer. Det är inte heller tydligt för mig, på ett generellt plan, hur impulsen översätts till vad jag ska säga vid bordet. Så tacksam för input, erfarenheter och ideér av alla slag!
Och vad gör man med rena monster? Det finns ju ingen threat-typ för dem?
Det som slår mig nu är att jag alltid höftat reglerna för threats, och kanske inte riktigt förstått hur man ska använda dem. Jag hade jättegärna hört hur andra har använt olika threats-typer. Det är inte heller tydligt för mig, på ett generellt plan, hur impulsen översätts till vad jag ska säga vid bordet. Så tacksam för input, erfarenheter och ideér av alla slag!
Huvudpersonen är en Koloni (medvetande med tre mänskliga kroppar) som reser med Folket - ett gäng nomader som handlar med främst sin kunskap) De är beskrivna som extremt kompetenta och lojala, men misstänksamma mot främligar. De delar absolut inte med sig av sin kunskap. Förr i tiden leddes Folket av Sanning - men hon gav sig av okända skäl upp i bergen för att finna svar och är nu borta. Folket ser jag som Brutes: Family. Men det är oklart för mig hur impulsen "close ranks, protect their own" ska användas i spel.
Ledaren för Folket, Onkel har en av Kolonins kroppar som rådgivare. Han är ju då en Warlord: Dictator. Impuls: "to control". (eller?) Samma sak här. Osäker på hur det ska leda till moves, även om det så klart ger mig tankar om hur han kan spelas.
Kalisz-dalen de reser genom har jord som gör att allt som odlas förvrids och muteras. Jag tror att det är Breeding pit med impulsen: "to generate badness". Den här känns enklare, folk de träffar (som bor här) ska vara förvridna. Här finns märkliga djur och växter. Monster skapas ur marken.
Svårare är att hitta en Affliction för Folket. Jag är rädd att trampa på den beskrivning som gjorts, dvs att de är kompetenta, seriösa och självförsörjande. Men funderar på om deras senaste handel i Södra bergen lett till att en hittills okänd smitt följt med nomaderna på resan. Disease, med impulsen "to saturate (förstöra på svenska?) a population" (Någon som har tips på "rolig" sjukdom?)
I ena kanten av dalen finns Sotskogen, med många nedbrända träd och Skuggbestar, Sotögon och Svarta Flin (olika typer av monster??). För några månader sedan försvann barnet Rakel här. Jag tror skogen är en slags aspekt av malströmmen (eller finns malströmmen i jorden i dalen?). Tror det är en Mirage med impulsen "to entice and betray people". Kanske är bestarna helt enkelt människor som lurats in i skogen och förvridits av hägringarna som då bildats i deras hjärnor?
Den försvunna flickans föräldrar Amman och Dio kommer troligtsiv bilda en kult. De har precis blivit kontaktade av Rakel i sina drömmar (fast det är ju Sotskogen som kontaktar dem). Tror de är Brutes, Cult med impulsen "to victimize and incorporate people". Incorporate är ju enkelt, de får fler medlemmar. Men victimize?
Ledaren för Folket, Onkel har en av Kolonins kroppar som rådgivare. Han är ju då en Warlord: Dictator. Impuls: "to control". (eller?) Samma sak här. Osäker på hur det ska leda till moves, även om det så klart ger mig tankar om hur han kan spelas.
Kalisz-dalen de reser genom har jord som gör att allt som odlas förvrids och muteras. Jag tror att det är Breeding pit med impulsen: "to generate badness". Den här känns enklare, folk de träffar (som bor här) ska vara förvridna. Här finns märkliga djur och växter. Monster skapas ur marken.
Svårare är att hitta en Affliction för Folket. Jag är rädd att trampa på den beskrivning som gjorts, dvs att de är kompetenta, seriösa och självförsörjande. Men funderar på om deras senaste handel i Södra bergen lett till att en hittills okänd smitt följt med nomaderna på resan. Disease, med impulsen "to saturate (förstöra på svenska?) a population" (Någon som har tips på "rolig" sjukdom?)
I ena kanten av dalen finns Sotskogen, med många nedbrända träd och Skuggbestar, Sotögon och Svarta Flin (olika typer av monster??). För några månader sedan försvann barnet Rakel här. Jag tror skogen är en slags aspekt av malströmmen (eller finns malströmmen i jorden i dalen?). Tror det är en Mirage med impulsen "to entice and betray people". Kanske är bestarna helt enkelt människor som lurats in i skogen och förvridits av hägringarna som då bildats i deras hjärnor?
Den försvunna flickans föräldrar Amman och Dio kommer troligtsiv bilda en kult. De har precis blivit kontaktade av Rakel i sina drömmar (fast det är ju Sotskogen som kontaktar dem). Tror de är Brutes, Cult med impulsen "to victimize and incorporate people". Incorporate är ju enkelt, de får fler medlemmar. Men victimize?
Och vad gör man med rena monster? Det finns ju ingen threat-typ för dem?